آرشیو، 22 فروردینفروردین 1394 - 19:32

دست کم یک بار در هفته برای کودکان قصه بگویید

نویسنده و شاعر کتاب‌های كودك و نوجوان به پدر و مادرها توصیه کرد دست‌کم در طول هفته یك بار برای كودكان‌ خود قصه ‌بگویند یا شعر و لالایی برای آن‌ها بخوانند.

کرج - امید بانوان: به نقل از  اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، جعفر ابراهیمی در آستانه برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در عین‌حال با تاكید بر تاثیر عاطفی روش‌های قدیمی قصه‌گویی قدیمی در مقایسه با شیوه‌های نوین - كه به كمك وسایل ارتباطی جدید به كودكان صورت‌می‌گیرد، تاکید کرد که  هر شیوه‌ای تاثیر خود را برجای خواهد گذاشت اما پدرها و مادرها باید هم‌چنان برای بچه‌ها قصه‌ بگویند.

به اعتقاد این شاعر و نویسنده ادبیات کودک ونوجوان، هدف قصه‌گویی تربیت نیست اما قصه‌گو با تقویت تخیل در مخاطب و لذت بردن از زیبایی‌ها، بالا بردن سطح زیبایی‌شناسی و فراهم آوردن زمینه‌ای مناسب برای هم‌زاد‌پنداری در قصه، می‌تواند آن را به ابزاری موثر و مفید در تربیت كودك و نوجوان تبدیل ‌كند. ابراهیمی در ادامه از قصه و قصه‌گویی به عنوان فعالیتی تاثیر‌گذار در علاقه‌مند كردن كودكان به كتاب و مطالعه نام برد.

او با تاكید بر تاثیر انكار‌ناپذیر قصه و قصه‌گویی در هدایت و علاقه‌مند كردن كودكان به كتاب‌خوانی و مطالعه گفت: تاثیر قصه‌گویی بر میزان مطالعه در كودكان از دو منظر قابل بررسی است، اول اینكه آنچه در بسیاری از كتاب‌ها به عنوان داستان آمده است در واقع ریشه در ادبیات شفاهی نظم و نثر قدیم دارد و می‌توان گفت قصه و كتاب هر دو به سوی یك هدف حركت می‌كنند.

وی در منظر دوم تاثیر قصه‌گویی بر علاقه‌مندی كودكان به كتاب‌خوانی به ادبیات مكتوب اشاره كرد و گفت: داستان‌هایی كه از متون كهن ادبیات به صورت خلاقانه بازنویسی و بازآفرینی شده‌اند، بی‌شك جذاب‌تر از داستان‌های دیگر است و وقتی در قالب قصه ارایه می‌شود بیشتر مورد توجه كودكان قرار گرفته و باعث هدایت آن‌ها به سمت مطالعه ادبیات كهن می‌شود.

این نویسنده كتاب‌های كودك در ادامه سخنان خود قصه را ابزاری برای تقویت توانایی كودك برای مواجهه با مسایل زندگی نام برد و افزود: كودك با شنیدن قصه آرزوهای خود را می‌سازد، بسیاری از ناراحتی‌های روحی و نگرانی‌های خود را با شنیدن قصه بر طرف می‌كند و گاه با گذاشتن خود به جای شخصیت‌های قصه تجربه‌های ارزشمندی در درون خود می‌اندوزد.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای ۲۷ تا ۳۰ بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار‌ می‌شود.

 

انتهای پیام/ 

کدخبر: 289


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise