آرشیو، 22 فروردین 1395 - 19:22

گرایش به سبک زندگی غربی باشبکه‌های اجتماعی

عضو فراکسیون زنان مجلس هشتم شورای اسلامی گفت: شبکه‌های اجتماعی و عدم مدیریت آنها به گسترش سبک زندگی غربی کمک کرده است.

کرج - امید بانوان: مهر نوشت؛ زهره الهیان  در تحلیل این سوال که ما در شبکه‌های اجتماعی با فضایی پارادوکسی روبه‌رو هستیم، شبکه‌های اجتماعی فضایی در اختیار کاربران خود قرار می دهد که با عرف جامعه در تضاد و تقابل است. این فاصله بین دنیای حقیقی و مجازی علی رغم کارکردهای مفید شبکه‌های اجتماعی چقدر می‌تواند خطرساز باشد؟ گفت: در این زمینه ما نابسامانی‌های متعددی داریم و اساسا سیاست‌های جامع و درستی در ارتباط با فضای مجازی اتخاذ نشده و شاهد اختلاف نظرهای فراوان در این زمینه هستیم که تشکیل نشدن جلسات شورای عالی فضای مجازی یکی از نقاطی است که نشان دهنده اختلاف نظر و اختلاف دیدگاه اعضای آن است.

عضو فراکسیون زنان مجلس هشتم شورای اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی ظرفیت بزرگ و عظیمی را در مقابل ما قرار داده است، افزود: اما عدم برنامه ریزی درست برای این فضا ما را با آسیب‌های متعدد روبه رو کرده که شاهد آن در جامعه هستیم.

وی به نقش ویترینی شبکه های اجتماعی نیز اشاره کرد و ادامه داد: فضای مجازی جدا از اینکه باعث آسیب‌های اجتماعی شده، تبدیل به ویترینی نیز برای آسیب‌ها شده است، یعنی آسیب‌هایی که در فضای حقیقی رخ می‌دهد، نمود و نفوذ آن را در این فضا می‌بینیم به همین دلیل می‌تواند برای فعالان فرهنگی و اجتماعی کشور شاخص باشد.

الهیان تصریح کرد: علت آسیب‌ها این است که برنامه مدونی درباره فضای مجازی نداریم، یعنی اگر تکنولوژی وارد کشور می‌شود و گسترش می‌یابد، به این توجه نمی‌کنیم که این تکنولوژی باید بر اساس فرهنگ و باور ملت ایران بومی شود. در حال حاضر این شبکه‌ها با ظرفیت نفوذی که دارند، بدون توجه به باورهای ما گسترش یافته است.

عضو فراکسیون زنان مجلس هشتم شورای اسلامی شبکه‌های اجتماعی را به استخر آب تشبیه کرد و گفت: اگر شما شنا بلد باشید، این استخر می‌تواند برای شما تبدیل به ورزش مفرح شود، اما اگر شناگر نباشید حتما غرق خواهید شد.

وی به پیوست فرهنگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اشاره کرد و توضیح داد: شبکه های اجتماعی هم باید مانند همه پروژه‌ها و برنامه‌هایی که به صورت کلان در کشور داریم، ملاحظات فرهنگی جامعه در آن لحاظ شود، لذا نیاز است که در این رابطه دولت و شورای عالی فضای مجازی توجه و ورود جدی داشته باشند.

الهیان با بیان این مطلب که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به آسیب‌های آنها آگاهی ندارند، گفت: باید نقاط مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی تبیین شود. بسیاری از کاربران نسبت به آسیب‌ها آگاهی ندارند و به همین دلیل با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند مشکلاتی مانند فروپاشی زندگی و طلاق که شاهد آن هستیم و حتی پدیده اعتیاد به اینترنت که بسیار خطرناک است.

عضو فراکسیون زنان مجلس هشتم شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی به گسترش سبک زندگی غربی کمک کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ورود یک تکنولوژی بدون ملاحظات فرهنگی و اقتضائات بومی، شرایط خود را بر جامعه ما تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به مهمترین آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی گفت: به عقیده من فروپاشی بنیان خانواده مهمترین آسیب شبکه‌های اجتماعی است.

الهیان در خاتمه افزود: ضمن اینکه شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به ملاحظات بومی باعث شده جوانان ما از سبک زندگی ایرانی- اسلامی فاصله بگیرند و به این واسطه دچار آسیب‌های متعدد شوند.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 366


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise