آرشیو، 12 مهر 1394 - 19:28

شستن ظرف و افزایش آرامش

نتایج تحقیقات دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد کسانی که با توجه و آگاهانه ظرف می‌شویند انگیزه بهتر و عصبانیت کمتری تجربه می‌کنند.

کرج - امید بانوان: نتایج تحقیقات دانشگاه فلوریدا که در مجله علمی پژوهشی «آگاهی» (Mindfulness) منتشر شده است، نشان می‌دهد کسانی که با توجه و آگاهانه ظرف می‌شویند (یعنی به عنوان مثال به رایحه مایع ظرفشویی یا دمای آب توجه دارند) انگیزه بیشتری احساس می‌کنند و کمتر عصبی می‌شوند.

علاوه بر این، شرکت کنندگان در این پژوهش که بدون توجه و آگاهی ظرف شستند، چنین مزایایی احساس نکردند. به عنوان نتیجه این پژوهش، دانشگاه فلوریدا معتقد است «به نظر می‌رسد یک فعالیت روزمره اگر با آگاهی، هوشیاری و توجه انجام شود، به بهبود و رشد وضعیت آگاهی فرد کمک کند.» برای انجام این آزمایش، از ۵۱ دانشجو خواسته شد تا ظرف بشویند و به نیمی از آنها یک راهنمای مختصر برای ظرف شستن آگاهانه ارائه شد تا مطالعه کنند و به گروه دوم نیز متن کوتاهی درباره ظرف شستن ارائه شد.

بخشی از راهنمای ظرف شستن آگاهانه شال چنین محتوایی می‌باشد: «این واقعیت که من اینجا ایستاده‌ام و در حال ظرف شستن هستم، یک واقعیت جالب است. من کاملا خودم هستم، دم و بازدم تنفسم را دنبال می‌کنم، نسبت به حضور خودم در این لحظه و مکان آگاهم و نسبت به افکار و رفتارم هوشیار و آگاه هستم. به هیچ وجه ممکن نیست حواسم به اطراف پرت شود و مانند یک بطری شناور با امواج این سو و آن سو بروم.» اگر چه جامعه آماری این پژوهش بزرگ نبوده است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که توجه و آگاهی می‌تواند از طریق معمولی‌ترین کارهای روزمره هم به دست آید و کارهای خانه را به فرصتی برای کاهش اضطراب و استرس تبدیل نمود.

خوب یا بد، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کسانی که با آگاهی ظرف می‌شستند، مدت زمان شستن ظرف را طولانی‌تر از زمان واقعی تخمین زده بودند و احساس کرده بودند. لازم به ذکر است پژوهش دیگری در همین دانشگاه که در اوایل سال جاری میلادی منتشر شده بود، نشان می‌داد شستن ظرف با دست، به جای استفاده از ماشین ظرفشویی، احتمال ابتلای کودکان به آلرژی و حساسیت را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 117


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise