آرشیو، 1 مرداد 1394 - 19:31

کمبود اعتبارات مهمترین مشکل مدیریت بحران

نشست خبری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز و جانشین رئیس شورای مدیریت بحران استان، هیربد معصومی، با محوریت اطلاع‌رسانی شفاف در مورد سیل اخیری که در استان البرز رخ داد، در استانداری البرز برگزار شد.

کرج - امید بانوان؛ در پی سیلی که حدود ساعت 8 و نیم شب بیست و هشتم تیر ماه سالجاری در منطقه سیجان و طالقان رخ داد، اخبار ضد و نقیض و شایعات و تحلیل‌های بعضا اشتباه یا مغرضانه‌ای در دنیای مجازی منتشر شد که برای جلوگیری از انتشار وسیع‌تر این دست شایعات، شفاف‌سازی وضعیت پیش آمده، ارائه گزارش مبسوطی از اقدامات صورت گرفته و اعلام برنامه‌های آتی برای ساماندهی این شرایط، هیربد معصومی به عنوان جانشین رئیس شورای مدیریت بحران استان در جمع اصحاب رسانه قرار گرفت و توضیحات لازم را ارائه نمود.

وی ضمن گلایه از تحلیل اشتباه بعضی رسانه‌های غیر متعهد گفت: هر کس باید در حوزه کاری خود صادقانه حرف بزند و صادقانه عمل کند. من همیشه از نقد و تحلیل خبرنگاران و اهالی رسانه استقبال نموده و از آنها به عنوان افراد ذیصلاحی که می‌توانند عملکرد مدیران را مورد نقد و تحلیل قرار دهند، دفاع کرده‌ام اما گاه بعضی تحلیل‌های اشتباهی از سوی افراد غیر متعهد انجام می‌شود که باید با آن برخورد جدی داشت.

هیربد معصومی با ارائه گزارش کاملی از جزئیات روند اقدامات صورت گرفته در مواجهه با سیل اخیر که علاوه بر خسارات مالی فراوان منجر به مرگ چند تن از هموطنان نیز شد، ضمن ابراز تاسف از این واقعه و تسلیت به بازماندگان این حادثه گفت: طبق پیش‌بینی مکتوب هواشناسی برای تاریخ 28 تیرماه ما تنها گرد و غبار و وزش باد را انتظار داشتیم ولی در اواخر ساعات، اعلام وزش باد و احتمال آبگرفتگی معابر برای 29 تیرماه پیش‌بینی شده بود و این سیل اخیر کاملا همه ما را غافلگیر کرد.

وی یکی از عمده‌ترین عوامل افزایش خسارات این سیل را ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه رودخانه عنوان کرد و ساخت پل‌های غیر استاندارد و غیر فنی که افراد محلی برای عبور و مرور ساخته بودند را عامل بسیار مهمی در تشدید خسارات وارد شده از سیل دانست و اعلام کرد: با توجه به این دو سیل اخیری که در سالجاری رخ داد و با در نظرگرفتن خسارات مالی و جانی این چنین حوادثی از این پس با هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز به ویژه در حریم و بستر رودخانه برخورد جدی صورت خواهد گرفت؛ چرا که چنین جرایمی که جان و مال مردم را به خطر می‌اندازد به هیچ وجه عطوفت اسلامی برنمی‌دارد.

در این نشست با طرح این سؤال که چه تجربیاتی از این اتفاق ناگوار حاصل شد؟ از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز و جانشین رئیس شورای مدیریت بحران استان خواستیم به عنوان فردی که در اوج بحران در صحنه حضور داشته و از نزدیک این عملیات را مدیریت می‌کرده است، نقاط ضعف و قدرت این عملیات را بررسی کرده و فاصله بین استراتژی‌ها و قوانین مکتوب روی کاغذ و یا مانورهای آماده‌سازی را با آنچه که واقعا در بحران رخ داد، مقایسه کند.

هیربد معصومی در پاسخ، مهمترین نقطه ضعف استان در مدیریت بحران را کمبود اعتبارات اعلام کرد و اظهار داشت: بودجه حوادث غیر مترقبه برطبق ماده 10 و 12 قانون اساسی تامین می‌شود که طبق آن ما بحران‌های این چنینی را مدیریت می‌کینم ولی تخصیص و تامین اعتبارات به عهده ما نیست. در سیل اولی که در فروردین در البرز رخ داد، 60میلیارد اعتبار برآورد شد که بعدا به 30 میلیارد کاهش یافت و وزارت کشور بعد از بررسی آن را به سازمان مدیریت بحران کشور ابلاغ کرد که پروسه‌ای طولانی و زمان بر است. اکنون لایحه‌ای در حال بررسی در کمیسیون‌های مجلس است که در صورت تصویب، در تسهیل روند مدیریت بحران  و امدادرسانی بسیار موثر خواهد بود. اگر این اعتبارات حداقل به صورت تن‌خواه، در اختیار وزارت کشور و استانداری‌ها به عنوان روسای شورای مدیریت بحران قرار گیرد، در برطرف کردن بسیاری از مشکلات افراد آسیب‌دیده موثر خواهد بود.

وی تکیه بر اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی را یکی از مهمترین استراتژی‌های لازم  دانست و گفت: اقتصادی که تکیه بر یک محصول مثل نفت، نداشته باشد کارگشا است. وی افزود: باید نگاه ما به توسعه عوض شود و حتی بودجه‌های سالیانه که در قالب لایحه تصویب می‌شود، روش‌های قدیمی است و باید از امکانات استان و کشور به نحو درست استفاده کرد.

معصومی اعتبارات استان  در زمینه مدیریت بحران را در مقایسه با سایر استانها کم دانست. افزایش یک بالگرد دیگر در هلال احمر، استفاده از امکانات ملی هلال احمر و ارتقاء و تکمیل سطح تجهیزات در هلال احمر و اورژانس را امری لازم دانست.

وی یکی از نقاط قدرت این عملیات را هماهنگی بین دستگاههای استانی و از همه مهمتر حضور خود مردم چه در روستای سیجان و چه در روستاهای اطراف دانست و اظهار کرد: اصل همدلی و همزبانی واقعا در این شرایط رخ داد و مردم بزرگوارانه تمام کاستی‌ها و نواقص را بخشیدند و در کنار ما و  همراه بودند.

در این سیل به تعدادی از روستاها از جمله سیجان خسارت وارد شد. طبق گزارش هیربد معصومی حدود 80 خودرو آسیب دید، 49 تا 50 خانه روستایی سیجان از 10 درصد تا 90 درصد آسیب دید، 7 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند، یک نفر نیز مفقودالاثر است و 12 مصدوم در بیمارستان شهید باهنر و شهید مدنی کرج تحت معالجه و درمان قرار دارند. طبق برآوردهای صورت گرفته این سیل در شهرستان کرج و طالقان بین 15 تا 20 میلیارد تومان خسارت در برداشته است.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 78


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise