آرشیو، 14 آذر 1397 - 15:13

رئیس فیفا همچنان پیگیر حقوق گمشده فوتبال ایران

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(FIFA) برای حضور زنان در ورزشگاه ها، دریافت حق پخش تلویزیونی توسط باشگاه ها و موضوع بازنشسته ها با ارسال نامه هایی به فدراسیون فوتبال ایران همچنان پیگیر است.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(FIFA) برای حضور زنان در ورزشگاه ها، دریافت حق پخش تلویزیونی توسط باشگاه ها و موضوع بازنشسته ها با ارسال نامه هایی به فدراسیون فوتبال ایران همچنان پیگیر است.

«جیانی اینفانتینو» در زمان برگزاری دیدار برگشت دو تیم پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن که در چارچوب فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران برگزار شد به ورزشگاه آزادی آمد و برای اطمینان از حضور تماشاگران زن در محل مسابقه به نزدیک جایگاه آنها رفت تا چشمانش گواه از این اتفاق نادر را بدهد.

او پیش از این نیز در نخستین حضور خود در ایران و دیدار با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران که 10 اسفند ماه 96 انجام شد به حضور زنان در ورزشگاه ها تاکید کرده بود. هر چند که تعدادی از بانوان در کنار خبرنگاران و عکاسان زن سرانجام جواز حضور در ورزشگاه برای دیدار فینال باشگاه های آسیا را کسب کردند ولی تداوم نیافتن این شرایط و مقطعی بودن آن سبب شد تا رئیس فیفا با نامه نگاری خود به فدراسیون فوتبال بار دیگر به حضور مداوم زنان در ورزشگاه متذکر شود.

همچنین او در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران برای چندمین بار خواستار اجرایی شدن پرداخت حق پخش تلویزیونی به باشگاه ها شده است. باشگاه ها به دلیل منتفع نبودن از حقوق به حق خود، در دریافت حق پخش تلویزیونی همچنان با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم می کنند تا وضعیت آنها از اصول حرفه ای نظام باشگاه داری فاصله خیلی زیادی بگیرد. این موضوع تا آنجا پیش رفت که «ال نور ممد اف» مدرس حوزه بازاریابی کنفدراسیون فوتبال آسیا چندی پیش در کارگاه آموزشی که در ایران برگزار شد، گفت که فوتبال ایران نیازمند بهره بردن از الگوی اروپایی در درآمدزایی است. اما او تاکید کرد در این راه دریافت حق پخش تلویزیونی بسیار مهم است که بدون آن نمی توان به درآمدزایی در فوتبال خیلی خوشبین بود.

«صادق درودگر» رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ در گفت و گو با ایرنا معتقد است حق پخش تلویزیونی حقوق به حق و از دست رفته باشگاه ها است که به رغم تصویب آن در مجلس شورای اسلامی همچنان رسانه ملی از اجرای آن شانه خالی می کند.

وی گفت: معضل فوتبال باشگاهی ایران بازاریابی و درآمدزایی نیز هست که به دلیل نبود نیروهای متخصص و زبده هنوز به شرایط مطلوبی نرسیده است. پیش از این «مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال نیز گفته بود که حق پخش از جمله حقوق شناخته فوتبال است به طوریکه فوتبال امارات از این حق به میزان هزار میلیارد تومان معادل پول ایران درآمد داشته در حالیکه اگر این درآمد در فوتبال ایران محقق شود بخش اعظمی از مشکلات کنونی فوتبال حل می شود.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان موظف شده اند در سال نخست اجرای برنامه، موضوع حق پخش تلویزیونی را به ویژه برای مسابقات لیگ حل کنند و رایزنی های گسترده ای را نیز وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام دادند تا سازمان صدا و سیما مجاب به پرداخت حق پخش مسابقات شود، اما مسئولان صداوسیما می گویند که به دلیل مشکلات اقتصادی سال های اخیر، درآمد ناچیزی داشته و قادر به پرداخت حق پخش نیستند.

با این حال به رغم هشدار رئیس فیفا به معضل حق پخش تلویزیونی در ایران هنوز این مهم جدی گرفته نشده است. وی در زمانی که به ایران آمده بود به موضوع قانون منع به کارگیری بازنشسته ها در سازمان ها و ادارات دولتی نیز اشاره کرد و گفت که به دلیل غیردولتی بودن فدراسیون های فوتبال، دخالت دولت ها در امور آنها قابل پذیرش نیست و در صورت تحمیل این قانون به فدراسیون پیامدهای جدی به مانند تعلیق فوتبال ایران گریبانگیر آنها می شود.

این در حالی است که فردا پنجشنبه 15 آذرماه آخرین فرصت به بازنشسته های دستگاه های دولتی است که باید از مناصب خود استعفاء دهند و این مهم شامل 7 عضو از 10 عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیز می شود که به رغم بازنشستگی همچنان صندلی های خود را حفظ کرده اند.

البته اعضای هیات رئیسه (مهدی تاج، علی کفاشیان، محمود اسلامیان، حیدر بهاروند، محمود شیعی، عبدالکاظم طالقانی، فریدون اصفهانیان، لیلا صوفی زاده، هدایت ممبینی و محمد رضا ساکت) در آخرین جلسه ای که برگزار کردند، توپ را به زمین وزارت ورزش و جوانان انداختند و مدعی شدند به رغم رعایت قانون، در انتظار اعلام نظر وزیر ورزش برای ادامه یا عدم فعالیت خود درفدراسیون هستند.

انتهای پیام/

کدخبر: 724


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise