آرشیو، 19 مهر 1394 - 19:32

در آئین تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری البرز مطرح شد:

حوزه فرهنگ، حوزه جهاد است

با حضور معاون هنری حوزه هنری کشور، جمعی از مسئولین کشوری و استانی و تعدادی از هنرمندان نامی استان رئیس جدید حوزه هنری البرز معرفی شد.

کرج - امید بانوان؛ به نقل از روابط عمومی حوزه هنری البرز؛ آئین تکریم، تودیع و معارفه روسای حوزه هنری البرز که در سالن جلسات باشگاه فرهنگی میلاد کرج برگزار شد، از زحمات ارزنده «عبدالحمید قره‌داغی» قدردانی شد و  اسماعیل آجرلو سکان ریاست حوزه هنری البرز را بدست گرفت.

 حوزه فرهنگ، حوزه جهاد است

در این مراسم که در جوی صمیمانه و دوستانه برگزار شد، دکتر فاضل نظری،معاون هنری حوزه هنری کشور، با اشاره به رسالت اصلی حوزه هنری اظهار داشت: حوزه هنری طی سالهای گذشته مسیرهای مختلفی را برای طی نمودن شاهراه اصلی طی کرده است. امروز مانند سالهای گذشته اما بیش از پیش رسالت خود را در تبیین و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌بیند و در عین حال پرورش استعدادهای جوان و هنرمند را از اهم وظایف خود می‌داند.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ از دیدگاه مقام معظم رهبری اظهار داشت: حوزه فرهنگ، حوزه جهاد است. حوزه‌ای هست که در آن نباید منتظر ابلاغ‌ها و دستورها بود. باید عاشقانه در این حوزه تلاش کرد و باور داشت که تعالی ما در گرو تعالی فرهنگ است چرا که ما چیزی به جز فرهنگ نیستیم.

شاعر خوش‌ قریحه کشور، با بیان اینکه وقتی از ایران می‌خواهیم صحبت کنیم باید به معماری باشکوه آن و اشعاری که در طول سالیان خلق شده است، فکر کنیم. تصریح کرد: آنچه ما را امروز به دنیا معرفی می‌کند، فرهنگ و هنر این سرزمین است.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد حوزه هنری البرز گفت: در این مرکز مجموعه‌ای از دوستان هنرمند، انقلابی و خوش‌ذوق گرد آمده‌اند و علاوه بر آن، فضای این مجموعه فضایی است که برای خود من موجب غبطه می‌شود.

معاون هنری حوزه هنری کشور با اشاره به روحیه جهادی روسای اسبق و جدید حوزه هنری البرز گفت: این عزیزان حتی در جابه‌جایی  و سپردن و پذیرفتن مسئولیت نیز جهادی عمل کردند. امید است این فرهنگ و این اتفاق در کشور نیز توسعه یابد.

فاضل نظری با بیان اینکه در بسیاری از مراکز یا ادارات با تغییر یک مدیر اساسا تصمیمات گذشته زیر سوال می‌رود و تغییرات و مسیرهای تازه‌ای پیش می‌آید، اظهار داشت: گاه حتی با تغییر دولتها بسیاری از امور دستخوش تغییر می‌شود. اما راه درست این است که قطاری داشته باشیم که از ابتدا درست ریل‌گذاری شده باشد به نحوی که این تغییر مدیریت‌ها سبب افزایش سرعت حرکت این قطار به سوی آینده شود.

وی افزود: حوزه هنری کشور به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص خود از جمله فعالیت در ظل عنایات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی)، خیلی درگیر افت و خیزها و فراز و نشیب‌ها نشده است. این تغییر مدیریتی نیز به فضل خداوند انرژی مضاعفی به مجموعه خواهد داد.

فاضل نظری در پایان سخنانش از ادامه فعالیت و همکاری عبدالحمید قره‌داغی به عنوان قائم مقام معاون هنری حوزه هنری کشور خبر داد.

تقاضای جامعه هنری البرز از متولیان فرهنگ و هنر

در بخش دوم این مراسم، «فرج الله اتابکی» رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان البرز به نمایندگی از هنرمندان استان به بیان بخشی از دغدغه‌ها و خواست هنرمندان پرداخت. وی ابتدا از زحمات عبدالحمید قره‌داغی تشکر کرد که با حمایت همه جانبه از هنرمندان البرز موحب شد بسیاری از فعالیت‌های هنری در استان هماهنگ و هدفمند شود. سپس به بیان بخشی از خواست جامعه هنرمندان پرداخت و گفت: امید است با تلاشی که از سوی دستگاههای فرهنگی صورت می‌‌گیرد، موازی‌کاری‌ها کاهش یافته و متولیان فرهنگ و هنر در اجرای پروژه‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر از انسجام و هماهنگی بیشتری برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه بزرگترین تشکل هنری در کشور را البرز دارد، اظهار داشت: بیش از 14 هزار هنرمند در رشته‌های مختلف هنری در البرز سکونت دارند ولی به دلیل کمبود فضای زیرساختی هنری در البرز  با مشکلات عدیده روبرو هستند. وی وجود نگارخانه، سینما، موزه هنرهای معاصر و خانه هنرمندان در البرز را یکی از نیازهای مبرم هنرمندان عنوان کرد.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان البرز در پایان حمایت دستگاههای دولتی از بخش‌های خصوصی را نیز به عنوان سومین تقاضای هنرمندان البرز مطرح کرد و گفت: تشکلات رسمی ثبت شده بسیاری در البرز وجود دارد که به صورت تخصصی در زمینه هنری فعالیت دارند و اگر از این تشکلات حمایت شود و بخشی از پروژه‌های هنری به این انجمن‌ها واگذار شود که تحت نظارت دستگاه‌ها یا ارگانهای دولتی انجام شود، شاهد رونق بیشتر هنر در این استان خواهیم بود.

زیرساختهای هنری البرز در شأن هنرمندان استان نیست

عبدالحمید قره‌داغی با بیان تاریخجه کوتاهی از آغاز فعالیت حوزه هنری در سال 79 در کرج اظهار داشت: آن زمان حوزه هنری با توجه به بضاعتی که داشت، فعالیت‌های جمع و جوری انجام می‌داد و با گسترده شدن فعالیتهای حوزه هنری تهران، شهر کرج زیر مجموعه تهران فعالیتهای خود را به صورت جدی‌تر با این شعار محوری «شناسایی، جذب و پرورش استعدادهای جوان» آغاز کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: البرز مهد هنرمندان به نام کشوری است که یافتن آنان، ارتباط گرفتن با آنها و استفاده از پتانسیل آنان برای پرورش استعدادهای هنری نسل جوان یکی از کارهای محوری بود که در حوزه هنری انجام شد.

رئیس پیشین حوزه هنری البرز، سخنان خود را با ارائه گزارشی از عملکرد حوزه در طول این سالها ادامه داد و گفت: در سالهای اولیه از نظر زیرساختها و امکانات در حداقل به سر می‌بردیم ولی امروز می‌توان گفت، این امکانات در سطح قابل قبولی برای همکاران و هنرمندان فراهم است.

وی عرضه محصولات فرهنگی تراز خانواده انقلابی- اسلامی را از توفیقات خوب حوزه هنری عنوان کرد و اظهار داشت: با همکاری اصحاب رسانه بعد از 3 سال تلاش، توانستیم این مرکز فرهنگی را به نحو شایسته‌ای به البرز معرفی کنیم و اکنون این مرکز جایگاه خود را میان خانواده‌ها باز کرده است.

قره‌داغی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه بهار انقلاب که الگویی برای جوشش هنرمندان به نام  بود، گفت: بسیاری از هنرمندان البرز در کشور شناخته شده هستند ولی متاسفانه در استان شناخته نشده‌اند و با برگزاری ویژه برنامه هنر انقلاب که 2 سال است با همکاری هنرمندان و همکاران صورت گرفته و امید است که در آینده هم ادامه یابد، تلاش شده این چهره‌های هنری کشوری بیش از پیش در البرز شناخته شوند.

وی در ادامه با محور قرارد دادن مشکلات هنرمندان البرز گفت: در این سالها تلاش شد از موازی کاری پرهیز شود و با سایر نهادهای استان هم‌افزایی انجام شود تا با نوآوری و ابتکار و خلاقیت همکاران حوزه هنری، این فعالیت‌ها به سرانجام برسد و بستر فرهنگی و هنری برای هنرمندان فراهم شود.

قره‌داغی با اشاره به وضعیت نامناسب زیرساختهای عمرانی برای ترویج هنر در البرز گفت: متاسفانه زیرساختهای فیزیکی و عمرانی برای هنر در شأن مردم و هنرمندان البرز نیست. سینما، گالری، سالن مناسب برای اجرای موسیقی و تئاتر نداریم. گرچه تلاش‌های خوبی صورت گرفت و اغلب مسئولین فرهنگی در این زمینه تلاش بسیار کردند ولی تا ایده‌آل مناسب و حتی وضع مطلوب هم فاصله زیادی داریم.

وی در پایان ضمن تشکر مجدد از همراهی همکاران حوزه هنری البرز که خانواده‌ای کوچک ولی پر تلاش و اثرگذار هستند، گفت: آنچه امروز بدست آوردیم ماحصل تلاش جمعی شبانه‌روزی است.

رسالت حوزه هنری شناخت ، تولید، نشر و ابلاغ پیام انقلاب از زبان هنر است

مجید مصلحی مدیر کل امور استانها و مجلس حوزه هنری نیز در سخنانی مهمترین ماموریت حوزه هنری به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب را شناخت پیام انقلاب و تولید و نشر و ابلاغ آن از زبان هنر دانست.

وی شاخصه کار نیروی انسانی در حوزه هنری را از دو منظر «احساس عمل به تکلیف» و «انجام وظیفه به نحو احسن» دانست و گفت: در بررسی زندگی افراد موفق و دریافت رمز موفقیت آنها به دو عنصر مهم می‌رسیم: یکی سخت‌کوشی و دیگری خطرپذیری که نقطه مقابل هر یک به ترتیب تنبلی و ترس است. وی ادامه داد: وقتی عملکرد مجموعه همکاران حوزه هنری در البرز را رصد می‌کنم، می‌بینیم این تیم از این دو عنصر مثبت برخوردار هستند.

مصلحی با اشاره به این اصل که در تصمیم‌گیری و انجام اقدامات اگر همکاری نباشد، موفقیت مطلوب حاصل نخواهد شد، گفت: فضای حاکم در حوزه هنری البرز در سایر استانها کمتر دیده شده است.

وی با اشاره به خط مشی حوزه هنری در انتخاب و گزینش نیروی انسانی اظهار داشت: در حوزه هنری کمتر دستخوش تغیرات مدیریتی در سطح کشور و فشارهای سیاسی هستیم و این فرصتی به ما می‌دهد که در طولانی مدت و در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت موفق‌تر عمل کنیم.

هم‌افزایی با هنرمندان، رسالت حوزه هنری

اسماعیل آجرلو رئیس جدید حوزه هنری البرز که با دریافت حکم از سوی حوزه هنری کشور به طور رسمی مسئولیت ریاست حوزه هنری البرز را به عهده گرفته بود، اظهار داشت: حوزه هنری نهادی است که هدف اصلی آن هم‌افزایی با هنرمندان است. ریل‌گذاری‌های کلی آن صورت گرفته و در مسیر ارزش‌های انقلاب اسلامی همواره پیشقدم بوده است.

وی ضمن تشکر از عبدالحمید قره‌داغی که با انجام برنامه‌ریزی‌های کلان و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم بستر مناسبی را برای ادامه مسیر به سوی هدف‌های تبیین شده ایجاد کرده است، ابراز امیدواری کرد که بتوان این مسیر را با هدف‌گذاری دقیق‌تر به سمت آنچه زمینه آن تحقق یافته طی نمود.

لازم به ذکر است در این مراسم از مادر شهید رضا پناهی نیز تقدیر شایسته‌ای صورت گرفت.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 129


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise