آرشیو، 16 مرداد 1396 - 15:38

جهاد دانشگاهی البرز مجری سه طرح پژوهشی ملی است

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از اجرای سه طرح ملی توسط این واحد خبر داد.

کرج- امید بانوان: به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، مهشید منزوی ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز در حال حاضر سه طرح ملی را در دستور کار دارد.

وی نخستین طرح را طرح پیمایش ملی خانواده عنوان و اعلام کرد: پیشنهاد اجرای این طرح در قالب شبکه برنامه گروه آسیب‌شناسی اجتماعی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز و مقدمات تصویب آن توسط کارفرمایان به سال 93 باز می‌گردد اما از سال 94 به طور رسمی اجرای طرح آغاز شده است.

وی ادامه داد: این طرح به دنبال تحقق اهدافی همچون شناخت وضعیت همسرگزینی در نهاد خانواده، بررسی شیوه‌ها و سبک‌های فرزند پروری در نهاد خانواده، آسیب‌های تهدید کننده خانواده و .... است. معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیش‌آزمون پرسشنامه‌های طرح در سطح استان البرز در حال انجام است و ان‌شاالله تا پایان تابستان جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز در سطح کشور آغاز خواهد شد.

منزوی ادامه داد: نتایج حاصل از این طرح ضمن ارائه تصویر دقیق از وضعیت خانواده در ایران، می‌تواند راهکارهایی مناسب برای تحکیم بنیان‌های خانواده و بسترهای تشکیل خانواده و ازدواج پایدار را ارائه کند. وی افزود: حامیان این طرح سازمان‌های مرتبط با موضوع خانواده از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، شورای فرهنگ عمومی کشور، سازمان بهزیستی کشور، معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دفتر سلامت جمعیت؛ خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هستند که علاوه بر حمایت مالی، مستندات و داده‌های مفیدی در اختیار جهاد دانشگاهی قرار می‌دهند که بر غنای طرح می‌افزاید.

منزوی در ادامه دومین طرح را طرح مولفه‌ها و تعیین کننده‌های شادکامی در استان های تهران و البرز عنوان و اظهار کرد: این طرح دارای چهار کارفرما در سطح ملی و استانی است. وی افزود: معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، وزارت علوم و آموزش عالی، معاونت اجتماعی استانداری البرز، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران چهار کارفرمای این طرح هستند. معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز خاطرنشان کرد: پیشنهاد اجرای این طرح به عنوان شبکه برنامه گروه پژوهشی علوم‌شناختی جهاددانشگاهی واحد استان البرز در سال 1394 مطرح و در سال 1395 به تصویب رسیده است.

وی هدف از اجرای این طرح را تعیین مولفه‌ها و تعیین کننده‌های شادکامی در استان های البرز و تهران و نیز تعیین میزان شادکامی در استان‌های فوق الذکر عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح، امکان برنامه‌ریزی برای افزایش شادکامی در قالب بافت فرهنگی و مذهبی ایران را مهیا می‌سازد.

وی به سومین طرحی که جهاد دانشگاهی البرز به صورت ملی در دستور کار دارد، اشاره و اعلام کرد: این طرح به منظور بررسی ویژگی‌های شخصیتی، اجتماعی و دینداری زندانیان کشور انجام می‌شود. منزوی خاطرنشان کرد: این طرح در پایان سال 94 به تصویب سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی رسیده است و در حال حاضر در حال جمع آوری اطلاعات در 10 استان تهران، البرز، یزد، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، گلستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان است.

وی در بخشی دیگر به طرح‌های استانی جهاد دانشگاهی استان البرز اشاره و تصریح کرد: علاوه بر طرح‌های فوق، طرح تجمع زیستی فلزات سنگین در سه گونه ماهی پرمصرف در شهر کرج و ارزیابی ریسک مصرف در رژیم غذایی افراد با هدف ارزیابی ریسک مصرف فلزات سنگین از جمله سرب، مس و کادمیوم در سه گونه ماهی پرورشی نیز در حال اجراست.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز در پایان گفت: گروه پژوهشی برنامه‌ریزی و توسعه شهری نیز زمینه فعالیت خود را در حوزه زیست‌پذیری انتخاب نموده است، اولین طرحی که اجرای آن در دستور کار گروه قرار دارد طرح جامع مطالعاتی ردیابی و نمونه‌کاوي شاخص‌هاي ارزیابی زیست‌پذیری شهری و به کارگیری آن در مورد پژوهی شهر کرج با استفاده از مدل ترکیبی تحلیل عاملی و شاخص مرکب (Factor Analyse) است.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 457


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise