دوشنبه، 16 تیر 1399 - 17:21

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد

لزوم بهره‌گیری از ایده های زنان در مدیریت بحران پسا کرونا

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه زنان می توانند اراده مدیریتی قدرتمندی داشته باشند، تصریح کرد: زنان مدیران قوی در زندگی هستند و ارزشمندترین حاصل خانواده یعنی فرزندان را مدیریت می کنند لذا باید زنان مدیر را شناسایی کنیم و از ایده ها و خلاقیت های آنان برای مدیریت بحران به ویژه در دوران پسا کرونا بهره بگیریم.

کرج - امید بانوان؛ ایسنا نوشت؛ «سیده فاطمه مقیمی» در کارگاه آموزشی «مدیریت بحران در پساکرونا» که با حضور بانوان مدیر استان در اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان برگزار شد، با اشاره به شرایط جغرافیایی و سوق الجیشی ایران، اظهار کرد: کشور ما همواره با بحران مواجه است و این بحران ها فقط بلایای طبیعی مانند رانش و سیل و زلزله و صاعقه و آتش سوزی نیست و هر دقیقه باید در انتظار یک بحران جدید باشیم.

وی بحران ها را غیر مترقبه دانست و افزود: برخی از بحران ها با توجه به شرایط جغرافیایی کشور قابل پیش بینی است و لذا باید بحران های قابل پیش بینی را مدیریت کنیم تا خسارت کمتری به جامعه وارد کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، شناخت وضعیت کشور برای مدیریت بحران را بسیار لازم و واجب دانست و تصریح کرد: آسیب‌ها و خسارات ناشی از بحران هایی مانند سیل گاهی ملموس و گاهی غیر ملموس است. جان باختن عده ای از مردم محاصره در سیلاب خوزستان و گلستان و لرستان و فارس در بهار ۹۸ تنها یک تلنگر بود، اما هنوز به دنبال آسیب های جانبی و غیر مستقیم آن نرفتیم.

مقیمی، با تاکید بر لزوم احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به خانواده بزرگ ایران، خاطرنشان کرد: اگر امروز بحران ها را پیش بینی نکنیم، خسارات غیر قابل جبرانی دامن گیر مردم خواهد شد؛ البته همه بحران ها ناشی از بلای طبیعی نیست و گاهی منشا انسانی دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، مدیریت بحران را مدیریت پیش بینی دانست و عنوان کرد: امروز نباید منتظر باشیم تا سیل پل‌های ما را تخریب کند و ما دوباره بسازیم، بلکه باید مدیریت مهندسی در ساخت و نگهداست پل و جاده شکل بگیرد و تقویت زیرساخت‌ها را داشته باشیم. در واقع اعتبار لازم برای تقویت زیرساخت‌ها کمتر از جبران خسارت تخریب است.

وی بسیاری از زیرساخت های کشور را نیازمند نوسازی دانست و ادامه داد: تقویت بخش اقتصادی کشور به جلوگیری از بحران ها کمک می کند. در حال حاضر دولت نمی تواند بودجه مازاد عمرانی تخصیص دهد و طی این سال ها با کسری بودجه مواجه شده است لذا نقویت بخش اقتصادی ضرورت دارد.

مقیمی، کسب و کارهای دیجیتالی را یکی از روندهای کلیدی مدیریت در بحران ها دانست و اضافه کرد: شیوع کرونا موجب شد روش زندگی خودمان را تغییر دادیم و پوشش ظاهری ما نیز تغییر کرد، زیرا با بحران سلامتی مواجه هستیم و باید آن را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه زنان می توانند اراده مدیریتی قدرتمندی داشته باشند، تصریح کرد: زنان مدیران قوی در زندگی  هستند و ارزشمندترین حاصل خانواده یعنی فرزندان را مدیریت می کنند لذا باید زنان مدیر را شناسایی کنیم و از ایده ها و خلاقیت های آنان برای مدیریت بحران به ویژه در دوران پسا کرونا بهره بگیریم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، با تاکید بر لزوم برنامه ریزی کلان برای پساکرونا، افزود: شاید کرونا چند سال طول بکشد و اگر به واقعیت ها توجه نداشته باشیم نمی توانیم راه برون رفت را پیدا کنیم لذا نیازمند مدیریت بحران در پساکرونا هستیم.

وی مدیریت بحران را به معنی هدفمند کردن جریانات غیر قابل پیش بینی و غیر قابل کنترل دانست و گفت: وقتی بحران اتفاق می افتد، نه تنها تاثیر منفی بر اقتصاد دارد، بلکه در روح و روان جامعه نیز تغییر ایجاد می کند. متاسفانه اکنون بیماری کووید۱۹ در جامعه جهانی اتفاق افتاده و محدود به یک مجموعه اجتماعی نیست و توانسته بسیاری از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی را متوقف کند و برخی از کسب و کارها را از بین ببرد لذا از مدیریت بحران نباید تنها دیدگاه مقابله داشته باشیم، بلکه باید به سمت تعامل و همراهی با کرونا برویم، زیرا روند عادی زندگی باید ادامه پیدا کند.

مقیمی، با تاکید بر لزوم آشنایی مدیران با بحران ها و مهارت آموزی متناسب، یادآور شد: مسئله محوری، تفکر انتقادی، مدیریت ریسک، استفاده از تجربه موفق کشورها و... از جمله ابزارهای مدیریت بحران است و مدیر بحران باید تهدیدکننده ها را بشناسد و فرصت ها را شناسایی کند و بداند «علاج واقعه قبل از وقوع» نوعی مدیریت بحران است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه بحران ها باید در فرصت طلایی مدیریت شوند، اظهار کرد: برای مواجهه با بحران باید طرح و برنامه ریزی داشت؛ نه اینکه بعد از بحران برنامه مدیریتی تدوین کرد. ایران روی خط زلزله قرار دارد و نمی توان بحرن زلزله را نادیده گرفت و همیشه باید در حالت آماده باش بود. در واقع مدیریت بحران زلزله یک مدیریت هوشیار است.

وی بحران اقتصادی را یکی از بزرگترین و بدترین بحران های کشور دانست که منجر به عدم احساس امنیت اقتصادی شده است و تصریح کرد: بحران در دو سطح خرد و کلان رخ می دهد و گاهی قابل پیشگیری و گاهی نوظهور و گاهی آرام و گاهی شدید است. امروز بحران کرونا یک بحران سلامتی موقت، اما نوظهور و ناشناخته است و باید با تعامل و توجه با آن کنار بیاییم.

مقیمی، با اشاره به انعکاس بحران کرونا در سایر بخش های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، گفت: ایجاد شناخت از طریق طرح مسئله، شناسایی درجه آسیب پذیری مردم و تعیین اثرات مثبت و منفی آن مهارت های مورد نیاز در دوران کرونا را تشکیل می دهد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، مدیریت بحران را نیازمند سرمایه انسانی دانست و تاکید کرد: هنر مدیریت بحران در هماهنگ کردن و همسو کردن امکانات و ابزارهاست تا به مدیریت جامع برسیم و خطرات ناشی از بحران را به حداقل برسانیم. در چنین شرایطی باید به عنوان یک مدیر بحران اتاق فکر تشکیل دهیم و همیشه هوشیار باشیم و برونگرایی داشته باشیم و خلاقیت به خرج دهیم و احتمال اتفاقات نزدیک را احساس کنیم و کار تیمی را در مدیریت بحران به عنوان اصل قرار دهیم.

انتهای پیام/

کدخبر: 3298


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise