آرشیو، 24 تیر 1396 - 15:54

سومین شتاب صنایع غذایی در مرکز قند کرج کلید خورد

مرکز علمی _کاربردی قند کرج تحت نظارت دانشگاه جامع علمی _ کاربردی سومین استارت‌آپ صنایع غذایی را به مدت سه روز برگزار کرد.

کرج - امید بانوان: این شتاب، سومین استارت‌آپ در زمینه فعالیت دانشگاه و ششمین استارت‌آپ  استان البرز بود که با هدف جمع‌آوری ایده‌های ناب صنایع غذایی شکل گرفت.

در حاشیه افتتاح سومین رویداد شتاب (شناسایی و توانمند سازی ایده‌های برگزیده ) که در روزهای  ۲۱، ۲۲ و ۲۳ تیرماه برگزار شد، اصحاب رسانه در نشست خبری دکتر حسن کریمی رئیس مرکز علمی _کاربردی قند کرج شرکت کردند تا بیشتر از جزئیات این شتاب آگاه شوند.

حسن کریمی با بیان اینکه هدف از برگزاری این رویداد جمع‌آوری ایده های نو در راستای ترویج کسب و کار موفق است، اظهار داشت: رمز ماندگاری یک کالا و موفقیت تجاری، داشتن ایده ناب و نو است. در دنیا توجه به برگزاری استارت آپ ها از این جهت حائز اهمیت است که جای گزین R&D می‌شود، بخشهایی بین کارخانجات و صنایع که بیشتر جنبه اشتغالزایی دارد اما نحوه کار به طریقی است که باید منتظر اشکالی در تولید باشند تا اقدام به رفع آن کنند که هزینه‌های زیادی دربردارد.

وی ضمن قدردانی از حضور ایده‌پردازان موفقی که از دانشگاههای معتبر کشور با ایده‌هایی وزین در این شتاب شرکت کرده‌اند، افزود: در استارت آپ‌های دانشجویی نگاه دانشگاهی کمی از نگاه صرفا تجاری متفاوت است.

خصوصا دانشگاه علمی کاربردی که فضای پژوهشی نیز در آن لحاظ می‌شود. زمانی استارت‌آپ دقیقا مانند زمان برداشت میوه برای باغبان است  و ما دسترنج سال‌های آموزشی را در فضاهای هفته پژوهش و استارت‌آپها دریافت می‌کینم. طبیعتا اتفاقی که در استارت آپ‌ها رخ می‌دهد ماحصل تلاش استاد، دانشجو و بدنه اداری دانشگاه خواهد بود.

کریمی با اشاره به وجه تمایز استارت آپ‌های دانشگاهی به ویژه دانشگاه علمی – کاربردی با سایر استارت‌آپها گفت: هدف از برگزاری این شتاب‌ها انتخاب ایده‌های نو و حمایت از آنها تا رسیدن به مرحله تجاری است و این مهمترین وجه تمایز استارت آپهای دانشگاه  علمی _کاربردی با سایر استارت آپهای دنیاست.

در دنیا طی فرآیند برگزاری که 54 ساعت است ایده‌ها پس از جمع آوری در اختیار برگزار کننده استارت آپ قرار می‌گیرد و  نهایتا جوایزی به برندگان اهدا می‌شود و شاید بعضی از آنها اصلا مرحله تجاری سازی خود را دنبال نکنند. در حالی که در دانشگاه علمی کاربردی تازه کار از این نقطه شروع می‌شود به این معنا که ایده‌های منتخب وارد فضای مرکز رشد شده و طی فرایند زمانی یک تا سه ساله به یک کسب و کار موفق تبدیل می‌شوند که در صورت داشتن پتانسیل کافی به یک شرکت دانش بنیان نیز بدل خواهند شد. با توجه به همین پتانسیل است که بخش عمده استارت آپهای کشور از طریق دانشگاه کرج انجام شده است.

دکتر حسن کریمی رئیس مرکز علمی _کاربردی قند کرج  در مورد تعداد طرح‌ها  و نحوه ارزشیابی آنها اظهار داشت: تا کنون  130 ایده به دبیرخانه ارسال شده که طی سه روز داوری این طرح‌ها به ۲۰ ایده تقلیل می‌یابد. اجرای این داوری‌ها را مربیانی از داخل و خارج دانشگاه به عهده دارند ۱۳ داور مجموعه داوری‌های روز اول را به عهده دارند که از بخش‌های مختلف صنعت، صنایع غذایی و... می‌باشند. پس از ارزیابی ایده‌های موفق به بیزینس پلن و طرح کسب و کار معرفی می‌شوند و به بهترین ایده جایزه اعطاء می‌شود.

افتتاح اولین آب نمای موزیکال نوری در استان البرز

حسن کریمی در ادامه  این نشست به افتتاح اولین آب نمای موزیکال نوری در البرز اشاره کرد و گفت: پس از استارت آپ دوم جرقه تولید آب نمای نوری زده شد اما نگاه علمی نیز پشتوانه این طرح است که سبب تفاوت آن با آب نماهای نظیر خود شده و آن ایجاد آزمایشگاه میکرو کنترل برق ـ الکترونیک است که نگاه نوینی دارد و مالکیت فکری آن به اسم دانشگاه ثبت خواهد شد.

وی در تشریح این آب نما اظهار داشت:  علاوه بر دو نگاه زیباشناختی و علمی نگاه سومی نیز پشتوانه این طرح است و آن برگزاری اولین مسابقه برنامه‌نویسی آب‌نمای کشوری است که تمام علاقه‌مندان به برنامه نویسی طبق شرایط و ضوابط مشخص می‌توانند در آن شرکت کنند.

حسن کریمی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری امید بانوان در خصوص ارزیابی ایده‌های سومین شتاب نسبت به سایر شتابهای برگزار شده، گفت: در نخستین مرحله شتاب اول، 80 ایده به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از پایش 12 ایده به مرحله نهایی رسید و با همت صاحبان ایده 3 ایده به مرحله تجاری سازی رسید.

در نخستین مرحله از شتاب دوم تعداد ایده‌های ارسالی 130 طرح بود که پس از پایش 20 طرح به مرکز رشد رسید و 6 طرح نیز به مرحله تجاری سازی رسید.  با توجه به همین رشد انتظار داریم در سومین شتاب که در حال برگزاری است، ایده‌ها هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی تغییرات چشمگیری داشته باشند. پس از این نشست، سومین  شتاب صنایع غذایی با حضور دکتر سید صاحب سادات حسینی و جمعی از مسئولین دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی رسما کار خود را آغاز کرد.

لازم به ذکر است که در این دوره از شتاب، مسئولین برگزاری به جهت حمایت از مالکیت فکری ایده پردازان مقدمات ثبت ایده شرکت کنندگان در این رویداد را در روزهای برگزاری آن فراهم کرده‌اند.

 

کدخبر: 429

عکاس: معصومه علی اکبر

خبرنگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise