آرشیو، 26 آبان 1394 - 19:32

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی:

بدون تفکر انتقادی، اطلاعات غلط شبکه‌های اجتماعی خطرناک است

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی گفت: این روزها شاهد هستیم که در شبکه‌های اجتماعی، سخنانی از بزرگان و مشاهیر منتشر می‌شود که نباید این مطالب را به سادگی باور کرد.

کرج - امید بانوان: به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، نشست پنج ضلعی مطالعه، عصر دوشنبه (25 آبان) از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز در کافه کتاب دانشگاه خوارزمی برگزار گردید.

منصوریان در ابتدای این نشست به آغاز هفته کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب خواندن یک فرآیند است که پنج ضلع دارد و هر ضلع آن یک وجه از مطالعه را شامل می‌شود. وی افزود: نخستین ضلع این پنج ضلعی، مطالعه مستمر و منسجم یا پیوسته‌خوانی است. ما باید بدانیم که در زندگی هیچ‌گاه دانش‌آموخته نمی‌شویم و نیاز به آموختن مداوم در طول زندگی، همواره ادامه دارد؛ پس استمرار در کتاب خواندن از اهمیت زیادی برخوردار است. منصوریان به ارائه توضیحاتی در مورد واژه کتاب پرداخت و گفت: هر رسانه‌ای که به ما اطلاعات عرضه می‌کند را می‌توان کتاب نامید اما رسانه سمبلیک کتاب است.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی در ادامه اذعان داشت: نکته مهمی که درباره ضلع پیوسته‌خوانی باید به آن توجه داشت چگونگی تنظیم وقت مطالعه است. برای این منظور اولین تکنیکی که می‌توان به کار بست، استفاده از فرصت‌های کوتاه مطالعه است. این فرصت‌های کوتاه همیشه در دسترس ما قرار دارند؛ مانند زمان‌هایی که در وسایل حمل و نقل عمومی هستیم. وی با بیان این‌که باید دشمنان مطالعه را بشناسیم تاکید کرد: زمان مطالعه سه آفت اصلی دارد: تلویزیون، موبایل و اینترنت سه آفت هستند که وقت مطالعه را از ما می‌گیرند؛ بنابراین باید ساعت‌های استفاده از این سه وسیله را محاسبه و مدیریت کرد.

منصوریان گفت: این سه وسیله همانند فست‌فود هستند که در عین خوشمزگی ولی زیان زیادی دارند اما کتاب خواندن مانند یک وعده غذای شاهانه است که فواید زیادی با خود به همراه می‌آورد؛ مانند خواندن رمان. ما باید خواندن رمان را جدی بگیریم؛ زیرا رمان دید انسان را تغییر می‌دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: انسجام در خواندن نیز در این ضلع اهمیت زیادی دارد؛ یعنی از شاخه‌ای به شاخه دیگر نپریم. منصوریان در ادامه به ضلع دوم مطالعه خوب اشاره کرد و گفت: مطالعه متناسب و متعادل یا گزیده‌خوانی ضلع دیگری از مطالعه خوب است. بدین معنا که بین نیازها و مطالعه تناسب وجود داشته باشد، مطالعه مناسبِ سن شخص باشد و وقت اختصاص داده شده به مطالعه معقول و منطقی باشد. وی خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه نباید در مطالعه افراط به خرج دهیم؛ زیرا زمان خواندن مهم نیست بلکه یادگیری مهم است. پس توصیه می‌شود کمتر بخوانیم ولی دقیق بخوانیم. منصوریان افزود: موضوع دیگری که در این ضلع مطرح می‌شود هنر کتاب نخواندن است؛ هر چیزی ارزش خواندن ندارد.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی گفت: ضلع سوم، مطالعه مفرح و متنوع نام دارد که آنرا متنوع‌خوانی نیز می‌نامیم، در این ضلع، لذت بردن از مطالعه مطرح می‌شود؛ مطالعه باید مفرح باشد، زیرا اگر چنین نباشد استمرار نخواهد داشت. ما باید چیزی را که دوست داریم بخوانیم. وی افزود: به این منظور باید علایق خود را پیدا کنیم و پیشنهاد دیگری که می‌توان ارائه داد خواندن داستان‌های کوتاه و متنوع و محدود نشدن به یک نوع از داستان است.

منصوریان به مطالعه منتقدانه و موشکافانه یا آهسته‌خوانی به عنوان ضلع چهارم اشاره کرد و گفت: تندخوانی هیچ‌گاه نمی‌تواند یک مطالعه موفق را بسازد؛ کم بخوانیم ولی خوب بخوانیم. وی افزود: گاهی اوقات یک روایت کوتاه می‌تواند ساعت‌ها به ما اندیشه دهد. گلستان سعدی سرشار از این نوع روایت‌هاست، گلستان کتابی برای همه ماست و جزیی از فرهنگ، تاریخ و معرفت ما به شمار می‌رود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: متاسفانه منتقدانه خواندن میان ما کم رواج دارد. این روزها شاهد هستیم که در شبکه‌های اجتماعی، سخنانی از بزرگان و مشاهیر منتشر می‌شود؛ نباید این مطالب را به سادگی باور کرد.

منصوریان افزود: ما در هجوم انبوهی از اطلاعات غلط هستیم و اگر تفکر انتقادی نداشته باشیم این سیر ما را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. وی پنجمین ضلع مطالعه خوب را مطالعه موثر و مولّد یا بازخوانی عنوان و تصریح کرد: مطالعه موثر، مطالعه‌ای است که بر گفتار و رفتار خواننده تاثیری عینی و قابل مشاهده می‌گذارد؛ مثلا حال خواننده را خوب می‌کند و به تفکرش رشد می‌دهد و ردپایی از مطالعه را در زندگی فرد به نمایش می‌گذارد.

منصوریان افزود: اما مطالعه مولّد، عالی‌ترین شکل مطالعه است؛ یعنی نه تنها خود فرد از مطالعه تاثیر می‌گیرد بلکه می‌تواند بر دیگران نیز اثرگذار باشد. این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: ما مطالعه می‌کنیم تا جهان جای بهتری برای زیستن باشد. مطالعه، تغذیه کننده فرهنگ است و وقتی فرهنگ رشد کند، صلح به ارمغان می‌آورد و با صلح، جهان جای بهتری برای زیستن خواهد شد.

انتهای پیام/ 

 

کدخبر: 212


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise