آرشیو، 13 آبان 1394 - 19:29

خاصیت سویا در پیشگیری از پوکی استخوان

مصرف منظم سویا که حاوی کلسیم فراوان است، می‌تواند احتمال پوکی استخوان را تا نزدیک به نصف کاهش داده و به درمان مبتلایان به این بیماری نیز کمک کند.

کرج - امید بانوان؛ مهر نوشت؛ مطالعات محققان دانشگاه هال انگلیس نشان می دهد که پروتئین ها و ایزوفلاون های موجود در سویا، از بروز پوکی استخوان در زنان یائسه جلوگیری می کند. 

سالیان طولانی است که دانه سویا غذای اصلی بعضی فرهنگها محسوب می شود. این دانه ها از طریق آسیایی ها به آمریکای شمالی معرفی شدند. اکنون آمریکا بزرگترین تولیدکننده سویا و محصولات مرتبط با آن می باشد. این گیاه با موارد استفاده فراوان، یک منبع غنی از پروتئین، چربی غیراشباع، فیبر و مواد معدنی است.

آنچه که از ارزش غذائی این دانه ها مهم تر است این است که استفاده مکرر از سویا و محصولات آن باعث کاهش خطر ابتلا به بعضی از بیماریهای خطرناک، مانند: بیماری های قلبی ـ عروقی، سرطان و پوکی استخوان می شود.

به گفته محققان خواص مفید سویا مرتبط با وجود ماده شیمیایی بنام ایزوفلاون است که تقریبأ در تمامی محصولات سویا وجود دارد. ایزوفلاون عملکردی شبیه استروژن دارد و می تواند از استخوان ها محافظت کند.

البته تاثیر مصرف سویا در کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که ورزش می‌کنند و تحرک بدنی کافی نیز دارند بیشتر است.

به گفته محققان سویا برای قلب، مغز و هورمون‌ سازی نیز مفید است. در واقع این تاثیرات بیشتر به دلیل کلسیم فراوان موجود در سویا است که موجب اثرات بسیار خوب این ماده شده است.

محققان می گویند علاوه بر مصرف سویا، استفاده از کنجد نیز برای کاهش احتمال پوکی استخوان تا حدودی موثر و مفید است.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 194


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise