آرشیو، 4 خرداد 1394 - 19:29

در همایش تجلیل از مشاوران و مددکاران نیروی انتظامی البرز مطرح شد:

سلاح فرهنگ، آسيب‌های اجتماعی را از بين می برد

همایش تجلیل از مشاوران و مددکاران نیروی انتظامی البرز، دیروز با حضور سردار بخشعلی کامرانی صالح و معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی البرز در جمع اصحاب رسانه برگزار شد.

کرج- امید بانوان؛ فرمانده انتظامی البرز، سردار بخشعلی کامرانی صالح با اشاره به نوع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز اظهار داشت: مشاورین کلانتری‌ها و معاونت اجتماعی باید در حوزه‌های فرهنگی تلاش کنند. اگر قرار است در مقابل هجمه‌های فرهنگی بایستیم و در این راه توفیقی بدست آوریم  باید به ابزار فرهنگی مسلح باشیم و با برنامه‌ریزی فرهنگی در برابر این مشکلات مقابله کنیم.

سردار کامرانی صالح مخاطب‌شناسی را مهم‌ترین نیاز مددکاران عنوان کرد و گفت: باتوجه به سیال بودن جرم و به تعبیر دیگر، از آنجایی که آسیب‌پذیری ما در برابر جرم  هر روز در حال تغییر است، مددکاران اجتماعی باید به روز باشند و مخاطب خود را بشناسد.

وی با اشاره به تغییر استراتژی دشمن در ورود به جنگ نرم گفت: با توجه به این که ذات هر مؤلفه‌ای مخصوص به خود است، در معضلات اجتماعی نیز ذات تهاجم فرهنگی به گونه‌ایست که باورهای دینی و اعتقادات ما را از ما بگیرد و پوچی‌ها را با زیوری آراسته به خورد ما دهد. لذا باید با هم‌سویی و هماهنگی و توان‌افزایی کلیه نهادها در برابر این هجمه دشمن ایستادگی کرد.

وی در پایان ضمن تشکر از مددکاران و مشاوران گفت: مددکاران اجتماعی کمک موثری به فرزندان امروز و نسل آینده خواهند بود و هر فردی که در این زمینه از توان و دانش لازم برخوردار است باید بخش مهمی از توان فرهنگی خود را در جهت خدمت به جامعه انجام دهد.

در این همایش سرهنگ سید محمد رضا خسروی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز ضمن گرامی‌داشت یاد شهدا به ویژه  شهدای نظم و امنیت، با بیان تاریخچه تشکیل مرکز مشاوره و مددکاری نیروی انتظامی گفت: همزمان با ولادت امام علی (ع) و مقارن با هفته نیروی انتظامی در سال 1379 مرکز مشاوره نیروی انتظامی راه‌اندازی شد و به عنوان یکی از راهبردهای اساسی نیروی انتظامی در دستور کار قرار گرفت.

وی هدف از ایجاد این مرکز را ایجاد رابطه صمیمی و اعتماد آمیز بین پلیس و مردم، شناسایی ریشه‌ها و زمینه‌های رفتارهای نابهنجار، ایجاد فرهنگ مشاوره و تعمیق نقش حمایتی پلیس و کاهش حجم پرونده‌‌های ارجاعی به مراکز قضایی عنوان کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز خاطرنشان کرد: در حال حاضر  600 مرکز مشاوره و مددکاری در 600 نقطه و کلانتری در سطح کشور وجود دارد که از مهم‌ترین وظایف این حوزه می‌توان انجام مشاوره روان‌شناختی، انتظامی و روان‌سنجی نام برد. وی افزود: مرکز مشاوره نیروی انتظامی در سال 1393با همکاری مشاوران و مددکاران موفق شده به بیش از 9000 نفر در زمینه‌های تربیتی، انتظامی، طلاق، ازدواج و... خدمات مشاوره‌ای مطلوب ارائه دهد.

سرهنگ خسروی در ادامه از راه‌اندازی دومین مرکز مشاوره نیروی انتظامی استان البرز خبر داد و گفت: اولین مرکز مشاوره نیروی انتظامی استان البرز در سال 91 راه‌اندازی شد که به زودی مرکز دیگری نیز راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: در 10 کلانتری تابعه توانستیم دوایری را راه‌اندازی و طرح مکنا را پیگیری کنیم. وی یکی از اقدامات مهم این مرکز را در سال 94 جذب نیروی متخصص به عنوان نیروی پیمانی و خریدخدمت عنوان کرد و گفت: در حوزه پلیس افتخاری توانستیم 40 نفر را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جذب کنیم.

سرهنگ خسروی همچنین از عملکرد خوب مشاوران در مباحث سیستماتیک و  انفورماتیک  یاد کرد و گفت:  ابداعات مشاوره‌ای خوبی صورت گرفته که این نوآوری‌ها به مرکز ابلاغ شده تا در استانهای دیگر نیر مورد استفاده قرار گیرد.

برگزاری همایش‌های آموزشی و تهیه بروشور و فصل‌نامه‌ها برای ارتقاء سطح علمی مأموران و کارشناسان نیروی انتظامی و تألیف دو کتاب در زمینه مشاوره، تعامل با سازمانهای مختلف به ویژه آموزش و پرورش، دادگستری، هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی، اجرای طرح مشاوره فعال در مدارس و کانون‌های تربیتی از دیگر دستاوردهای مشاوره‌ای بود که وی به آن اشاره کرد.

وی مشاوره را یکی از بحث‌های جدی و رویکردهای مهم نیروی انتظامی دانست و اظهار داشت: طبق آمار تا کنون بیش از 40 درصد از پرونده‌های ورودی به کلانتری‌ها و مراکز مشاوره به مصالحه ختم شده است.

تشکیل شورای سایت‌گذاری مشاوره و مددکاری در حوزه استان البرز، ارزیابی امکان سطح‌بندی مشاوران، بازدید از مراکز مشاوره سایر دستگاههای اجرایی و نیروی انتظامی سایر استانها در جهت ارتقاء محاسن و رفع نقاط ضعف از دیگر موارد در دست اقدامی بود که سرهنگ خسروی از آن نام برد.

محمد رضا بلیاد عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج در این همایش با بیان این که  مشاوران و مددکاران پاسداران و سفیران سلامت اجتماعی هستند، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در جامعه ما باید به آن توجه ویژه داشت، تغییر نگاه ما از بعد سخت افزاری و فیزیکی به نرم‌افزاری و فرهنگی است.

وی جایگاه مددکاری اجتماعی و خدمات مشاوره‌ای را مهم ارزیابی کرد و افزود: در آموزه‌های اسلامی بسیار سفارش شده که نسبت به مشکلات جامعه نظاره‌گر دقیقی باشیم و در مسیر زندگی موانع را از سر راه بقیه برداریم. ما مددکاران متولیانی هستیم که مشکلات و موانع اجتماعی را با نگاه فکر و اندیشه خود می‌بینیم و آنها را برمی‌داریم.

این موانع صرفا سخت و فیزیکی یا قابل رؤیت نیست و بعضا موانعی نرم و فرهنگی هستند و تنها افرادی آنها را می‌توانند ببینند که با علم به آنها واقف شوند و از زوایای مختلف آن را بررسی کنند و قبل از این که فردی در جاده زندگی با آنها مواجه شود ، آن مانع را بر‌دارند.

محمد رضا بلیاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اهمیت دادن به موضوع جوانان و خانواده گفت: نیاز عمده جوانان امروز به هویت و شناخت هویت است، زمانی که فرد نمی‌تواند خود و نیازهای مربوط به خود را بشناسد، ممکن است دست به رفتارهایی بزند که به نوعی خود را بهتر در جامعه نشان دهد.

وی افزود: نقش حمایتی، نقش اساسی و مهمی در پیشگیری از وقوع جرم دارد. وی اطلاعات روان‌شناختی، احساس مسئولیت و شناخت درونی را از ویژگی‌های مهم مشاوران عنوان کرد. در پایان این مراسم با اهدای لوح و جوایز نقدی از چند تن از مددکاران و مشاوران نیروی انتظامی تقدیر شد.

انتهای پیام/

 

کدخبر: 26


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise