آرشیو، 13 آذر 1397 - 17:21

ازدواج 100هزار زن ایرانی با مردان خارجی

مسئول انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده گفت: آمارهای رسمی مشخصی از ازدواج های رسمی و غیررسمی زنان ایرانی با مردان خارجی، وجود ندارد اما برآوردها نشان می دهد حدود 100 هزار ازدواج رخ داده است اما البته دقیق نیست.

کرج- امید بانوان؛ ایرنا نوشت: فاطمه اشرفی با بیان این مطلب اظهار داشت:  تحقیقات خوبی درباره ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی انجام شده است که امیدواریم به نتیجه های مطلوبی برای رفع مشکلات موجود این افراد برسیم.

اشرفی درباره مصوبه دولت مبنی بر اینکه زنان ایرانی دارای همسر خارجی می توانند برای فرزندان زیر 18 سال خود تقاضای تابعیت ایرانی کنند، اظهار داشت: این مصوبه برای تصویب با شرایط امروز اندکی زود بود چون به کارشناسی خیلی بیشتری نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از سال گذشته که زمزمه هایی در بخش هایی از دولت مبنی بر فراهم کردن زمینه و تسهیلاتی برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی فراهم شد، با موجی از ازدواج های غیرقانونی به خصوص در مناطق مرزی و روستاها روبه رو شدیم و این نشان دهنده این است که اگر به همه ابعاد این مساله توجه نشود، می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد.

اشرفی ادامه داد: یکی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد درصد قابل توجهی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است که اغلب با مردان کشورهای همسایه است، این ازدواج ها فاقد مراحل قانونی هستند و بسیاری از آنها ثبت شده نیست؛ خیلی از آنها ازدواج با اتباع غیرقانونی است و به طور طبیعی ازدواج غیرقانونی با اتباع غیرقانونی در هیچ جای دنیا نمی تواند مسندی برای به رسمیت شناختن باشد. وی تصریح کرد: مساله ای که ما در ایام اخیر با آن روبه رو هستیم، این است که با شدت گرفتن فشارهای اقتصادی در جامعه فقر رنگ و بوی خودش را در مناطق محروم و مرزی کشور نشان می دهد؛ متاسفانه شاهد این هستیم که روز به روز بر آمار دختران بازمانده از تحصیل اضافه می شود.

وی ادامه داد: این بازماندگی موجب خارج شدن دختران از چرخه آموزش می شود، دخترانی که بعد از دوران دبستان و متوسطه اول و دوم ترک تحصیل آنها خیلی زیاد شده است، اولین کسانی هستند که در معرض ازدواج های غیرقانونی با اتباع غیرقانونی هستند که معتقدیم در وهله اول قربانیان جدی این مصوبه زنان و دختران آسیب دیده هستند. وی خاطرنشان کرد: تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده است نشان دهنده این است که بالای 90 درصد و حتی بیشتر ازدواج های صورت گرفته از سر استیصال اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده ها بوده است. من مخالف ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی نیستم اما این انتخاب و ازدواج باید بر اساس آگاهی، شناخت و انتخاب زنان و دختران باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده گفت: درصد قابل توجهی از این ازدواج ها، مواردی است که اختیار، انتخاب و قدرت زنان و دختران را پشت سر ندارد. این مساله می تواند نگرانی ایجاد کند، به هر حال ابعاد این مساله هنوز مشخص نیست این قضیه به نظر می رسد تعارضات جدی با سایر قوانین اساسی و اصولی دارد که به نظر می رسد چون همه ابعاد آن دیده نشده است حتی در اجرا در بهترین شرایط، کشور را با چالش های اساسی ایجاد می کند. مسئول انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده ادامه داد: به نظر می رسد که در این مصوبه پیامدهای این نوع ازدواج ها دیده نشده است. ما فرصت هایی برای زنان و دخترانی که بیشترین آسیب را در این ازدواج ها می بینند، انجام نداده ایم، حتی هیچ اقدام آسیب شناسانه و حمایت اجتماعی برای آنها دیده نشده است.

وی اضافه کرد: انتظار می رفت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مجدانه دنبال تصویب این طرح بوده است، به جای ایجاد و افزایش مطالبات اجتماعی؛ شرایطی را فراهم می کرد که گروه های آسیب پذیر از ازدواج های زودهنگام، غیر قانونی، ناخواسته و اجباری با اتباع خارجی، توانمندسازی شوند یا اینکه فرصت تکمیل مراحل آموزشی دختران را فراهم می کردند.

اشرفی در پاسخ به این سوال که چه تعداد کودک بدون شناسنامه در کشور وجود دارد، اگر چه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمار 50 هزار کودک بدون شناسنامه را تایید کرده است، تصریح کرد: این آمار دقیق نیست، حتی اگر به همین آمار 50 هزار کودک بسنده کنیم به شدت این آمار مورد مخالفت سایر دستگاه های اجرایی است، کمیت جمع آوری این اطلاعات و کیفیت پرسشنامه ها و نتایجی که وزارت کار ارائه می دهد فاقد کارشناسی لازم است. حتی اگر در صورت صحت این آمار را داشته باشیم به خاطر 50 هزار نفر می توان به جای تغییر قانون مکانیزم های اجرایی دیگری را اجرا کرد. مسئول انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده درباره آمار رسمی از مهاجران دیگر کشورها به ایران، گفت: مجموع جمعیت مهاجران و پناهندگان رسمی و غیررسمی بین چهار تا چهار میلیون و 500 هزار نفر است؛ اغلب آنها از اشخاص فرودست جامعه هستند و مناطق اسکان و تعاملات آنها به هر حال در خیلی از قضایا ساماندهی مناسبی نشده است.

اشرفی ادامه داد: اتباع خارجی که دارای مجوز اقامت هستند و شامل کسانی که کارت اقامت پناهندگی دارند یا با ویزا در ایران زندگی می کنند؛ یک میلیون و 500 هزار تا 2 میلیون نفر هستند. در جلسه هیات دولت در آبان تصویب شد که زنان ایرانی دارای همسر خارجی می توانند برای فرزندان زیر 18 سال خود تقاضای تابعیت ایرانی کنند. که با این اقدام، اصلاح قانون تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی در دولت تصویب شد. با این قانون، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا 18 سالگی به درخواست مادر و پس از 18 سالگی می توانند تقاضای تابعیت و دریافت شناسنامه ایرانی کنند.

کدخبر: 717


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise