آرشیو، 26 آبان 1394 - 19:32

رئیس کل دادگستری استان البرز:

طرح آموزش پیش از ازدواج در کرج اجرایی می‌شود

احمد فاضلیان از کاهش 16 درصدی آمار طلاق در شش ماهه نخست امسال به دلیل برگزاری دوره‌های مشاوره پیش از طلاق در دادگستری‌های استان خبر داد و اظهار داشت: در دوره دو روزه پیش از ازدواج «کلینیک خانواده» مباحث احکام و حقوق زوجین، مهارت‌های زندگی در خانواده اسلامی، روانشناسی زن و مرد، آموزش‌های صحیح روابط جنسی و دیگر مباحث به تناسب نیاز ارائه خواهد شد.

کرج - امید بانوان: به نقل از روابط عمومی دادگستری استان البرز؛ احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در مراسم هم‌اندیشی اجرای قانون برگزاری کلاس‌های آموزش برای زوجین قبل از ثبت ازدواج موسوم به «کلینیک خانواده» که با حضور سردفتران دفاتر ازدواج و طلاق شهرستان کرج برگزار شد، اظهار داشت: اجرای قانون گذراندن دوره دو روزه پیش از ثبت ازدواج می‌تواند در کنار کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی، گام مهمی در صیانت از نهاد خانواده و جلوگیری از طلاق و متارکه بین زوجین باشد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان با ابراز تاسف نسبت به نداشتن متولی برای نهاد خانواده در کشور با وجود اهمیت و تاثیرگذاری آن در عرصه‌های مختلف، گفت: اگر دو نهاد خانواده و آموزش و پروش کشور اصلاح و صیانت شود ما مشکلی در زمینه تربیت نیروی مومن برای آینده کشور نخواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه اکنون دستگاه‌های مختلفی به نام خانواده در کشور فعالیت می‌کنند ولی خروجی مشخصی ندارند، تصریح کرد: به دلیل این کوتاهی‌ها، نشانه‌ها و رفتارهای خطرناکی در بین برخی از جوانان و خانواده‌ها ایجاد شده که نگران کننده است و می‌تواند در آینده معضلات جدی را ایجاد کند.

فاضلیان افزود: در زمینه تربیت و آموزش جوانان برای ورود به زندگی مشترک اقدام خاصی انجام نشده و در نظام آموزشی نیز تنها به آموزش بهداشت خانواده کفایت شده است ولی آیا زوجین می‌توانند در این دو ساعت اصول مربوط به خانواده را فرا گیرند؟

وی به تبیین شرایط و بسترهای تربیت و رشد دو نسل گذشته و امروز در خانواده پرداخت و گفت: دنیای جدید و تکنولوژی موجب شده که در نوع نگاه به فرزندان و خانواده‌ها تغییرات اساسی ایجاد شود و روش‌های گذشته پاسخگوی تربیت جوانان امروزی نیست.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به کاهش آمار طلاق در استان البرز در دو سال اخیر، گفت: در دوره‌ای استان البرز از نظر میزان طلاق رتبه دوم کشوری را داشت ولی خوشبختانه این رتبه به 9 تنزل یافته و اکنون از هر سه ازدواج یک طلاق رخ می‌دهد که البته این آمار هم نگران کننده و نیازمند بازنگری و تجدیدنظر در برخی حوزه‌های مربوطه است.

وی همچنین از کاهش 16 درصدی آمار طلاق در شش ماهه نخست امسال به دلیل برگزاری دوره‌های مشاوره پیش از طلاق در دادگستری‌های استان خبر داد و اظهار داشت: در دوره دو روزه پیش از ازدواج «کلینیک خانواده» مباحث احکام و حقوق زوجین، مهارت‌های زندگی در خانواده اسلامی، روانشناسی زن و مرد، آموزش‌های صحیح روابط جنسی و دیگر مباحث به تناسب نیاز ارائه خواهد شد.

فاضلیان افزود: در این دوره مجموعه‌ای از آموزش‌های مورد نیاز در حوزه‌ خانواده با حضور اساتید مجرب از حوزه و دانشگاه به افراد در آستانه ازدواج آموزش داده می‌شود. عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به اینکه این قانون به صورت پایلوت در کرج اجرایی می‌شود، افزود: برای اجرای این طرح اداره کل ورزش و جوانان، شهرداری کرج، اداره کل بهزیستی، ثبت احوال و جهاد دانشگاهی با دادگستری استان همکاری کردند.

وی با تاکید بر ضرورت آشنایی همه اقشار جامعه با بایدها و نبایدهای حقوقی در حوزه‌های مختلف، این دوره را نیز در این راستا دانست و تصریح کرد: گواهی ثبت ازدواج منوط به گذراندن این دوره خواهد بود.

فاضلیان با اذعان به اینکه ممکن است ایراداتی در حین اجرای طرح وجود داشته باشد از آمادگی برای اصلاح این ایرادها خبر داد و تاکید کرد: ارائه آموزش در مقاطع مختلف برای زوجین یک ضرورت است و باید ترتیبی اتخاذ شود تا این آموزش‌ها در دوره‌های مختلف زندگی به زن و شوهر ارائه شود. وی طلاق عاطفی را نتیجه ندانستن اصول روابط بین زوجین پس از ازدواج دانست و گفت: این طرح نتیجه رایزنی افراد صاحبنظر و متخصص در امر خانواده است و می‌خواهیم با اجرای آن همه از نتایج آن متنفع شوند.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 214


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise