آرشیو، 8 مرداد 1396 - 16:29

نقش هدایت تحصیلی در سرنوشت آینده‌سازان کشور

عباس سلطانیان، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان البرز صبح شنبه در نشست خبری با محوریت «هدایت تحصیلی» حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

کرج - امید بانوان؛ در این نشست سلطانیان ضمن تشریح ساختار مقدماتی آموزش و پرورش کشور به تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذر 90 اشاره کرد که ساختار نظام آموزش کشور را به دو دوره 6 ساله تبدیل کرد و گفت: هر کدام از این 6 سال به دو دوره سه ساله تقسیم می‌شود. دوره «ابتدایی اول» که شامل پایه‌های اول، دوم و سوم می‌باشد و دوره دوم که شامل پایه‌های چهارم، پنجم و ششم است.

وی با بیان تفاوت این دو دوره افزود: در دوره متوسطه هر دوره سه ساله است که اصطلاحا پایه‌های هفتم، هشتم و نهم را دوره «اول متوسطه» می‌نامیم که آموزش‌ها جنبه عمومی دارد و پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را دوره‌ «دوم متوسطه» می‌گوییم که مباحث به صورت نیمه‌ تخصصی در دبیرستانهای نظری، هنرستان‌های فنی- حرفه‌ای و هنرستان‌های کار و دانش ارائه می‌شود.

سلطانیان آغاز این تغییرات را از سال تحصیلی 91- 92 با استقرار پایه ششم در نظام آموزشی کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ارکان این تغییر به پایه یازدهم رسیده است و در سال تحصیلی  96- 97 برای اولین بار پایه یازدهم در کشور تشکیل خواهد شد. از سال گذشته نیز برای اولین بار هدایت تحصیلی را در پایه نهم بنابر تکالیف قانونی که داشتیم، اجرایی کردیم و امسال، دومین سالی است که در این پایه فرآیند هدایت تحصیلی را انجام خواهیم داد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش البرز یکی از مهمترین اسناد فرادستی در شکل‌گیری فرآیند «هدایت تحصیلی» را سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام کرد و اظهار داشت: این سند به عنوان یک سند مادر همه امور مربوط به وزارت آموزش و پرورش را در 131 بند مطرح می‌کند، که دو راهکار و تکلیف قانونی برای آموزش و پرورش را به صراحت  مطرح کرده است یکی از آنها  شناسایی، گسترش و تنوع بخشیدن به حرفه‌ها و مهارتهای مورد نیاز جامعه و دیگری تعلیم متناسب و برنامه‌ریزی شده در همه دوره‌های تحصیلی برای دانش آموزان است.

ضمن تشکر از مدیریت و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز، لازم به یادآوری است که از این نشست خبری گزارش جداگانه‌ای نیز تهیه شده تا دانش‌ٱموزان و اولیاء با مطالعه آن در تصمیم‌گیری برای انتخاب رشته آگاهانه تر اقدام کنند. 

کدخبر: 441


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise