آرشیو، 20 آذر 1397 - 13:34

جایزه صلح نوبل به نادیا مراد و دنیس موک‌وگه اعطا شد

جایزه صلح نوبل طی مراسمی در اسلو، پایتخت نروژ به نادیا مراد و دنیس موک‌وگه اهدا شد.

کرج- امید بانوان؛ نادیا مراد و دنیس موک‌وگه دو برنده صلح نوبل سال ۲۰۱۷، روز یکشنبه یعنی درست یک روز پیش از دریافت جایزه صلح نوبل، خواستار اجرای عدالت برای قربانیان خشونت جنسی در درگیری‌های سراسر جهان شدند.

آنها این جایزه را به خاطر تلاش‌هایشان‌ برای پایان دادن به تجاوز به عنوان یک سلاح جنگی دریافت کردند. نادیا مراد و دنیس موک‌وگه امسال به طور مشترک برنده صلح نوبل شد‌ند. نادیا مراد، یک زن ایزدی ۲۵ ساله از سنجار عراق است.

او پس از ملاله یوسف‌زی جوان‌ترین برنده جایزه صلح نوبل به شمار می‌آید. دنیس موک‌وگه پزشک ۶۳ ساله اهل کنگو است و زندگی‌اش را وقف دفاع از قربانیان خشونت جنسی در جنگ کرده است.

نادیا مراد نیز که خود قربانی خشونت جنسی در جنگ بوده حالا به عنوان سخنگو و پیشگام در این عرصه پا به میدان گذاشته‌است. موک‌وگه پیشتر در سال ۲۰۱۴ جایز حقوق بشری ساخاروف از پارلمان اروپا و نیز جایزه اولاف پالمه را دریافت کرده بود.

دکتر موک‌وگه نسبت به مداوا و درمان بیش از پنجاه هزار قربانی خشونت‌های جنسی اقدام کرده است. آن هم در بیمارستانی که خودش در سال ۱۹۹۹ در شرق جمهوری دمکراتیک کنگو تاسیس کرده بود. نادیا مراد نیز سال ۲۰۱۶ به همراه لامیه حاجی بشار توانستند جایزه حقوق بشری ساخاروف از اتحادیه اروپا را از آن خود کنند. اهداف جایزه ساخاروف به نادیا به این خاطر بود که او رساندن صدای ایزیدی‌ها و آنچه بر آنها گذشته به گوش جهانیان نقش موثری ایفا کرد.

طبق اطلاع کمیته جایزه نوبل امسال برای این جایزه ۳۳۱ نامزد بررسی شده‌اند که شامل ۲۱۶ فرد و ۱۱۵ گروه می‌شود. سال گذشته جایزه صلح نوبل به کارزار بین‌المللی محو سلاح‌های هسته‌ای تعلق گرفت. جایزه صلح تنها جایزه نوبل است که به جای استکهلم، در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود. آلفرد نوبل وصیت کرده بود تا این جایزه به کسی اعطا شود که در راه برادری ملل، انحلال یا تضعیف نیروهای مسلح یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح بیشترین تلاش را داشته باشد. انتهای پیام/

کدخبر: 752


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise