آرشیو، 15 مهر 1394 - 19:32

نماینده ولی فقیه در دیدار با مداحان جوان البرز :

زیارت عاشورا دکترین شیعه است

همزمان با میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان جمعی از مداحان جوان با نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه شهرستان کرج دیدار کردند.

کرج - امید بانوان:  به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج؛  در این دیدار  ابتدا آیت الله حسینی همدانی ضمن تقدیر از حضور فعال مداحان، شعرا و خادمان اهل بیت در استان البرز که به نشر و توسعه آثار و تاریخ زندگانی ائمه اطهار (ع) می‌پردازند، به بیان تاریخچه کوتاهی از زندگی حضرت علی اکبر‌(ع) و ویژگی‌های بارز وی پرداخت.

وی با بیان این که  شاکله وجودی حضرت علی اکبر (ع) فاطمی ـ علوی – قریشی است و از نظر خاندان مادری نیز از خاندان با کرامت اعراب است، گفت: در واقع دشمنان اسلام با به شهادت رساندن حضرت علی اکبر(ع) کل عرب را کشتند. وی افزود: آنها به قصد از بین بردن اسلام و به فراموشی سپردن نام مبارک حضرت ختمی مرتبت با این تفکر که پسر بزرگ هر امامی بعد از آن امام به مقام امامت می‌رسد، کمر به قتل وی بستند؛ غافل از آن که اراده بالغه خدای متعال بر این قرار گرفته بود که امام سجاد (ع) به امامت برسد. لذا علی اکبر (ع) سپر امامت بود و امام حسین (ع) نیز با علم به این موضوع از جایگاه امامت تا آخرین لحظه مظلومانه دفاع کرد.

آیت الله حسینی همدانی با بیان این که زیارت عاشورا دکترین شیعه است، گفت: زیارت عاشورا آنقدر معانی و مضامین عمیق عرفانی و معنوی دارد که حتی دوران تاریخ اسلام و تفسیر قرآن را از آن می‌توان برداشت کرد اما این کار مستلزم دانش و مقدمات و معلوماتی است که اگر به درستی بیان شود حجاب‌های بسیاری برداشته می‌شود. وی بخش دوم سخنانش را به دغدغه مداحان اختصاص داد و گفت: وظیفه مداحان و خادمینی که در دستگاه امام حسین (ع) فعالیت می‌کنند، انتقال محتوای دین به مخاطبین است که منشور عملیاتی مداحان باید بیانات مقام معظم رهبری باشد.

وی با بیان این که بستر، محتوا، چارچوب و نقشه راه را مقام معظم رهبری تشریح کرده‌اند،خاطر نشان کرد: حرفهایی که در هیئتها و مساجد مطرح می‌شود باید قاعده‌مند، هدفمند، نظام‌مند، آگاهانه و امیدوار کننده باشد.  از منظرهای مختلف به محتوای کلام دقت شود و آسیب‌شناسی مختلف روی مباحث صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز مهمترین مؤلفه در انتقال مفاهیم و معارف اسلامی را علم و آگاهی داسنت و تصریح کرد: لازم است جلسات متوالی برای افزایش سطح علمی و ارتقاء آگاهی مداحان نسبت به مسائل و اعتقادات دینی برگزار شود؛ زیرا دشمن با هجمه اعتقادات و زیرساخت‌های فکری ما را هدف قرار داده است.

وی تأکید کرد: در هیئت‌ها باید آنقدر مطالعه شده و هدفمند مطالب منتقل شود که علاوه بر اشک و شور، افراد شعور و رشد را هم درک کنند و با روحیه بالا و رشد معنوی از مجلس امام حسین (ع) خارج شوند و این کار میسر نیست مگر این که اولا مداحان به گفته‌های خود عمل کنند ثانیا به موضوع مشرف و آگاه باشند که صحبت و ذکرشان روی مخاطب تأثیرگذار باشد.

امام جمعه کرج دین‌شناسی، دشمن‌شناسی و بصیرت‌افزایی را از اولویت‌های مهم یک هیئت دانست و عنوان کرد: متأسفانه هنوز بسیاری از افراد در دشمن‌شناسی ضعف دارند. هیئتی که به امور سیاسی نپردازد، عافیت‌طلب و سکولار است. وی خطاب به مداحان گفت: با توجه به نیاز مخاطب باید بصیر و بصیرت‌بخش؛ روشن و روشنگر باشید. اگر تحلیل سیاسی نداشته باشید فتنه بوجود می‌آید.

وی در ادامه با محور قرار دادن شیعه هراسی در جهان گفت: تمام این جریان تکفیری‌ها و فتنه‌هایی که جهان اسلام را مورد هجمه قرار داده در واقع با هدف از بین بردن شیعه بوجود آمده است.

وی با بیان این که اگر مبانی درست شیعه  که بر اساس سلم محض است به گوش جهان برسد، هر فطرت بیدار و خداجویی را بلافاصله جذب می‌کند، اظهار داشت:  اکنون وظیفه ما حفاظت از اعتقادات شیعه است و باید در انجام این رسالت اولا تنبلی را کنار بگذاریم ثانیا عافیت‌طلب نباشیم که این دوران هیچ یک از این دو را نمی‌پذیرد.

آیت الله حسینی همدانی همچنین احترام به اساتید و پیشکسوتان را به مداحان سفارش کرد و طهارت  و تزکیه نفس مداحان را مورد تأکید قرار داد و گفت: کار شما به گونه‌ایست که همیشه باید چشم و دل و زبان و کلیه اعضا و جوارح خود را پاک نگهدارید. همان طور که در ظرف آغشته به نفت گلاب نمی‌ریزند شما نیز همانند ظرف گلابی هستید که باید تمیز و طاهر باشید تا گلاب معارف اسلامی را به درستی انتقال دهید.

وی با تأکید بر ایجاد الفت بیشتر بین مداحان برگزاری جلسات دوره‌ای، ایجاد امکانات رفاهی برای مداحان از جمله تشکیل صندوق‌های قرض الحسنه، ایجاد پرتال، سامانه و پنل ارتباطی را پیشنهاد کرد.

امام جمعه کرج  به تعدد گروه‌های مختلف مداحی نیز اشاره کرد و گفت: این تعدد شاید در نگاه اول حس تفرقه را منتقل کند ولی اگر عمیق‌تر به آن نگاه کنید متوجه ظرفیت بسیار خوب آن می‌شوید که اگر از این ظرفیت استفاده شود می‌توان به اسامی مختلف، ذائقه‌های منفاوتی را جذب کرد.

وی ادامه داد: سران هر یک از این هیئت‌ها کنار هم جمع شوند و اتاق فکری تشکیل دهند تا چشم‌انداز مداحان استان البرز را تهیه کنند و مأموریتی به هر یک داده شود که هم‌گرایی لازم ایجاد شود. وی افزود: شاید اسامی و ذائقه این هیئتها مختلف باشد ولی نتیجه کار یکی است که عقل مرکزی و فعال این هیئت‌ها می‌تواند جلسه شورای سیاست‌گذاری را تشکیل دهند و ساسیتهای کلان را برنامه‌ریزی کنند.

وی در پایان به وضعیت مساجد نیز اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده وضعیت مساجد البرز از نظر ما مطلوب نیست لذا ساختار جدیدی را بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، تدوین کرده‌ایم که در همایش ائمه جماعات جزئیات و ساختار آن را بیان خواهیم کرد که بر اساس این ساختار شاهد تحول عظیمی در روند کار مساجد خواهیم بود. شایان ذکر است در انتهای این دیدار از زین‌العابدین غلام مداح پیشکسوت تقدیر شد.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 51


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise