آرشیو، 8 مرداد 1396 - 16:51

تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی با انتخابی هدفمند

روز شنبه هفتم مردادماه اصحاب رسانه میهمان اداره کل آموزش و پرورش استان البرز بودند. در این نشست  عباس سلطانیان، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان البرز به طور مفصل «هدایت تحصیلی» را تشریح کرد.آنچه مطالعه خواهید کرد، گزارشی از این نشست است.

کرج - امید بانوان؛ هدایت تحصیلی و وظایف آموزش و پرورش در قبال آن سلطانیان تعریف آموزش و پرورش را در یک جمله «تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی» عنوان کرد و ضمن برشمردن بعضی بندهای سند تحول بنیادین گفت: طراحی و استقرار نظام جامع استعدادیابی به منظور هدایت استعداد دانش‌آموزان به سوی رشته‌ها،حرفه‌ها و مهارتهای مورد نیاز حال و آینده کشور در قالب «هدایت تحصیلی» گنجانده شده است.

طیق این سند، بحث هدایت تحصیلی باید به صورت یک نظام جامع عملی شود یعنی در آینده هدایت تحصیلی باید از دوره ابتدایی و از پایه اول ابتدایی شکل بگیرد تا در پایان آموزش عمومی یعنی پایه نهم به صورت تکلیفی وضعیت دانش‌آموز را مشخص کنیم و بر اساس شناختی که در این نه سال صورت می‌گیرد، دانش‌آموز بتواند بهترین و مناسب‌ترین رشته تحصیلی را انتخاب کند.

هدایت تحصیلی الزامی است با توجه به سند تحول بنیادین، مشاوره و هدایت تحصیلی و تربیتی در همه دوره‌های تحصیلی الزامی است. لذا هدایت تحصیلی فرآیندی است که زمینه‌سازی آن از پایه هفتم آغاز می‌شود و در پایه نهم به بار می‌نشیند. نقش مشاورین در هدایت تحصیلی طی این فرآیند ارائه خدمات و مشاوره آموزشی و راهنمایی به دانش‌آموزان دوره اول متوسطه برای کشف استعدادها، توانایی‌ها، علایق و رغبت افراد صورت می‌گیرد.

مشاورین صرفا نقش راهنما را به عهده دارند و به هیچ عنوان تعیین تلکلیف نمی‌کنند. سلطانیان هدایت تحصیلی را امری مهم و سرنوشت‌ساز قلمداد کرد که در عملکرد بهتر آن سه ضلع دانش‌آموز، اولیاء و مشاور نقش آفرینی می‌‌کنند.

هدایت تحصیلی امری فرابخشی است هدایت تحصیلی کاری فرابخشی است و فقط به آموزش و پرورش مربوط نیست. بلکه بر 4 رکن استوار است: استعداد دانش‌آموزان، علایق، امکانات موجود در آموزش و پرورش و نیاز جامعه. گرچه این ها با هم همراستا نیستند ولی نقش هیچ یک را نمی‌توان نادیده گرفت. اهداف عمده هدایت تحصیلی از آنجایی که مقام معظم رهبری به سیاستهای کلی اشتغال تاکید ویژه‌ای دارند، در بند 2 سیاستهای ابلاغی به وزارت آموزش و پرورش، به تربیت نیروی متخصص ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار اشاره شده که  هدایت تحصیلی یکی از برنامه‌های جامع برای رسیدن تدریجی به این هدف است.

هدایت تحصیلی چند هدف عمده را پیگیری می‌کند: شناسایی و شناساندن استعدادها، ارزیابی توانایی و ویژگی تحصیلی دانش‌آموز، کمک به انتخاب آگاهانه وی در مسیر هدایت شغلی و نهایتا بسترسازی برای انتخاب متوازن شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی بر اساس سیاست توسعه متوازن کشور. به دو فرم انتخاب رشته دقت کنید طبق تاکید و ابلاغیه وزرات آموزش و پرورش باید از حداکثر ظرفیت ممکن در جذب دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف بهره برد. لذا زمان تحویل کارنامه پایه نهم فرمی به نام فرم شماره 6 به دانش‌آموزان داده می‌شود که از بین 12 رشته و سه شاخه بتوانند به بهترین انتخاب برسند.

لازم به ذکر است این فرم جنبه توصیه‌ای دارد و اجباری نیست. اما فرم شماره 7 که به آنان تحویل داده می‌شود، الزام‌آور بوده و باید طبق آن اقدام کنند چون بر اساس عملکرد تحصیلی دانش آموز در طول سال اولویت‌های دانش آموز از الف تا دال تعیین شده است. این فرم بر اساس مناطق و نواحی مختلف آموزش و پرورش تهیه شده و تلاش شده به جای این که جریانها و فشارهای روانی مختلف در انتخاب رشته افراد تاثیرگذار باشد، درایت دانش آموز و اولویت و نیاز کشور ملاک انتخاب قرار گیرد. هنگام تحویل کارنامه علاوه بر فرمها و برگه هدایت تحصیلی لیست کاملی از دبیرستانها و هنرستانهای هر منطقه با ذکر کلیه رشته‌های تحصیلی ارائه خواهد شد تا راه را برای انتخاب و ثبت نام افراد هموارتر سازد.

ملاکهای لازم در اولویت بندی انتخاب رشته‌های تحصیلی از 100 امتیاز هدایت تحصیلی 65 درصد بر اساس بررسی‌های مشاوره‌ای می‌باشد، 35 درصد بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموز است که در سهم مشاورین مؤلفه‌هایی چون نظر والدین 5 امتیاز، نظرخواهی از دانش آموز 10 امتیاز، نظرخواهی از تک تک معلمان 10 امتیاز و نظر مشاوران مدرسه نیز 10 امتیاز تعلق می‌‌گیرد که با این حساب باز هم سهم دانش آموز و اولیاء در آن کاملا مشخص است.

در پایان، پایگاه خبری امید بانوان آرزو دارد آینده‌سازان این مرز و بوم با درایت بیشتری در انتخاب رشته تحصیلی خود دقت کنند تا شاهد ترافیک کمتری در بعضی رشته‌های خاص باشیم. به ویژه آرزو داریم دختران در انتخاب رشته و مهارت‌های مورد علاقه خود شاخص‌هایی را در نظر بگیرند که بتوانند بر موانع و مشکلات موجود فائق آیند.

انتهای پیام/ 

 

کدخبر: 442

روزنامه‌نگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise