آرشیو، 19 آبان 1394 - 15:34

گودرزی: باید نگاه خانواده‌ها به ورزش دختران را تغییر دهیم

وزیر ورزش و جوانان گفت: بانوان ما در زیر سقف شیشه‌ای قرار گرفته‌اند و نمی‌خواهند از یک حدی بالاتر بروند و همچنین مخالفت خانواده‌ها با ورزش کردن دختران وجود دارد که باید این نگاه را تغییر دهیم.

کرج- امید بانوان؛ ایسنا نوشت؛ محمود گودرزی در جلسه نشست هم اندیشی مسئولان وزارت ورزش و جوانان با نمایندگان و مسئولان بانوان ورزش استان‌ها و شهرستان‌های تابع بیان کرد: چند تحقیق در مورد ورزش کردن بانوان انجام گرفته است که من نتایج آن را برای شما بازگو می‌کنم. یک تحقیق نشان می‌دهد که در کشور ما بانوان نزدیک به چهار ساعت وقت فراغت دارند که 50 درصد آن صرف تماشای تلویزیون می‌شود که احتمالا الان این زمان بیشتر شده است. 50 درصد دیگر صرف فعالیت‌های فراغتی دیگر شامل مطالعه، صحبت کردن با تلفن و یا فعالیت‌های روزمره دیگر می‌شود و مقدار خیلی کمی از آن صرف ورزش می‌شود. همچنین بانوانی که در پارک‌ها ورزش می‌کنند انگیزه خود را کسب نشاط بیان کرده‌اند.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: در تحقیق دیگری که صورت گرفته محدودیت‌ها مطرح شده است، به طوری که 69.5 درصد از دختران اعلام کرده‌اند که کمبود امکانات در فضای ورزشی دارند که البته این حقیقت است. 59 درصد گفته‌اند که زمان‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد نامناسب است. هفت درصد نداشتن وقت 3.6 درصد هزینه بالا، 4.5 تا پنج درصد ترس از افت تحصیلی را بیا‌ن‌ کرده‌اند اما 83 درصد اعلام کرده‌اند که والدین آنها با فعالیت‌های ورزشی مخالف هستند. البته باید بگویم که این تحقیق در یک شهرستان انجام شده است و احتمالا در مراکز استان‌ها این درصد کمتر است. در واقع موانعی که وجود دارد بخش عمده آن فرهنگی است. ما اگر امکانات را به وفور فراهم کنیم و هزینه‌ها هم رایگان شود با مخالفت خانواده‌ ها کاری نمی توانیم بکنیم اما باید این رویکرد تغییر داده شود تا خانواده‌ها ورزش را به عنوان یک ضرورت بپذیرند.

وزیر ورزش و جوانان خاطر‌ نشان کرد: در بخش بانوان ظرفیت عظیمی وجود دارد و ما توانسته‌ایم فضای نسبی را در حوزه قهرمانی برایشان ایجاد کنیم اما باز هم با محدودیت‌هایی روبرو هستیم. با این حال این ظرفیت عظیم در بخش بانوان ارقام قابل توجهی را رقم زده‌اند به طوری که در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی 25 درصد از مدالها متعلق به بانوان بود و اگر آنها درصد حضورشان در اردوهای تیم ‌ملی و شاکله تیم‌های ما بیش از 25 درصد باشد مدال‌های بیشتری هم به دست خواهد آمد. همچنین الان یک آقا را مثال بزنید که در پارالمپیک و المپیک توانسته باشد سهمیه کسب کند، ولی دختر ما این کار را انجام داده که کار بزرگی است بنا‌بر‌این باید این ظرفیت عظیم درک و شناسایی شود. البته ملاحظات فرهنگی و شرعی در نظر گرفته شود.

گودرزی با اشاره به بحث هایی که در مورد تیم فوتسال بانوان پیش آمد گفت: تیم فوتسال بانوان در آسیا خوش درخشید که ما هم آنها را تشویق کردیم. البته وظیفه ما بود، ولی به دلایلی مثل عدم ویزا و یا دوری راه به گواتمالا قرا بود به مسابقات نروند که دیدید خود رییس جمهور به موضوع ورود پیدا کرد به من و وزیر خارجه دستور داد که آن را پیگیری کنیم. آقای ظریف هم اعلام کردند که با دو کشور مکزیک و گواتمالا رایزنی‌هایی داشته اند و با فیفا هم تماس گرفته‌اند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به حضور خود در یکی از جلسات که خواسته بانوان در آنجا داشتن ورزشگاه اختصاصی بوده است، تصریح کرد: مگر آقایان ورزشگاه اختصاصی دارند. در این هنگام بانوان حاضر در سالن اعلام کردند که چنین چیزی وجود دارد و آنها کمتر می‌توانند از ورزشگاه‌ها استفاده کنند و گودرزی نیز بیا‌ن‌ کرد من به عنوان وزیر ورزش و جوانان اعلام می‌کنم که آن اماکن به صورت مساوی تقسیم شده‌اند و اگر تخطی صورت گرفته مقصر شما هستید، زیرا باید آن را منعکس کنید و اگر مدیر کلی حقی از شما دریغ می‌کند باید از او شکایت کنید. خیلی از شما و ما به تکالیف و حقوقمان آشنا نیستیم. البته شاید تفاوت‌ها هم نهادینه شده باشند که منطقی، عادلانه و عاقلانه نیست.

وی افزود: بانوان ما در زیر سقف شیشه‌ای قرار گرفته‌اند و نمی‌خواهند از یک حدی بالاتر بروند و اگر ما هم آن سقف را برداریم باز هم بالاتر نمی‌روند، زیرا می ترسند که سرشان به شیشه بخورد.

گودرزی گفت: تکالیف ما با برگزاری این جلسات این است که نگاه‌ها را تغییر دهیم. بانوان ما باید برای سلامتی خود و نسل آینده ورزش کنند.

او با بیان این که افراط و تفریط در بحث بانوان نباید وجود داشته باشد گفت: در ورزش بانوان نگاه‌های کاملا افراطی و فمنیستی و ضد فعالیت زنان باعث می‌شود که حق و حقوقشان بیان و عیان نشود. ما نباید بانوان را به عنوان همه چیز تلقی کنیم و یا این که طوری رفتار کنیم که اصلا نیستند و باید اعتدال وجود داشته باشد. شعار دولت تدبیر و امید هم اعتدال است. نگاه پیامبر اسلام همین حدود است و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عینا بر مسایلی که گفتم تاکید داشتند.

وزیر ورزش و جوانان ا‌دا‌مه‌ داد: دولت تدبیر و امید این باور را دارد که نیمی از مردم کشور را زنان تشکیل می‌دهند و باید با نگاه عادلانه و در شان بانوان با آنها رفتار شود. آنچه که به عنوان مواهب اجتماعی مطرح می‌شود به اندازه سهم خود دریافت کنند و از مقولات اجتماعی که یکی از آنها ورزش است برخوردار باشند. ورزش به عنوان عنصر سلامت ساز، سلامت را تضمین می‌کند و همه این را باور دارند که کیفیت زندگی به واسطه ورزش افزایش پیدا می‌کند. سلامت خانواده‌ نیز باعث سلامتی جامعه می‌شود و هر کجا که خانواده‌ گسیخته باشد فرزندی با انواع آسیب‌ها تحویل جامعه می‌دهد. یکی از عوامل بشاش کردن خانواده‌ها مسائل فرهنگی به ویژه‌ ورزش است.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 201


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise