آرشیو، 6 تیر 1394 - 19:31

غروب خورشید خانه وحی

در دهمین روز ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت اولین بانویی که به دین اسلام روی آورده بود، در اوج غربت از دنیا رفت. بانویی که از کمالات وی همین بس که همسر آخرین پیامبر خدا و مادر تنها دخت نبی مکرم اسلام باشد که نسلی از نور و اهل بیت کرام را از خود به یادگار بگذارد.

کرج- امید بانوان؛ تیلدا حسینی؛ خدیجه سلام الله نه تنها اولین زنی بود که از کفر به اسلام رسیده بود که تنها زنی بود که با ثروت خود جهاد کرد و با حمایت مالی، عاطفی و معنوی خود از حضرت رسول (ص)، آنچنان مأمنی از عشق و امنیت عاطفی را برای ایشان فراهم کرده بود که با درگذشت وی پیامبر اکرم آن سال را عام الحزن یعنی سال اندوه نامید.

ام‌المؤمنین، خدیجه سلام الله را باید مظهری از عشق و فداکاری دانست. زمانی که همه به پیامبر خوبی‌ها کافر بودند، او با عشق به وی ایمان آورد. زمانی که دست پیامبر از مال دنیا خالی بود، خدیجه با کوله‌باری از عشق گنجینه ثروت دنیایی‌اش را به پای او ریخت تا ثروتش پیک بادپایی فراهم آورد در گسترش اسلام در آن کویر جاهلیت. پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده‌اند: سوگند به خدا، پروردگار كسی را بهتر از خديجه نصيبم نكرد. زيرا در حالی كه مردم، كفر می‌ورزيدند، او به من ايمان آورد؛ در حالی‌ كه مردم تكذيبم می‌كردند، او مرا تصديق كرد؛ در حالی كه مردم محرومم كرده بودند، او با دارايی خود با من مساوات كرد و خداوند از او به من فرزندانی عطا كرد كه از ساير همسرانم چنين موهبتي نصيبم نشد.

همراز حبیب خدا، بانویی از زلال آب و آئینه، درحالی از دنیا می‌رفت که یادگاری از نور را در قرن تاریک و پرابهام آن زمان از خود به جای گذاشت تا برای همیشه‌‌ی تاریخ در ذهن منجمد آنها که عمری به مقام زن طعنه می‌زدند، این راز را القاء کند که «در وجود زن رازیست سر به مهر» که جز محرمان از آن مطلع نخواهند شد و این گونه بود که آنان که پیامبر را ابتر خواندند به چشم خود دیدند که خداوند چگونه نسل پیامبر را از وجود یک زن ثبات داد و به آن مقام بخشید.

حضرت خدیجه بانوی آفتابی‌ترین خانه وحی در حالی از این دنیا کوچ کرد که پیامبر اکرم سخت‌ترین سالهای بعثت را پیش رو داشت و هجرت خورشید زندگی‌اش شعله عشق و امید را در دل مبارکش آنچنان خاموش کرد که تنها وجود مقدس دختر نازنینش که آن سالها طفل خردسالی بیش نبود، موجب تسکین آلامش می‌شد، هم او که از لحظه وفات مادر ام‌ ابیها خواندنش و چه زیبا در حق پدر مادری می‌کرد.

نقل است که اسلام رهین سه چیز است: اخلاق پیامبر، شمشیر علی و ثروت خدیجه. خدیجه‌ای که آن همه ثروت را آنچنان در ترویج دین مبین اسلام بذل نمود که هنگام وفات جز کفن چیزی نداشت ولی در بین تمام معاملاتی که به عنوان تاجری موفق در طول حیات خود انجام داده بود به یقین این تجارت پرسودترین تجارت عمر مبارک وی بود.

عروج روحانی بانوی صبر و ایثار، مادر امت، الهه جود و بخشش و آبروی وفا و نجابت را به پیشگاه حضرت ولی عصر تسلیت می‌گوییم و تنها به این نجوا قناعت می‌کنیم که: ای افتخار زنان گیتی اگر شانه‌های زنانه تو این چنین بار غم امت را تاب نمی‌آورد، چگونه پیامبر رحمت در اوج قله رسالت پرچم اسلام را از کوههای مکه به اهتزاز درمی‌آورد؟ غار حرای تنهایی او شاهد بی‌ادعای لحظاتی است که عاشقانه و صبورانه بقچه‌ای از مهرت را به روی وی می‌گشودی تا تاب بیاورد این همه ظلم ظالمان را.

 

کدخبر: 67


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise