آرشیو، 3 آبان 1394 - 19:29

تشخیص زودهنگام آب سیاه با بررسی راه رفتن بیماران

پروژه تحقیقاتی دانشگاه ایالتی واشنگتن در حال بررسی راه رفتن بیماران برای تشخیص علائم زودهنگام گلوکوم یا آب سیاه است که اغلب با برخوردهای متوالی با موانع و قرارگرفتن غیر برابر پاها مشخص می‌شود.

کرج - امید بانوان؛ ایسنا نوشت؛  این یافته‌ها می‌تواند در آینده به عنوان یک روش تشخیصی زودهنگام برای این بیماری بکار گرفته شود.

آب سیاه بیماری رایجی است و حدود سه میلیون نفر تنها در آمریکا به آن مبتلا هستند که از این میان، 120 هزار بیمار نابینا شده‌اند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این بیماری دومین دلیل اصلی نابینایی در جهان است. در حال حاضر درمانی برای این شرایط وجود ندارد و تشخیص آن معمولا خیلی دیر صورت می‌گیرد که درمانش در آن زمان بسیار مشکل است.

اکنون فناوری تحلیل راه رفتن برای مبارزه با این بیماری بکار گرفته شده است.

بسیاری از بیماران تنها زمانی به عنوان مبتلا به آب سیاه شناسایی می‌شوند که ناراحتی‌های چشمی را تجربه کنند اما پژوهش‌های پیشین نشان داده بود این بیماران به دلیل کنترل نشدن زوال بینایی‌شان تعداد دفعات بیشتری روی زمین می‌افتند؛ از این رو، شیوه راه رفتن افراد می‌تواند روش مناسبی برای تشخیص زودهنگام این بیماری باشد.

محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن در سال گذشته به تولید ابزار جدیدی مشغول بوده‌اند که از مجموعه‌ای از حسگرهای پوشیدنی بر روی کفش برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد شیوه راه رفتن استفاده می‌کند. این پلت‌فرم به ثبت ویژگیهای خاص شیوه راه رفتن بیمار از جمله طول گام، یکنواختی آن و تساوی میان پاها می‌پردازد.

بیماران برای جمع‌آوری داده باید با پوشیدن حسگرها در چندین آزمایش از جمله قدم زدن در فاصله کوتاه به شیوه عادی، ایستادن و راه رفتن پیش از بازگشتن و رد شدن از موانع مختلف شرکت کنند.

این پروژه تحقیقاتی با مشارکت دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس انجام شده که دانشگاه کالیفرنیا طی آن به جمع‌آوری داده پرداخته و دانشگاه واشنگتن بر روی طراحی و توسعه الگوریتم کار می‌کند.

آزمایشات بالینی این رویکرد به زودی انجام خواهد شد و محققان اکنون به دنبال شرکت‌کنندگان جدیدی در مراحل مختلف ابتلا به آب‌سیاه هستند. این نتایج برای ارزیابی کامل موثر بودن روش با نتایج گروه کنترل مقایسه خواهد شد.

این تحقیقات ادامه دارد و نتایج آینده نشان خواهد داد که آب‌سیاه تا چه حد بر راه رفتن تاثیر گذاشته و از این رو، روش جدید تا چه میزان می‌تواند در تشخیص بیماری موثر باشد.

یافته‌های جدید در نشست سلامت بی‌سیم 2015 در بارسلونا ارائه شده است.

انتهای پیام

کدخبر: 170


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise