آرشیو، 9 اردیبهشت 1394 - 19:28

نگاه زنان به کار متعهدانه‌تر از مردان است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: نگاه زنان به کار متعهدانه‌تر از مردان است/ وزارت کار نیاز به سیاست‌گذاری‌های معطوف به جنسیت دارد.

کرج- امید بانوان؛ به نقل از دفتر امور زنان و خانواده وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دو مطالعه‌ای که خود بنده در رابطه با نوع نگاه به کار انجام دادم دریافتم نگاه زنان به کار نسبت به مردان دینی‌تر و متعهدانه‌تر است. در مطالعه دیگری که درباره فساد اداری انجام گرفت به این نتیجه رسیدیم که زنان در محیط کاری سالم‌تر هستند و رفتار منتهی به فساد اداری و اقتصادی در میان آن‌ها نزدیک به صفر است.

همایش روز کارگر، زنان و خانواده عصر دیروز به همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور تنی چند از مسئولان در سالن نگین غرب این وزارت‌خانه برگزار شد.

در این مراسم دکتر علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایراد سخنانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود با بیان این‌که در سال‌های اخیر در حوزه زنان و اشتغال اتفاقاتی رخ داده که نیاز به تجدیدنظر دارد، بیان داشت: در وزارت کار فاقد تحلیل‌ها و نظریه‌های جدی در زمینه زنان و اشتغال بودیم. از این‌ رو، مطالعات زن و کار را در قالب چارچوب‌های نظری آغاز کرده‌ایم.

زن سال 93 نسبت به زن سال 83 تغییرات اساسی کرده است

وی افزود: در دهه 90 مسئله پیچیده زن را پیش رو داریم؛ این در حالی است که برخی از حوزه‌های مطالعاتی ما در زمینه زنان تعطیل شده‌اند. اولین اقدام ما در وزارت‌خانه بنیان‌گذاشتن گروه‌های مطالعاتی بوده که دستاوردهای آن ما را به سمت سیاست‌گذاری‌های مناسب سوق داده است. برخی از دیدگاه‌هایی که اکنون در حوزه زنان مطرح می‌شود، با زمینه‌ها و بستر جامعه ما سازگار نیست؛ این در حالی است که ما باید واقعیت زن را درک کنیم. زن سال 93 نسبت به زن سال 83 تغییرات اساسی کرده و دسته‌بندی‌هایی مانند زن روستایی و زن شهری یا زن مذهبی و غیر مذهبی واقعیت‌هایی هستند که باید آن‌ها را در نظر بگیریم.

نیازمند سیاست‌گذاری‌های معطوف به جنسیت هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخی از مسائل زنان در جامعه گفت: عواطف زن‌ها و نوع نگاه آن‌ها بسیار مهم است و نمی‌توانیم این مسائل را دور از نظر داشته باشیم. مسائلی مانند میل جدی به افقی‌شدن رابطه قدرت در خانواده و زن در مدیریت، موضوعاتی جدی هستند که باید به آن‌ها توجه کنیم. ما نیازمند سیاست‌گذاری‌های معطوف به جنسیت هستیم که در این سیاست‌گذاری‌ها باید به زمینه جامعه ایران توجه شود. شناخت ما از زن سال 94 کم است؛ این در حالی است که زنان باسوادتر شده‌اند و مطالبات‌شان تغییر کرده است. از سوی دیگر، بازار کار ما نسبت به گذشته تغییراتی داشته است.

بیکاری زنان از بیکاری آشکار به بیکاری پنهان تغییر جهت داده است

ربیعی افزود: در سال 1375، 21.9 درصد از زنانی که تحصیلات متوسطه و 49 درصد از زنانی که تحصیلات عالیه داشتند، مشغول به کار بودند و نرخ مشارکت آن‌ها در متوسطه 21.2 بوده و در تحصیلات عالیه 82.4 بوده است، اما امروز این آمار به ترتیب به 9.8 و 32.4 تغییر پیدا کرده؛ یعنی از بیکاری آشکار به بیکاری پنهان در حال تغییر جهت است. اما امیدوارم با رشد اقتصادی که خواهیم داشت برای بهبود جایگاه زنان در مشارکت اقتصادی برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب که باید به موضوع فرهنگ و ساختار در بهبود نرخ مشارکت اقتصادی زنان توجه شود، اظهار داشت: در خصوص فرهنگ باید توجه داشته باشیم که در هر حرکتی که به منظور سیاست‌گذاری‌های معطوف به جنسیت انجام می‌شود، باید به تغییرات فرهنگی و فرهنگ جامعه توجه لازم صورت گیرد. از سوی دیگر، توجه به ساختارها نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بدون تغییرات اساسی در ساختارها نمی‌توانیم به این ارتقاء جایگاه کمک کنیم. ما باید به سمت توانمندشدن ورای جنسیت پیش برویم و برای مهارت‌افزایی زنان در حوزه فنی و خدماتی برنامه‌ریزی کنیم.

نگاه زنان به کار متعهدانه‌تر از مردان است

وی ضمن بیان این مطلب که موفقیت زنان در پروژه‌های مختلف به طور معناداری نسبت به مردان بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد: در دو مطالعه‌ای که خود بنده در رابطه با نوع نگاه به کار انجام دادم، دریافتم نگاه زنان به کار نسبت به مردان دینی‌تر و متعهدانه‌تر است. در مطالعه دیگری که درباره فساد اداری انجام گرفت، به این نتیجه رسیدیم که زنان در محیط کاری سالم‌تر هستند و رفتار منتهی به فساد اداری و اقتصادی در میان آن‌ها نزدیک به صفر است.

متلک‌های محیط صنعتی مانع مدیریت زنان می‌شود

ربیعی در خصوص فرهنگ حاکم بر محیط کار صنعتی بیان داشت: در محیط‌های صنعتی در میان مردان ضرب‌المثل‌هایی وجود دارد که مانع مدیریت زنان می‌شود که اصطلاحاً به این ضرب‌المثل‌ها، متلک‌های محیط کاری گفته می‌شود. با توجه به افزایش نرخ تحصیلات زنان، برای حضور آن‌ها در بازار کار نیاز به تجدیدنظر در برنامه‌ریزی‌ها داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که من علاوه بر این‌که وزیر کار هستم وزیر بیکاران و زن‌های بیکار هم هستم، عنوان داشت: سال گذشته نرخ مشارکت زنان 3 درصد رشد داشت که امیدواریم امسال این رشد به 5 درصد برسد. موضوعات مختلفی در حوزه وزارت کار در زمینه زنان مطرح است؛ مانند کار و زنان، رفاه و زنان، سالمندی و زنان و ... که باید به آن‌ها توجه داشت. درباره پوشش بیمه‌ای زنان هم باید مطالعاتی داشته باشیم. همچنین، در چارچوب‌های نظری به تقویت نظام بیمه‌ای زنان در بیماری‌های راجع به زنان باید بیشتر توجه شود.

افزایش دختران مجرد سالمند در سال‌های آینده

وی افزود: با توجه به تغییرات فرهنگی میزان مجرد بودن زنان بسیار بالا رفته و در سال‌های آینده شاهد افزایش دختران مجرد سالمند خواهیم بود که باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام گیرد. مسئله دیگر زنان در وزارت کار این است که در تعاونی‌های زنان به سند نیاز دارند، اما سند ندارند و بانک‌ها هم وام نمی‌دهند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیاز به سیاست‌گذاری‌های معطوف به جنسیت دارد.

ربیعی در پاسخ به گلایه یکی از زنان کارگر حاضر در همایش که خواستار تجدیدنظر وزیر در افزایش 15 درصدی حقوق بازنشسته‌ها شده بود، بیان داشت: امسال میزان دستمزد کارمندان 14 درصد و میزان مستمری بازنشسته‌ها 15 درصد افزایش یافته است، اما من به شما قول می‌دهم این مسئله را به صورت غیرمستقیم و تحت عناوین دیگر به میزان چند درصد جبران کنم.

اساس هم‌دلی در خانواده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که نام‌گذاری امسال به نام هم‌دلی و هم‌زبانی دولت و ملت توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری بسیار خوبی بود؛ زیرا جامعه با این مشکل روبه‌رو بود، خاطرنشان کرد: تنها هم‌دلی دولت و ملت کافی نیست؛ زیرا اساس هم‌دلی از خانواده است. متأسفانه هم‌دلی در خانواده‌ها رو به کاهش است که شاید یکی از دلایل آن به تکنولوژی‌های جدید برمی‌گردد. کاش می‌شد موبایل و تبلت را از خانه‌ها جمع کنند. من معتقدم اگر جامعه بانشاطی می‌خواهیم، باید هم‌دلی را از خانه یاد بگیریم.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 33


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise