آرشیو، 4 مهر 1396 - 18:48

در گفتگو با معاون فرهنگی حوزه هنری البرز مطرح شد:

البرز پایتخت «شعر آئینی» و خاستگاه تئاتر «تک طنز»

یک سال پیش همین روزها بود که اتفاق خجسته‌ای در تئاتر استان البرز رقم خورد و به همت جمعی از دغدعه‌مندان عرصه هنر تئاتر و حوزه هنری استان البرز، اولین جشنواره«تک طنز» در البرز رسماً کار خود را آغاز کرد.

کرج - امید بانوان؛ تیلدا حسینی؛ یک سال پیش همین روزها بود که اتفاق خجسته‌ای در تئاتر استان البرز رقم خورد و به همت جمعی از دغدعه‌مندان عرصه هنر تئاتر و حوزه هنری استان البرز، اولین جشنواره«تک طنز» در البرز رسماً کار خود را آغاز کرد. 

تولد دوباره این رخداد فرهنگی از آن جهت ارزشمند است که خاستگاه این نوع از تئاتر، البرز بود. آن زمانی که اصلاً البرزی به عنوان استان وجود نداشت، هنرمندان خوب و خوش‌ذوق کرج آن را بنیان گذاشتند ولی به دلیل عدم وجود بستر مناسب فرهنگی و صدها علت ریز و درشت دیگر که از حوصله این متن خارج است «جشنواره تئاتر تک» از البرز مهاجر‌پذیر به شهرهای دیگر کوچ کرد اینک که این کودک نوپا دوباره به دامن پرمهر مادر خویش، برگشته بر آن شدیم گفت‌و‌گوی کوتاهی با حسین بهزادی‌فر، معاون فرهنگی حوزه هنری البرز، داشته باشیم و علاوه بر آگاهی از آخرین رویدادهای فرهنگی حوزه هنری البرز، از جشنواره تک طنز البرز نیز بیشتر بدانیم:

ضمن عرض خدا قوت،ابتدا در مورد تئاتر تک طنز البرز توضیح دهید:

جشنواره تئاتر تک که سالیان سال برگزار نمی‌شد، مجدداً احیا شد و اولین دوره آن سال گذشته با رویکرد طنز به صورت استانی در البرز برگزار شد که مورد اقبال هنرمندان تئاتر استان هم قرار گرفت و ما را بر آن داشت تا جشنواره امسال را به صورت کشوری برگزار کنیم.

چه شد که مهلت ارسال آثار به جشنواره تمدید شد؟

بعد از انتشار فراخوان کشوری این جشنواره، نزدیک به 150 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از بین آنها 57 اثر به مرحله بازبینی راه یافت اما چون فرصت بازخوانی و بازبینی آثار بسیار کوتاه بود، گروههای شرکت کننده زمان کافی نداشتند؛ لذا بنابرتقاضاهای فراوان فرصتی برای آماده کردن‌ آثار داده شد.

از طرفی اگر فرصت بازبینی را به تأخیر می‌انداختیم، زمان جشنواره دچار تغییر می‌شد و به دلیل مصادف شدن با ماه محرم و صفر امکان برگزاری جشنواره را از دست می‌دادیم. لذا در شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم بر این شد که تا پانزدهم مهر به گروههای شرکت کننده برای ارائه و ارسال فیلمهای آثار در مرحله بازبینی زمان دهیمکه متعاقباً زمان برگزاری جشنواره نیز به ده روز ابتدای آذر تغییر یافت.

در مورد آخرین اتفاقات هنری که توسط حوزه هنری البرز رقم خورده است، توضیح کوتاهی دهید:

در پی فرمایش مقام معظم رهبری در نیمه ماه مبارک رمضان که شعرا می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های شعر هجو دنیای وارونه و تناقضات دنیای غرب به ویژه آمریکا را به شعر هجو تبدیل کنند، واکنش سریعی از سوی حوزه هنری استان البرز صورت گرفت و فراخوان شعر هجو دنیای وارونه غرب با عنوان «رقص شمشیر جاهلی» به صورت کشوری منتشر شد.

مدت ارسال آثار این فراخوان تا اواخر مرداد بود که از 75 شاعر کشوری، 135 اثر از نقاط  مختلف کشور به دبیرخانه ارسال شد. بعد از داوری آثار 15 اثر به عنوان اثر برگزیده و تقدیری انتخاب شد که در 28 شهریور در محل سالن‌ همایش‌های میلاد کرج با حضور مسئولین و شعرای برجسته کشوری همچون رئیس حوزه هنری کشور، محسن مؤمنی شریف؛ آیت الله حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر کرج ، سردار مولایی فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان، آقای نادر ادیبی مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا استان و شعرای برجسته‌ای چون علیرضا قزوه و رحمان نوازانی به عنوان نمایندگان هیئت داوران برگزار شد.

در این مراسم از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد و 5 اثر به عنوان اثر برگزیده و 10 اثر به عنوان آثار تقدیری تجلیل شدند. مجموعه آثار این فراخوان به صورت یک مجلد توسط انتشارات سوره مهر که وابسته به حوزه هنری می‌باشد، منتشر شد که از این کتاب نیز در آیین اختتامیه رونمایی شد و توزیع آن در سراسر کشور آغاز شده است.

برگزاری چنین مراسم‌هایی چه قدر به شعرای جوان انگیزه می‌دهد؟

ظرفیت شعر آئینی بسیار خوبی در استان وجود دارد ولی به دلیل کم‌توجهی به این حوزه شاید به آن مرتبه‌ای که باید نرسیده است. به طور حتم با برگزاری چنین فراخوان‌هایی می‌توان حس خوب شعر را در جامعه به ویژه بین جوانان ایجاد کرد تا با بستری که اینک بوجود آمده از ظرفیت شعرای طراز اول کشور که در کرج زندگی می‌کنند، بهره‌ی بیشتری ببریم.
 
امید است با انجام یک فرآیند منسجم و هم‌افزایی تمامی استعدادهای شعری استان، بتوان در آینده‌ی نزدیک البرز را به عنوان پایتخت شعر آئینی کشور مطرح کرد.
 

کدخبر: 536

روزنامه‌نگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise