آرشیو، 16 مرداد 1396 - 18:37

 ارزش‌های بنیادین جهاددانشگاهی بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت

به مناسبت سالگر تأسیس جهاد دانشگاهی گفتگوی کوتاهی با «حسین آبین» رییس مرکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج داشتیم تا بیشتر از ارزش‌های بنیادین این نهاد علمی و جایگاه والای آن در بسط و ترویج فرهنگ و هنر این سرزمین آگاه شویم.

علم و فناوری- امید بانوان؛ به مناسبت سالگر تأسیس جهاد دانشگاهی گفتگوی کوتاهی با «حسین آبین» رییس مرکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج داشتیم تا بیشتر از ارزش‌های بنیادین این نهاد علمی و جایگاه والای آن در بسط و ترویج فرهنگ و هنر این سرزمین آگاه شویم.

اجازه دهید کمی به عقب برگردیم و این گفتگو را از روند شکل‌گیری جهاد دانشگاهی البرز آغاز کنیم.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَكِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (سوره جمعه آیه 2)» «اوست آن كسی كه در میان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت، تا آیات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بدیشان بیاموزد و [ آنان] قطعا پیش از آن در گمراهى آشكارى بودند.»

از آغازین روز تشکیل این نهاد، مصداق آیه شریفه‌ای که ذکر شد شعار اصلی جهاد دانشگاهی بوده و هست. جهاد دانشگاهی نهادی است انقلابی، دارای سه ساحت اعتقادی، رفتاری و عقلانی که صیانت از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، تعهد به توسعه و پیشرفت کشور و پایبندی به اخلاق را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

از نگاه جهاد دانشگاهی این ارزش‌ها مبتنی بر منزلت علم و عالم، سرآمدی و رضایت الهی است و از این رو تمامی اعضای جهاد دانشگاهی در پایبندی به این ارزشها و اعتلای آنها میثاق همیشگی بسته‌اند.

مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان البرز در سال 1386 با پذیرش دانشجو در رشته‌های معماری گرافیک، مترجمی زبان در نوبت‌های مختلف در دوره‌های پودمانی و ترمی در مقطع کاردانی و کارشناسی فعالیت خود را آغاز نمود.

شما در ابتدای سخن به میثاق اخلاقی و منشور فرهنگی اشاره کردید که همگی اعضا ملزم به رعایت آن هستند. امکان دارد در این مورد بیشتر توضیح دهید.

بله. به طور خلاصه می‌توانم به «صیانت از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی»، «تعهد به توسعه و پیشرفت کشور» و «پایبندی به اخلاق» اشاره کنم که هر یک از این بندها خود دایره‌المعارفی از محاسن و قوانین اخلاقیست که در این فرصت کوتاه من به تشریح برخی می‌پردازم. «صیانت از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی» را می‌توان در مفاهیم والایی چون عدالت‌خواهی، عقلانیت، معنویت و آخرت طلبی، دین‌مداری، مردمسالاری دینی، وفاداری به آرمانهای حضرت امام (ره) و تبعیت از رهبری، پاسداشت قانون اساسی، تقویت پیوند ملت ـ دولت، پایبندی به فرهنگ جهاد و شهادت، پاسداری از آزادی اندیشه (بیان و قلم)، حفظ و تقویت استقلال و روحیه انقلابی، مردمی بودن، ساده زیستی و دوری از تجمل، عزت نفس و خودباوری یافت.

همانطور که در مبحث «تعهد به توسعه و پیشرفت کشور»، مفاهیم نغزی چون علم‌باوری (در نظر و عمل)، پیشگامی در رفع نیازهای اساسی کشور، خرد جمعی، صیانت از محیط زیست، قانون مداری، یادگیری مستمر، خلاقیت و نوآوری، کارِگروهی، مشارکت جویی، شایسته سالاری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی را می‌توان گنجاند.

«پایبندی به اخلاق» یکی دیگر از ضوابط و میثاق‌نامه ما در این مرکز می‌باشد که درواقع در آن یکدیگر را به حفظ  ارزش‌های اخلاقی توصیه می‌کنیم و خود نیز آنها را سرلوحه افکار و اعمال خود قرار می‌دهیم. مفاهیمی نظیر صداقت و راستگویی، وفای به عهد، امانت‌داری، کرامت انسانی، وجدان کاری، درستكاری و دلسوزی، صبوری و سخت کوشی، صمیمیت و مهربانی، قدرشناسی، احترام و رعایت حقوق دیگران، مسئولیت پذیری، ایثار و بخشش، پاسخگویی، انضباط اجتماعی، عشق به خدمت و روحیه خدمتگزاری، عمل خالصانه، وفاداری، وقت شناسی، نظم و انضباط فردی و تعلق خاطر سازمانی.

در حقیقت نقش جهاد دانشگاهی در اعتلای فرهنگ و هنر و ایجاد بستر مناسب برای رشد خلاقیت و ایده‌های بلند پروازانه هنرمندان این مرز و بوم در فضای مقدسی با عنوان دانشگاه تحقق می‌یابد.

جهاد دانشگاهی استان البرز از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

معاونت فرهنگی، معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، اشتغال، دانشگاه علمی ـ کاربردی، انتشارات و دفتر خون بندناف بخش‌های این مجموعه را به خود اختصاص داده است.

تا کنون چه قدر به اهداف مورد نظر این مرکز رسیده‌اید؟

یکی از مهمترین اهداف ما همواره ارتقاء سطح فعالیت‌های پژوهشی در کنار آموزش‌های علمی و مهارتی برای دانشجویان و از سوی دیگر تقویت روحیه نشاط و سرزندگی و افزایش سطح انگیزش دانشجویان جهت تبدیل علم بوده است.

این مرکز در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی و علمی نهاد جهاد دانشگاهی طی شش سال فعالیت تعداد زیادی از جوانان این مرز و بوم را در رشته‌های گرافیک، تصویر سازی، معماری، عکاسی و فیلمبرداری، نقاشی، نقاشی متحرک، نقاشی ایرانی، نقاشی هنرهای تجسمی در مقاطع کاردانی، کاردانی فنی و حرفه‌ای، کارشناسی و کارشناسی حرفه‌ای تحت آموزش قرار داده است.

مرکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج با بیش از 100 دستاورد در نخستین نمایشگاه توانمندی‌های دانشگاه علمی ـ کاربردی درخشیده است.

مقامات و مسولین دانشگاه علمی ـ کاربردی نظر ویژه‌ای نسبت به غرفه دانشگاه علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج داشتند؛ لذا در پی پیشنهاد جهاد دانشگاهی البرز برای راه‌اندازی مرکز نوآوری‌های صنایع هنری در فردیس و تجارب و توانمندی‌هایی که این واحد در حوزه آموزش بلند مدت استان البرز دارد، مسئولان دانشگاه علمی ـ  کاربردی مجوز راه‌اندازی دومین مرکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی استان را در فردیس صادر کردند.

مرکز علمی ـ کاربردی فردیس چه خدمات و رشته‌هایی ارائه می‌دهد؟

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این مرکز از هم‌اکنون برای مهرماه سال جاری در مقاطع کاردانی و کارشناسی و بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در مقاطع کاردانی در رشته‌های «مدیریت کسب و کار»، «امور بورس»، «عکاسی خبری»، «بازی‌سازی رایانه‌ای»، «هنرهای تجسمی- نقاشی»، «معماری - معماری داخلی»، «سینما - تصویربرداری»، «معماری - معماری روستایی»، «هنرهای تجسمی- عکاسی»، «فناوری - اینترنت» و «شبکه و برنامه‌سازی کامپیوتری» ثبت‌نام کنند.

از وقت گرانبهایی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم و بار دیگر سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی را خدمت شما و سایر همکاران ارجمندتان تبریک عرض می‌کنیم. 

کدخبر: 459

عکاس: معصومه علی اکبر

خبرنگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise