آرشیو، 3 خرداد 1394 - 19:31

در گفتگو با معاون فرهنگی حوزه هنری البرز مطرح شد:

نگاه حمایتی حوزه هنری به حضور بانوان هنرمند

با توجه به تقارن روز عفاف و حجاب در ایام پرخیر و برکت ماه مبارک رمضان و نقش ارزنده‌‌ای که بانوان هنرمند در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دارند، گفتگوی کوتاهی با معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز، حسین بهزادی‌فر، داشتیم و نقطه‌نظرات ایشان را در مورد نگاه حوزه هنری البرز به جامعه بانوان هنرمند و نقش تأثیرگذار بانوان هنرمند در نهادینه کردن ارزش حجاب و عفاف در جامعه جویا شدیم.

این گفتگو در تاریخ 31 خرداد 1394 در روزنامه پیام آشنا منتشر شد

با توجه به تقارن روز عفاف و حجاب در ایام پرخیر و برکت ماه مبارک رمضان و نقش ارزنده‌‌ای که بانوان هنرمند در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دارند، گفتگوی کوتاهی با معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز، حسین بهزادی‌فر، داشتیم و نقطه‌نظرات ایشان را در مورد نگاه حوزه هنری البرز به جامعه بانوان هنرمند و نقش تأثیرگذار بانوان هنرمند در نهادینه کردن ارزش حجاب و عفاف در جامعه جویا شدیم. قبل از ادامه این مطلب تیم خبری روزنامه «پیام آشنا» حضور ایشان را در حوزه هنری البرز تبریک عرض نموده و آن را به فال نیک می‌گیرد.

ابتدا در مورد اقدامات حوزه هنری استان البرز در سال 1394 توضیح دهید:

طبق روال همیشگی و ثابت حوزه که اصل و سنگ بنای کار را بر حمایت از هنرمندان حوزه قرار داده است؛ همچنین پرورش و استعدادیابی هنرمندانی که می‌توانند کمکی به وضعیت فرهنگی کشور کنند، برنامه‌های جامع از قبیل دوره‌ها، کارگاهها و آموزش‌های ویژه‌ای برای سال 94 تدارک دیده‌ شده که به وقت خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آثاری  نیز که در حمایت از هنرمندان در فضای حوزه تولید می‌شوند، در دستور کار هست. امسال ما سه اثر نمایشی را در جشنواره سوره ماه خواهیم داشت که متون آن در جشنواره پذیرفته شده و الان گروهها مشغول تمرین هستند و باید دید در بخش بازبینی کدام آثار حائز رتبه خواهند شد و به بخش منطقه‌ای ورود خواهند کرد.

با توجه به نگاه ویژه حوزه هنری به مباحث مهم روز، حوزه هنری چند وقتی است که به طور اختصاصی به مقوله یمن پرداخته است، در این مورد نیز لطفا توضیح دهید.

حوزه هنری البرز به جهت ساختار و مأموریت‌هایی که دارد در حوزه‌ها و صحنه‌هایی که باید حضور فعال داشته باشد، در حد بضاعت خود حضوری جدی در سطح استان داشته است. در این چند صباح اخیر که توفیق خدمت در حوزه هنری البرز بدست آمد، برنامه‌هایی برای سال 1394 در نظر گرفته‌ایم که اهم فعالیتها طبق روال به سمع مخاطبان خواهد رسید. اما در این مقطع کنونی چند عملیات را در دست انجام داریم: با توجه به اتفاقاتی که در کشور یمن رخ داد و تأکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از مردم یمن داشتند، همچنین حمایت همه جانبه تمام اقشار مردم در ایران اسلامی که مثل همیشه یار و یاور مظلومان عالم هستند، هنرمندان نیز دست به دست هم دادند که این حمایت به نحو احسن صورت گیرد. حوزه هنری البرز نیز با ظرفیتی که دارد سعی کرد در این راستا رسالت خود را به انجام برساند. لذا فراخوان طرح‌های هنری را در بین هنرمندان در چندین رشته هنری انجام دادیم: در رشته گرافیک، فراخوان طراحی پوستر و فراخوان کاریکاتور را دادیم و در زمینه ادبیات نیز فراخوان شعر را منشر کردیم. از بین هنرمندانی که با حوزه در ارتباط هستند، تعداد بسیار زیادی آثار ارائه شد که الان دوستان در حال آماده‌سازی و داوری آثار هستند که در ماه مبارک رمضان قرار است برنامه وزین و شاخصی با حضور شعرای آئینی کشور و هنرمندان و مسئولان استانی برگزار شود که هم از آثار رونمایی شود و هم به برگزیدگان و عزیرانی که زحمت کشیدند جوایزی اهدا شود.

آیا حوزه هنری البرز برای تابستان امسال نیز برنامه‌هایی تدارک دیده است؟

با توجه به اینکه به ایام فراغت و تعطیلات تابستانی دانش آموزان و دانشجویان نزدیک می‌شویم، طبق سنوات پیشین حوزه هنری برنامه‌های آموزشی را آماده کرده است که به زودی اطلاع‌رسانی و ثبت نام شروع خواهد شد. همچنین مذاکراتی نیز با برخی از مسئولان دانشگاهها و اداره کل آموزش و پرورش صورت گرفته تا دانش آموزان و دانشجویان از این موقعیت آموزشی نهایت بهره را ببرند. یعنی حوزه هنری البرز برای همه از خردسالان و کودکان تا دانشجویان و بزرگسالان برنامه آموزشی کاملی ترتیب داده است.

در مورد سیاست‌گذاری حوزه هنری هم توضیح دهید:

همانطور که عرض شد، سیاست کلان حوزه هنری بر دو محور مهم استوار است، اول حمایت ویژه از هنرمندانی که در راستای اهداف حوزه به تولید اثر می‌پردازند. البته به دلیل کمبود منابع دست ما خیلی بسته است ولی سعی می‌کنیم از همین منابعی که در اختیار داریم به نحو مطلوب استفاده کنیم و نهایت بهره‌وری را از منابعی که در اختیار داریم و ظرفیت هنرمندانی که با حوزه در ارتباط هستند، داشته باشیم. موضوع حائز اهمیت دیگر این است که بتوانیم پشتوانه قدرتمندی برای هنرمندان باشیم، شناسایی استعدادها و پرورش و رشد آنها در فضای صحیح و درست هدف دیگری است که حوزه دنبال می‌کند. این مقوله جامعه گسترده‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهد که نیاز به برنامه ریزی دارد. لذا از مقاطع ابتدایی و دانش‌آموزی تا مقاطع دانشجویی دوستان را رصد می‌کنیم و با ارتباطات خوبی که با دانشگاهها و آموزش و پرورش داریم در این تعاملات اتفاقات خوبی رخ داده و  امید است بتوانیم برای این استعدادهایی که به سمت هنر متعالی گام برمی‌دارند، بستر خوبی فراهم کنیم تا به نقطه مطلوب دست یابند.

حوزه هنری البرز چقدر در حوزه شناخت بانوان هنرمند، فعالیت دارد؟ نگاه شما به نقش و اهمیت حضور بانوان هنرمند در جامعه چگونه است؟

در طول دوران پس از انقلاب همواره بانوان در جامعه نقش اساسی داشتند. به هر حال حضور پررنگ بانوان در تمام مقاطع انقلاب، 8 ساله دفاع مقدس و پس از آن کاملا مشهود است. تفاوت اصلی جامعه ما با جامعه پیش از انقلاب دقیقا در همین نکته نهفته است که بانوان در این مملکت نقش کلیدی ایفا می‌کنند و طبیعتا در عالم هنر نیز این امر مصداق دارد و دنیای هنر نیز  از این قاعده مستثنا نیست. ما آثار بسیار فاخری از بانوان هنرمندان در این سرزمین داشتیم و  قطعا از این به بعد نیز بانوان پرقدرت ادامه مسیر خواهند داد.

 در حوزه هنری استان البرز نیز نگاه ما کاملا حمایتی است و به صورت ویژه به بانوان احترام می‌گذاریم. هنر با ظرافتی آمیخته است که این ظرافت در وجود زن از سوی خداوند باری تعالی ویژه‌تر نهادینه شده است. لذا آثار هنری بانوان از یک نگاه ویژه برخوردار است و شاید بتوان بی اغراق گفت که نگاه مردان هنرمند شاید به اندازه نگاه بانوان به هنر ظریف و موشکافانه نباشد. در عالم هنر باید به  صورت ویژه به آثار بانوان نگاه کرد و ما هم در حوزه هنری هم در بحث مدیریتی و هم در بحث پرداخت  اولیه آثار به وجود بانوان به شدت نیاز داریم و از همین تریبون  هم استفاده می‌کنم و دعوت می‌کنم از تمام بانوان هنرمند البرز  که در حوزه هنری استان البرز به روی بانوان هنرمند باز است و امیدواریم با حضور در فضای حوزه هنری البرز در مسیر تعالی هنر ادامه مسیر دهند، ما هم نهایت همکاری را با آنها خواهیم داشت.

با توجه به تقارن روز عفاف و حجاب  با ماه مبارک رمضان از یک سو و اهمیت نهادینه شدن این مبحث در قشر بانوان هنرمند که به نوعی خود مروجین یک فکر و فرهنگ هستند، در این زمینه نیز اگر مطلب خاصی دارید، بفرمایید:

تشکر می‌کنم از این نگاه ظریف شما، من می‌خواهم یک قدم جلوتر بروم. هنرمندان ما که به هر حال جامعه شاخصی هستند نه تنها بحث حجاب را مد نظر قرار می‌دهند که به اعتقاد من سبک زندگی اسلامی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند؛ چرا که اگر انسان سبک زندگی اسلامی را در زندگی خود جاری و ساری کند، در شئون مختلف زندگی برای دیگران شاخص می‌شود و حجاب نیز زیر مجموعه‌ای از این سبک زندگی اسلامی محسوب می‌شود.

به هر حال اگر هنرمند به عنوان الگوی جامعه قائل به رعایت سبک  زندگی اسلامی باشد، مطمئن باشید که تأثیر بسیار به جایی در سبک زندگی جامعه خواهد داشت. تجربه ثابت کرده هر چیزی را جامعه هنری یک جامعه بپذیرد و عملیاتی کند، بر قاطبه افکار جامعه می‌توانند تأثیر مثبت داشته باشد.

 امیدواریم بتوانیم از طریق کانال حوزه هنری و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری این سبک زندگی را در طبقه هنرمندان و به تبع آن در جامعه ساری و جاری کنیم.

کدخبر: 66


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise