آرشیو، 8 شهریور 1396 - 00:25

دو استراتژی مهم موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی تبیین شد

ارتقاء کیفیت تولیدات، بیش از گذشته و افزایش کمیت محصولات با نگاه به صادرات مهم‌ترین اولویت موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی است.

کرج - امید بانوان؛  مسعود هاشم‌زاده رئیس جدید مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، در اولین نشست خبری خود که در هفته دولت برگزار شد، به بیان دیدگاه‌های خویش در تقویت جایگاه این مؤسسه و همچنین تبیین خط‌مشی جدید مؤسسه رازی پرداخت.

وی ضمن تبریک هفته دولت و روز داروسازی با گرامیداشت جایگاه خبرنگاران در تعالی افکار و فرهنگ جامعه، با ابراز امیدواری نسبت به تقویت یک ارتباط دوسویه بین مسئولین مؤسسه و اصحاب  رسانه اظهار داشت: رسالت و جایگاه مؤسسه از طریق انعکاس و درج اخبار از طریق شما معرفی می‌شود و ‌از این رهگذر است که همگام در جهت ارتقای علم و تکنولوژی قدم برمی‌داریم.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه مؤسسه رازی گفت: این مؤسسه بزرگترین مرکز تحقیقات حوزه واکسنولوژی و تهیه واکسن در کشور و خاورمیانه محسوب می‌شود که با بیش از ۹۰ سال خدمت و تجربه در زمینه بیماری‌های همه‌گیر انسان و حیوان ثابت کرده که تا کنون موفق عمل کرده است.

وی با تشریح عملکرد این مؤسسه در طول سالیان متمادی، اظهار داشت: در زمینه بیماری‌های همه‌گیر و عفونی از ۹ بیماری که سازمان بهداشت جهانی مطرح کرده و برنامه ریشه‌کنی جهانی  آنها را در برنامه خود داشته، ما توانسه‌ایم ۷ واکسن را تولید و مصرف کرده و جامعه انسانی از شر این بیماری‌ها نجات دهیم به گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد فلج اطفال به طور کامل ریشه‌کن شده و تحت کنترل است. بیماری سرخک، سرخجه، دیفتری، کزاز و سرم‌های درمانی که تهیه شده قابل چشمگیر است، به نحوی که بعضی سرم‌ها مثل کزاز اصلا نیازی به تولید ندارد.

وی افزود: در حوزه بیماری‌های دام نیز توانسته‌ایم بیماری‌هایی نظیر طاعون گاوی را در کشور ریشه‌کن کنیم. طبق آمار، در مکان‌هایی که واکسن‌های مؤسسه رازی مصرف شده است به لطف خدا این بیماری یا دیده نمی‌شود یا به طور کامل ریشه‌کن شده است. در مورد تولید واکسن‌های مرتبط با طیور نیز عملکرد مؤسسه قابل تحسین است و اگر به نحو درست و طبق زمان‌بندی تعیین شده مصرف شود، اثربخشی بسیار خوبی را شاهد هستیم.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در ادامه سخنانش به ذکر دو استراتژی مهم این مجموعه در آینده پرداخت و اظهار داشت: با توجه به این عملکرد، استراتژی‌هایی برای آینده در نظر گرفته‌ایم که توسعه تحقیقات در زمینه واکسن یکی از مهمترین آنهاست. درواقع اولین استراتژی مؤسسه رازی تقویت حوزه فناوری اعم از تولید واکسن انسانی و ‌حیوانی، توسعه آزمایشگاهها، جذب نیروی متخصص و افزایش کمیت و کیفیت تولیدات  است که با تقویت علم و دانش تولید واکسن می‌توان صلح و دوستی را ارتقا داد و جایگاه فرهنگی نظام را در سطح بین‌الملی افزایش داد.

وی دومین استراتژی مؤسسه رازی را ارتقاء کیفیت تولیدات، بیش از گذشته و افزایش کمیت محصولات با نگاه به صادرات عنوان کرد و گفت: به لطف تولیدات خوب مؤسسه در ریشه‌کن کردن بسیاری از بیماری‌ها و عملکرد مثبت این مجموعه، اینک بسیاری از کشورهای هم‌جوار تقاضای محصولات ما را دارند و این امر شرایط خوبی را برای افزایش صادرات فراهم کرده است. لذا در تلاشیم علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور بخش صادارت را نیز پوشش دهیم.

مسعود هاشم‌زاده با گلایه از کم‌لطفی بعضی مسئولین در عدم شناخت صحیح رسالت مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اظهار داشت: متأسفانه تفکر نادرستی در کشور شکل گرفته است که امید است با فرهنگسازی و آگاهی‌بخشی صحیح از بین برود. با توجه به اینکه مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی زیر نظر وزارت امور دام فعالیت می‌کند، تصور نادرستی از دوستان ما در وزارت بهداشت و درمان به وجود آمده است که مدعی هستند از آنجایی که این مؤسسه زیر نظر وزارتی است که به طور ویژه‌تر به پیشگیری از بیماری‌های دام می‌پردازد، لذا بهتر است واکسن‌های دام را این مؤسسه تولید کند و واکسن‌های انسانی به حوزه پزشکی واگذار شود.

وی با تأکید بر اشتباه بودن این تفکر از اساس، خاطرنشان کرد: از 90 سال پیش این مجموعه به عنوان مرکز تولیدات واکسن و تولیدات مواد بیولوژیک شناخته شده است. از سوی دیگر واکسن و ویروس به هیچ  عنوان مرز قابل تمایز ندارد. بیش از 1800 بیماری عفونی وجود دارد که بین انسان و حیوان مشترک است و ممکن است تفاوت‌هایی در حد مولکولی وجود داشته باشد ولی اصل و اساس هر دو یکی است. حتی تکنولوژی و تجارب هر دو نیز بر یک پایه استوار است. لذا به صراحت عرض می‌کنم که این تفکر و تمایز به معنای نابودسازی علم واکسن‌سازی از پایه است.

وی جایگاه تولید واکسن را از زاویه دید دیگری علاوه بر حوزه بهداشت و درمان یا اقتصاد بررسی کرد و اظهار داشت: با واکسن می‌توان از دیپلماسی سخن گفت، نفوذ فرهنگی داشت و جایگاه علمی کشور را افزایش داد. هر چه قدر در حوزه پزشکی و علم واکسن پیشرفت کنیم، به ویژه در مورد بیماری‌هایی که جامعه امروز را نگران کرده است، سبب افزایش  اطمینان قلبی و آرامش‌ بخش عظیمی از جامعه بشریت خواهیم شد.

وی ادامه داد: سطح پیشرفت علمی بشر در حوزه‌های نظامی یا هسته‌ای تا جایی است که نسل بشر  و امنیت آن را تهدید نکند در حالی که در علم پزشکی و به ویژه علم واکسن دنیا حساب دیگری روی کشور تولید کننده آن باز می‌کند. مخصوصا در مورد جمهوری اسلامی ایران که بحث اسلام هراسی و ایران هراسی همیشه مطرح بوده و استکبار از این حربه‌ها به شدت بهره‌برداری کرده است؛ بهترین پادزهر، نفوذ مباحث قوی علمی و فرهنگی به جهان است که موجب ارتقای جایگاه ایران خواهد شد. لذا  انجام تحقیقات روزافزون روی واکسن و تولید و ارائه واکسن جدید به جامعه بشریت، سبب ارتقاء جایگاه ایران در جهان خواهد شد.

وی مؤسسه سرم‌سازی رازی را به عنوان اصلی‌ترین و بزرگترین مرکز واکسن‌سازی کشور و خاورمیانه، گوهری ارزشمند و جزو مهم‌ترین دارایی‌های ایران دانست که باید از این منظر به آن توجه ویژه‌ای مبذول داشت.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 491


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise