آرشیو، 17 فروردینفروردین 1394 - 19:28

تعداد زنان در مناصب سیاسی کم است

مراسم اختتامیه نخستین دوره آموزشی ارتقاء مهارت‌های علمی ‌و عملی حضور زنان در مجامع بین‌المللی در مرکز پژوهش‌های وزارت امور خارجه برگزار شد.

کرج - امید بانوان: مهرخانه نوشت؛ یکی از سخنرانایان مراسم دکتر عباس عراقچی؛ معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه بود. عراقچی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نقش زنان در مذاکرات هسته‌ای گفت: چند نفر از مذاکره‌کنندگان جدی در بحث هسته‌ای خانم بودند؛ مثلاً خانم اشمیت یا شرمن به خاطر توانایی خودشان در این عرصه وارد شدند. البته خانم اشتون و موگرینی قابلیت شخصی دارند، اما انتخاب آن‌ها به دلیل حساب و کتاب‌های اتحادیه اروپا بود، اما خانم اشمیت که هماهنگ‌کننده مذاکرات بود، توانایی‌های بسیار خوبی داشت. خانم شرمن هم مذاکره‌کننده بسیار خوبی بود.

زنان در مباحث پیچیده خلع سلاحی و مذاکرات هسته‌ای هم می‌توانند حضور داشته باشند

او افزود: وقتی به مسئله حضور زنان در مجامع بین‌المللی می‌رسیم، نباید تنها به حضور آن‌ها در مجامع زنان و مجامع حقوق بشری توجه داشته باشیم، بلکه زنان در مباحث پیچیده خلع سلاحی و مذاکرات هسته‌ای هم می‌توانند حضور داشته باشند.

سه توانمندی عمده جمهوری اسلامی که سبب شد قدرت‌های دنیا راه مذاکره را پیش گیرند

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به تجربه مذاکرات هسته‌ای در بحث توانمندسازی هسته‌ای بیان داشت: سه توانایی عمده جمهوری اسلامی ‌باعث شد قدرت‌های بزرگ دنیا در مقابل ایران، راه مذاکره را پیش بگیرند. یکی از آن‌ها توانمندی دفاعی ما بود؛ زیرا از حمله نظامی به ما ناامید شدند. مسئله دوم این بود که از به زانودرآمدن ایران در اثر تحریم‌های اقتصادی ناامید شده بودند. نکته بعدی این بود که توانایی‌های فنی ما در عرصه هسته‌ای خود را تثبیت کرد و تکنولوژی هسته‌ای ما کامل شد و طرف مقابل به این نتیجه رسید که اگر مذاکره نکند، به مسیری می‌رود که از آن می‌ترسد.

وقتی در مجامع بین‌المللی حاضر می‌شویم، باید متکی به مؤلفه‌های قدرت داخلی باشیم

عراقچی خاطرنشان کرد: هنگامی ‌طرف‌های مقابل حاضر به تعامل می‌شوند که شما قدرت داشته باشید و توانمند باشید. آن‌چه به شما جرأت عرض‌اندام در مجامع بین‌المللی را می‌دهد، قدرت داخلی و توانمندی‌های درونی شماست. وقتی در مجامع بین‌المللی حاضر می‌شویم، باید متکی به مؤلفه‌های قدرت داخلی باشیم؛ در غیر این صورت دیپلمات چیزی برای ابراز قدرت ندارد. البته توانمندی‌های شخصی دیپلمات می‌تواند این قدرت داخلی را افزایش دهد.

زنان هنوز توانمندی‌های لازم را به دست نیاورده‌اند

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه بیان داشت: در جمهوری اسلامی ‌هیچ قانونی نیست که جلوی حضور زنان را بگیرد؛ مثلاً برای کاندید شدن زنان در انتخابات مجلس محدودیتی نداریم، اما این‌که تعداد زنان کم است، به این دلیل است که هنوز توانمندی‌های لازم را به دست نیاورده‌اند. در وزارت خارجه هیچ منعی برای حضور زنان در عرصه مدیریتی نداریم و حتی حاضریم تبعیض مثبت قائل شویم؛ به این‌صورت که اگر توانمندی حضور داشته باشند، آن‌ها را به مردانی که حتی توانمندتر هستند، ترجیح می‌دیم تا زنان بتوانند حضور جدی‌تری پیدا کنند.

وقتی خانم افخم رفت، دیگر کسی را به جای ایشان نداریم

عراقچی خاطرنشان کرد: دکتر ظریف اصرار دارند که یک خانم سخنگوی وزارت خارجه باشد، اما وقتی خانم افخم رفت، دیگر کسی را به جای او نداریم. ما از خدا می‌خواهیم که خانم سفیر داشته باشیم، اما زنانی که این توانایی را داشته باشند، کم هستند. البته در سال‌های اخیر زنان زیادی در سطوح پایین کارشناسی وارد وزارت خارجه شدند که ان‌شاالله در مسیرکاری خود به توانمندی‌های لازم دست یابند.

حضور زنان در عرصه‌های بین‌المللی محدود به زنان، کودک و حقوق بشر نباشد

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از حضور زنان در عرصه‌های مختلف می‌کنیم، این حضور نباید محدود به عرصه زنان، کودک و حقوق بشر شود، بلکه باید شایستگی‌های آن‌ها به حدی برسد که در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند.

در عرصه بین‌المللی مؤلفه‌های قدرت حرف اول را می‌زنند

عراقچی افزود: در عرصه بین‌المللی مؤلفه‌های قدرت حرف اول را می‌زنند و باید به آن‌ها برسیم. یک‌سری از مؤلفه‌ها مانند توانایی نظامی ‌و علمی، ‌اکتسابی هستند، اما یک‌سری دیگر از مؤلفه‌های قدرت مانند جمعیت، تاریخ، جغرافیا و فرهنگ، داد‌های ثابت در هر کشوری هستند که باید آن‌ها را به کار گرفت، اما دسته سوم مؤلفه‌های قدرت، مؤلفه‌های گفتمانی هستند که به دو مؤلفه قبل ضریب می‌دهند. به این معنا که یک کشور در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. این قدرت را انقلاب اسلامی ‌به ما داده و مبتنی بر ویژگی‌هایی مانند مقاومت، ضدسلطه‌بودن و زیر بار حرف زور نرفتن است. ما باید این مؤلفه‌ها را بشناسیم.

در عرصه حقوق بشر و مباحث مربوط به زنان و خانواده نباید داشته‌های قدرتمند خود را دست کم بگیریم

او اظهار داشت: در بحث زنان و حقوق بشر گفتمان ما همین اصولی است که از اسلام و اعتقاداتمان گرفته‌ایم و اگر نتوانیم این‌ها را عرضه کنیم و پای آن بایستیم، نمی‌توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. اگر از موضع عذرخواهی و دفاعی در این حوزه‌ها برخورد کنیم، کسی ما را تحویل نمی‌گیرد. در عرصه حقوق بشر و مباحث مربوط به زنان و خانواده نباید داشته‌های قدرتمند خود را دست کم بگیریم.

کدخبر: 266


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise