آرشیو، 24 تیر 1394 - 19:31

عقیق خون

ویژه برنامه ادبی هنری عقیق خون با حضور سرآمدان شعر کشور برگزار شد.

کرج - امید بانوان؛ به نقل از  روابط عمومی حوزه هنری استان البرز، ویژه برنامه ادبی هنری عقیق خون در حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده یمن و با حضور مسئولین هنرمندان و شعرای مطرح و به نام کشوری سه شنبه 23 تیرماه 94 و از ساعت 18 به همت حوزه هنری استان البرز برگزار شد.

در این نشست ادبی و هنری غنی که با حضور "حضرت آیت الله حسینی همدانی"نماینده معزز ولی فقیه در استان البرز،سردار استاد حسینی فرمانده سپاه امام حسن مجتبی،دکتر فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری کشور و سایر مسئولین استانی همراه بود.شعرا و ادیبان و هنرمندان مطرح و بلند آوازه ای چون علیرضا قزوه، ناصر فیض،علی محمد مودب ،رحمان نوازانی،مهدی سیار،عطیه سادات حجتی،و تنی چند از شعرا و هنرمندان کشور با حضور خویش صدای مظلومیت مردم بی پناه یمن را فریاد زدند.

ابتدای این نشست با طنین خوش قرآن کریم در سالن برگزاری همراه بود که در آخرین روزهای ماه رحمت نسیم خوش معنویت را به اندیشه حاضرین میهمان نمود.

مجری برنامه نشست را با شعرهای سپیدی در مظلومیت یمن آغاز نمود و دردانه کلام را به طرواش بوی خون از خاک یمن اختصاص داد.

علرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری و شاعر پیشکسوت اولین شاعری بود که به احترام موی سپید کرده در راه شعر انقلابی و به دعوت مجری پشت تریبون کلام قرار گرفت.

قزوه قبل از شعر خوانی و در سخنان کوتاهی با اشاره مظلومیت مردم یمن به رفتارهای دژخیمانه اسکتبار اشاره کرد و گفت:تجربه نشان می دهد غرب قابل اعتماد نیست و آنچه برسر کودکان و زنان یمن می آید همه از بدعهدی اسکتبار نشات گرفته میشود.

مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری افزود:یمن در کش و قوس دنیای این روزها تنها نخواهد ماند چرا که مردم ایران سالهاست کنار مظلومین ایستاده اند. قزوه در پایان غزل زیبایی به مردمان مظلوم یمن تقدیم نمود که میگفت:

لب اگر باز کنم سرّ مگو می ریزد
می روم گریه کنم چشم فرو می ریزد

چند وقت است می و ساقی و ساغر همه اوست
دست من باده نمی ریزد، او می ریزد

چند ماه است که در راه گلویم خار است
چشم من بغض دلش را به گلو می ریزد

جوی ها در همه جا روی به دریا دارند
این چه دریاست که یک باره به جو می ریزد

بی خبر از نفس سوخته حالان مگذر
خاصه صبحی که سبو پشت سبو می ریزد

این قدر پشت سر سوختگان حرف مزن
من اگر ها کنم از آینه هو می ریزد

هر طرف می نگری داغ اویس قرن است
خون طفلان یمن از همه سو می ریزد.

ناصر فیض شاعر و طنز پرداز و چهره نام آشنای شعر انقلابی دومین میهمان شعرخوانی بود که پشت تریبون قرار گرفت و شعر خویش را در به تصویر کشیدن ظلم ظالمان جهان به هنرمندان و حاضرین در سالن تقدیم نمود.

پس از این شعرخوانی و با اعلام مجری از حضور "حضرت آیت الله حسینی همدانی" نماینده معزز ولی فقیه در استان البرز به جهت حضور و حمایت همه جانبه از این نشست تقدیر گردید تا به امر ایشان زمان بیشتری برای خوانش اشعار شاعران برگزیده و میهمان باقی بماند.

استاد علی محمد مودب نیز با قرار گرفتن در جایگاه شعر متفاوتی از زبان کودکان یمن را به حضار تقدیم نمود.

دیگر شاعران حاضر که ابیات و اشعار خویش در رثای مردم مظلوم یمن را به صحنه عقیق خون آورده تا سهمی در فریاد مظلومیت مردمان یمن سر دهند عبارت بودند از: مهدی سیار، میلاد عرفان پور، مریم آریان، عطیه سادات حجتی،فرشته رستمی، حسن اسحاقی که هر کدام با تقدیم بهترین واژه ها و با شور و حال خاصی فضای جلسه را مملو از بی پناهی مردمان یمن نمودند و صدای تحسین بلند اساتید حاضر و میهمانان را بارها به خویش جلب کردند.

در میان شعرخوانی زیبای این شاعران برگزیده نماهنگی در مظلومیت مردم بی پناه یمن به حضار تقدیم شد که به همت مرکز موسیقی حوزه هنری تهیه شده بود و صحنه این مظلومیت را بیش از پیش در مقابل چشمان مخاطبان به تصویر میکشید.

آقای صالحی رایزن اسبق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یمن نیز ازسخنرانان این نشست بود که در خصوص وضعیت امروز منظقه و خصوصا یمن و سیر تاریخی تحولات یمن توضیحاتی ارائه نمود.

رحمان نوازنی از آموزگاران شعر البرز و مسئول انجمن شعر آیینی نیز در سخنان کوتاهی از تلاش های حوزه هنری به عنوان پرچم دار ارتقاء شعر آیینی تقدیر نمود و توجه بیشتر به ظرفیت های شعری استان البرز را خواستار شد و در پایان نیز با خواندن دو غزل سهم خویش به بزم عاشقانه مظلومیت یمن را فریاد زد.

ذهن و اندیشه حضار در این نشست از آرمان های و آرزوهای مردمان یمن لبریز گشته بود که مجری برنامه قصه سخن را به کلام مقام معظم رهبری پیوند زد تا بر اساس منویات ایشان همه ملت ایران خود را از اهالی یمن بدانند.

تکریم از برگزیدگان محفل شعر آیینی حوزه هنری استان البرز و برگزیدگان فراخوان شعر یمن پایان بخش محفل ادبی هنری عقیق خون بود که با حضور سردار استاد حسینی،دکتر فاضل نظری،علیرضا قزوه،عبدالحمید قره داغی و تنی چند از مسئولان حاضر انجام و از این برگزیدگان با اهداء لوح و تقدیم هدیه یادگار تقدیر شد.

این ادیبان جوان عبارت بودند از:محمد سعیدی، مریم نجفی، داود نوری، مهدی شریفی، حسن اسحاقی، مصطفی جعفری، فرشته رستمی. عهد ادیبان و میهمانان حاضر در حمایت از مردم مظلوم و بی پناه یمن آخرین واژه های آیین ادبی "عقیق خون" بود که سه شنبه 23 تیرماه 94 و از ساعت 18 در سالن استاد سیروس صابر پذیرای حضور میهمانان و ادیبان گرانمایه کشور بود.

کدخبر: 75


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise