آرشیو، 1 فروردیناردیبهشت 1394 - 19:29

ساختار خانواده در جامعه ما قدرتمند بودن زن را پذیرا نیست

یک فعال حوزه زنان به بررسی موانع مشارکت سیاسی زنان در ایران پرداخت و گفت: متاسفانه ساختار خانواده در جامعه ما قدرتمند بودن زن را پذیرا نیست و همچنین کتب درسی تصاویر کلیشه‌ای از زنان را نشان می‌دهد. این درحالیست که در رسانه‌ها نیز تبعیض جنسیتی همچنان به چشم می‌خورد و یکی از مشکلات آنها تفکیک جنسیتی بوده است.

کرج - امید بانوان: آنا نوشت؛ زهرا نژاد بهرام، فعال حوزه زنان در نشست خبری موانع مشارکت سیاسی زنان در ایران به گزارشی از میزان مشارکت سیاسی زنان در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: مشارکت سیاسی به دو دسته عام و نخبه‌گی تقسیم می‌شود که در مشارکت عام زنان می‌توانند رای دهند و در مشارکت خاص زنان نخبه در حالت انتخاب شدن و رای گرفتن از عامه جامعه قرار می گیرند.

وی در مورد وضعیت مشارکت نخبگی زنان در جهان گفت: براساس آمار منتشر شده در سال 2014 ، 18 زن به عنوان رییس قوه مجریه در جهان فعالیت کرده‌اند که شش تن از این زنان در قاره آمریکا در این سمت اجرایی قرار دارند،17.2 درصد از زنان در پست‌های وزارتی قرار داشته‌اند که این آمار در سال 2008، 16.1 درصد بود.

این فعال حوزه زنان اضافه کرد: در سال 2014 همچنین 21.8 درصد از زنان عضو پارلمان بودند که این آمار در 46 کشور بین 30 درصد تا 42 درصد بوده است. زنان در پست‌های وزارتی بیشتر در قاره‌های آمریکا با میزان 22.9 درصد، قاره آفریقا با حدود 20.4 درصد و در قاره اروپا 18.2 درصد فعالیت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مشارکت سیاسی زنان در حوزه نخبگی در جهان پذیرفته شده است، اظهار کرد: از اواخر قرن 18 تاکنون همچنان این موضوع در حال بحث است. وی افزود: در ایران بیشترین میزان نمایندگی زنان در مجلس شورای اسلامی در مجلس پنجم با حضور 14 زن نماینده و کمترین میزان در دوره مجلس اول با 2 نماینده زن در طول این 37 سال دیده می‌شود. همچنین در دوره مجلس دوم 28 زن کاندیدای مجلس شورای اسلامی شدند.

این فعال زنان ادامه داد: تعداد وزاء زن در طول 37 سال بعد از انقلاب تنها یک زن بوده است و تعداد معاونان وزیر زن نیز بسیار محدود بوده است. بنابراین این آمار نشان می‌دهد که موضوع مشارکت سیاسی زنان در حوزه نخبگی یک مساله پذیرفته شده در جهان است. همچنین موضوع مشارکت نخبگان به عنوان یک موضوع جدی جای بحث و بررسی دارد. زیرا زنان نتوانستند در طول 150 سال گذشته به میزان مورد نظر به تعادل جنسیتی در عرصه قدرت بین زنان و مردان دست یابند.

زنان در طول تاریخ برای رای‌ دادن با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بودند. به عنوان مثال در انگلستان فقط زنان بالای 30 سال اجازه رای دادن داشتند. همچنین به زنان آمریکا فقط حق رای‌دهندگی داده می‌شد. وی افزود: در قوانین فقهی و اسلامی منعی برای دسترسی به نمایندگی، وزارت و وکالت دیده نمی‌شود. همچنین برداشت‌های سنتی از دین با رفتارهای وابسته به عرف مانند غیرت همراه شده شده و ایجاد برخی قوانین عرفی مانع نمایندگی زنان شده است.

ساختار خانواده در جامعه ما قدرتمند بودن زن را پذیرا نیست

وی به نقش رسانه‌ها و آموزش اشاره کرد و گفت: ساختارهای فرهنگی خانواده، رسانه و آموزش و پرورش در زمینه مشارکت سیاسی زنان در حوزه نخبگی مطرح است. به طوری که در رسانه‌ها تبعیض جنسیتی همچنان به چشم می‌خورد و یکی از مشکلات آنها تفکیک جنسیتی بوده است. نژاد بهرام گفت: ساختار خانواده در جامعه ما قدرتمند بودن زن را پذیرا نیست و متاسفانه در تربیت دختران ما نیز مسئله جنسیت مورد توجه قرار می‌گیرد، به طوری‌که اگر دختری در جمع با صدای بلند بخندد و یا مطالبه قدرت داشته باشد از سوی اطرافیان و خانواده مورد شماتت قرار می‌گیرد.

همچنین آموزش و پرورش ما تصاویر کلیشه‌ای در کتب درسی از زنان را نشان می‌دهد به طوری‌که همواره کوکب خانم زن خانه‌داری است که هیچ‌وقت نجاری و دامداری نمی‌کند، بنابراین حوزه مشاغل زنان با مشاغل مردان تفاوت دارد به طوری‌که زنان شاغل به عرصه قدرت وارد نمی‌شوند.

این فعال حوزه زنان نظام سازمانی ایران را تمرکزگرا دانست و گفت: نظام سازمانی یکی از ساختارهای جدی در تربیت نیروی انسانی است و در این حوزه روابط غیردولتی سازمانی، آموزش اطلاعات و مشارکت‌پذیری مطرح است. بنابراین با توجه به اینکه اطلاعات در دست افراد محدودی قرار می‌گیرد در حوزه روابط سازمانی غیردولتی افرادی که در سطوح ارشد قرار دارند روابط غیررسمی با یکدیگر دارند که در این فضا نیز تصمیم‌گیری‌هایی صورت می‌گیرد.

نژاد بهرام به کادرسازی سایر کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: در کشورهای اسکاندیناوی باید 20 درصد از اعضای هیات‌مدیره‌ها را زنان تشکیل دهند. همچنین در کشورهای افغانستان و عراق باید 26 و 28 درصد از نمایندگان مجلس را زنان تشکیل دهند.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 321


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise