آرشیو، 2 آذر 1396 - 18:25

اجرای پروژه قطار شهری کرج در مرحله «خلع ید یا تداوم همکاری» با سابیر

تحقق یک رویای ریلی

بیست و سومین جلسه شورای شهر کرج با محوریت بررسی وضعیت قطار  شهری و تغییر سیستم دو نقشه‌ای به تک نقشه‌ای با هدف حفظ منابع مالی و ثروت شهری برگزار شد.

کرج-امید بانوان؛ بررسی لایحه تأمین منابع مالی و حفظ ثروت شهری با عملیاتی کردن رویکرد تغییر سیستم دو نقشه‌ای به تک نقشه‌ای و البته خلع ید  شرکت سابیر در پروژه مترو مهمترین بحث صحن علنی بود. در این جلسه موافقان طرح سیستم تک نقشه‌ای با این منطق که بیش از ۷۰ درصد مشکلات ساخت و ساز را می‌توان از طریق مطابقت با طرح تفضیلی و ایجاد یک سیستم تک نقشه‌ای تقلیل داد به این لایحه دو فوریتی به اتفاق آرا رأی مثبت دادند تا طی سه ماه آینده شهرداری ضمن بررسی همه جوانب و آسیب‌های موجود به اجرایی شدن آن اهتمام ورزد. طبق توضیحات ارائه شده در صحن علنی شورا، 17 هزار ملک به دلیل تخلف و برخورد به سد قانونی بند یک تبصره «ماده صد» نه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و نه ریالی عایدی برای شهرداری داشته است.

این در حالیست که اگر طرح تفضیلی که ۱۸ ماه مسکوت مانده است هر چه سریع‌تر در دسترس قرار گیرد و طبق آن از همان ابتدا تخلفات کنترل شود در کلان‌شهری با سیستم تک نقشه‌ای به درآمد پایدارتری خواهیم رسید. تعیین تکلیف اوراق مشارکت ۴ هزار میلیارد ریالی برای تأمین هزینه قطار شهری تعیین تکلیف اوراق مشارکت ۴ هزار میلیارد ریالی برای انجام فاز یک خط ۲ قطار شهری دیگر موضوعی بود که در صحن شورا مطرح شد و با مخالفت جدی اعضای شورای شهر روبرو شد. شرکت سابیر متأسفانه با بدعهدی‌های مختلف سبب شده اعتماد مردم و مسئولان از این شرکت سلب شود و نه تنها در شورای شهر رأی لازم را برای ادامه همکاری به دست نیاورد که در بین نمایندگان مجلس و مقامات استانی نیز از جایگاه لغزنده‌ای برخوردار شود.

با نگاهی به پیشینه فعالیت این شرکت در مترو از سال 85  متوجه می‌شویم که در تلاطم بحران‌های اقتصادی و درگیری بین کارفرما و شرکت پیمانکار، در فراز و نشیب خلع ید  پیمانکار و توقف پروژه آنچه از بین رفت اعتماد کاری بین طرفین بود و وقت و پولی که از مردم کرج ضایع شد.

با اولین جرقه ایجاد مترو در کرج، بارقه‌های امید به اجرایی شدن آن در یک پروسه فرسایشی نه تنها شعله‌ور نشد که به سردی نیز گرایید.. علیرغم برگزاری نشستهای مطبوعاتی مختلف با مسئولان شرکت سابیر، نقدهای تند مطبوعاتی، حتی اقدامات قانونی وتوقف دو ساله پروژه مترو کلاف سردرگم مترو در کرج بدون هیچ سرنخی بر زمین ماند تا پروژه‌ای که با افق ساختی 5 ساله وارد کار شده بود اینک یازدهمین سال خود را طی کند.

ابتدا قرار بود تأمین مالی پروژه 50 درصد از سوی شهرداری و 50 درصد از محل اعتبارات دولتی صورت گیرد اما سابیر از همان ابتدا با ادعای نداشتن صرفه اقتصادی و دلایلی نظیر افزایش نامتعارف نرخ ارز، تجهیزات، دستمزد نیروی انسانی، عدم تعادل بین درآمدهزینه و تأمین منابع مالی در اجرای پروژه اهتمام لازم را به کار نبرد یا شاید آن طور که جامعه انتظار داشت خواسته ها را برآورده نکرد.

تحریم‌های اقتصادی و صدها علل دیگر دست به دست هم داد تا سابیر در موقعیت کنونی قرار گیرد. یک سو صدای واحد مسئولان استانی که به خلع ید  این شرکت رأی داده‌اند و سوی دیگر شهردار که ظاهرا هنوز به توانمندی سابیر اندکی ایمان دارد، آنقدر که به استمرار آن رأی دهد.

عباس زارع رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج با ذکر دو قید بر انتشار و فروش اوراق مشارکت مربوط به پروژه قطار شهری کرج که حدود ۹ ماه زمان نیاز دارد تا آماده شود، موافقت نسبی خود را اعلام کرد ولی وی نیز نقدهای فراوان خود و این کمیسیون را نسبت به عملکرد سابیر به شورای شهر منتقل کرد و گفت: شهرداری متعهد شده که قبل از انتشار این اوراق برنامه‌ای جامع ارائه دهد تا مشخص شود اولا از چه محلی و ثانیا به چه روشی این منابع تأمین خواهد شد.

منصور وحیدی نایب رئیس شورای شهر ضمن انتقاد تند از عملکرد سابیر گفت: صرفا جذب درآمد مشکل اصلی نیست. در انتخاب کارفرما کوتاهی شده و ‌ سابیر به تعهدات خود عمل نکرده است. از این شرکت خیری به مردم کرج نمی‌رسد و من  مخالف سرسخت سابیر هستم  و معتقدم اعتماد دوباره به این شرکت و سپردن این مبلغ قابل توجه آن هم در این موقعیت که شهرداری در پرداخت هزینه‌های جاری نیز با مشکل روبروست کار اشتباهی است و جز گرفتاری بهره‌ای ندارد.

در نهایت به دلیل نقدهای متعدد و عدم حضور شهردار مقرر شد که این موضوع از دستور کار شورا خارج شود تا در جلسه بعدی شورای شهر و با حضور شهردار کرج که گویا هنوز معتقد به حضور سابیر است، این موضوع مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

برای شفاف شدن موضع اعضای شورای شهر با محمد نبیونی رئیس شورای شهر کرج و مهدی حاجی قاسمی منتخب شورای پنجم گفتگویی داشتیم تا از نزدیک دریابیم نظر آنها در مورد حضور یا خلع ید  سابیر چیست.

محمد نبیونی در این مورد گفت: در مورد شرکت سابیر نظر تخصصی نمی‌توانم ارائه کنم ولی فضای عمومی در شورای شهر مخالف با ادامه کار سابیر است. چون سابیر را به اندازه کافی برای این کار توانمند نمی‌دانند. وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار «دنیای هوادار» که نظر شهردار کرج در این مورد چیست؟ گفت: آقای شهردار معتقدند چون خلع ید  شرکت سابیر زمان‌بر است، در تلاشیم تا زمینه‌هایی را فراهم کنیم که از سابیر استفاده کنیم. وی در خصوص  پیشنهاد فروش اوراق بهادار برای تأمین منابع پروژه قطار شهری گفت: با وجود این که قطار شهری در اولویت است اما ترجیح دادیم جلسه‌ بعد با حضور شهردار طرح موضوع شود تا راهکار مناسبی در این مورد اتخاذ شود.

مهدی حاج قاسمی، رئیس کمیسیون عمران و معماری شورای شهر کرج، در این خصوص به خبرنگار «دنیای هوادار» گفت: من همیشه گفته‌ام اولویت اول شهر کرج مترو است ولی نه با این وضعیت. ما چندین جلسه با حضور شهردار محترم با شرکت سابیر داشتیم و قرار شد این شرکت به تعهدات خویش عمل کند ولی فقط وعده‌ و سخنانی ارائه کرده که تا به حال به آنها عمل نکرده است.

وی افزود: معتقدم باید در این زمینه مسائل حقوقی دیده شود ولی شرکت سابیر شرکتی نیست که بتواند قطار شهری کرج را به سرانجام برساند. وی در مورد موضع اصغر نصیری، شهردار کرج گفت: من امروز از دکتر نبیونی شنیدم که گویا شهردار کرج در صدد است که فضایی فراهم کند که این پروژه توسط سابیر انجام شود ولی این امر به منزله پذیرش چک سفید امضاء از شهردار دال بر همکاری تام و تمام سابیر نیست.

وی در مورد تأمین مالی این پروژه از طریق فروش اوراق بهادار گفت: از امروز که این پروژه تکمیل شود سه هزار میلیارد تومان نیاز است، شهرداری نهایتا ممکن است حدود 400 میلیارد تومان را تأمین کند. به یک شرکت و سرمایه‌گذار قوی نیاز  است که از طریق فاینانس بتواند این پروژه را اجرایی کند. شاید با ایجاد جذابیت لازم برای بخش خصوصی بتوان از عهده این کار برآمد البته اگر شرکت سابیر رضایت دهد!

وی در مورد فروش اوراق بهادار گفت: به شرط اتمام پروژه موافق هستم ولی در این مرحله که خود پروژه سه هزار میلیارد تومان نیاز دارد، ما با 400 میلیارد اراق بهادار فقط شهر و شهرداری را بدهکار می‌کنیم و عملا اتفاقی نخواهد افتاد. این گزارش در تاریخ دوشنبه 23 آبانماه در روزنامه «دنیای هوادار» منتشر شد.  

انتهای پیام/ 

کدخبر: 554


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise