آرشیو، 15 مرداد 1394 - 19:31

1200 زائر خانه خدا در اقدامی نمادین مناسک حج را آموزش دیدند

همایش اردوی آموزشی حج تمتع سال 1394 در مجتمع فرهنگی تربیتی  امام علی (ع) برگزار شد. در حاشیه این همایش که به همت حج و زیارت استان البرز و به منظور آموزش آداب و مناسک حج برگزار شد، سید مرتضی حسینی مدیر حج و زیارت استان البرز نیز در حمع اصحاب رسانه حضور یافت و گزارش مبسوطی از اقدامات صورت گرفته در جهت تسهیل تشرف زائرین به سرزمین وحی را ارائه نمود.

کرج - امید بانوان؛ سید مرتضی حسینی در تشریح اهداف برگزاری این اردوی آموزشی به خبرنگاران گفت: با توجه به تنوع سنی، فرهنگی و زبانی که در کاروانهای اعزامی وجود دارد، شرایطی فراهم شده که کلیه زائران از آموزش‌های لازم در مورد آداب و مناسک حج، بهره‌گیری از اطلاعات بهداشتی، امنیتی، بایدها و نبایدهای سفر بویژه در مورد انجام اعمال مستحبی و واجب به خوبی بهره‌مند شوند تا علاوه بر درک فیوضات معنوی این ماه و این سفر پرکرامت، بدون کمترین دغدغه سفر خوبی داشته باشند.

وی این آموزش‌ها را در سه رده آموزش مناسک حج، آموزش‌های بهداشتی و امنیت سفر طبقه‌بندی کرد و اظهار داشت: در این اردوی یکروزه که از 7 صبح تا 7 عصر به طول می‌انجامد، کلیه زائران با پوشیدن لباس احرام و قرار گرفتن در فضایی شبیه‌سازی شده، از همان بدو ورود به فرودگاه تا اماکن  مقدسه با شرایط زبانی، فرهنگی و مذهبی عربستان آشنا شده و به صورت عملی آموزش‌های لازم را می‌بیینند.

حسینی تعداد کاروانهای زیارتی استان البرز را 9 کاروان در قالب 5 کاروان مدینه اول و 4 کاروان مدینه دوم  عنوان کرد و تعداد زائران البرز را 1200 نفر در قالب حدودا 549 زائر زن و 540 زائر مرد عنوان کرد و گفت: معمولا در سفرهای زیارتی 55 درصد زائران را خانم‌ و 45 درصد زائران را آقایان تشکیل می‌دهند. وی زمان اعزام این کاروانها را از اول تا 17 شهریور اعلام کرد که از تهران منتقل خواهند شد.

وی با اعلام این که 36 دفتر زیارتی با پراکندگی مناسب در استان البرز کار ثبت نام و همراهی متقاضیان حج تمتع،حج عمره و سفر به عتبات عالیات را به عهده دارند، اظهار داشت: هر یک از متقاضیانی که به هر دلیل نمی‌تواند به حج تمتع مشرف شوند، می‌توانند با مراجعه به این دفاتر فیش حج تمتع را به سه فیش حج عمره تبدیل نمایند. وی همچنین از امکان نقل و انتقال فیش حج عمره و حج تمتع خبر داد و گفت: تا سال گذشته امکان این نقل و انتقال فقط برای منسوبین درجه یک بود؛ ولی از این پس متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر حج و زیارت و انجام قانونی کارها از این مزیت بهره‌مند شوند، بدون اینکه در دام سوء استفاده افراد سودجو قرار گیرند.

سید مرتضی حسینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ساخت و سازهای کنار خانه خدا و بویژه در اطراف مسجدالحرام و احداث هتلهایی برای سهولت اسکان مسافران، گفت: چند سالی است دولت عربستان سعودی به واسطه اقدامات عمرانی که در مکه معظمه انجام می‌گیرد، 20درصد از سهم زائران هر کشور را کاهش داده است. به همین دلیل تعداد زائران ایرانی مشرف به خانه خدا از 80 هزار به 64 هزار تن رسیده است که با توجه به قول‌های داده شده مبنی بر اتمام پروژه‌های عمرانی تا سال  95، احتمالا هم کسری این تعداد زائر جبران خواهد شد و هم متناسب با افزایش سهمیه امکان تشرف تعداد بیشتری از متقاضیان فراهم خواهد شد.

مدیر حج و زیارت استان البرز با بیان این که امسال، دومین سالی است که در کادر بهداشتی و پزشکی کاروان‌های اعزامی به  خانه خدا از پانوان پزشک بهره گرفته شده، ابراز امیدواری کرد در سالهای آتی نیز بتوان از این ظرفیت بانوان استفاده کرد تا رضایت بیشتری برای بانوان زائر فراهم شود. وی وجود یک پزشک عمومی در هر کاروان را مورد تأکید قرار داد و گفت: این پزشکان از ابتدای ثبت نام تا انتهای سفر همراه زائران هستند و کلیه امور پزشکی و بهداشتی آنها را مدیریت می کنند. وی همچنین از وجود بیمارستانها، درمانگاهها و هیئت پزشکی متخصص ایرانی و عربستانی در مکه و مدینه خبر داد که در طول سفر در خدمت زائران خانه خدا هستند.

وی هم چنین از انتقال سهم پرواز عربستان به ایران خبر داد و گفت: طبق قانون 50 درصد از پروازها را شرکت‌های سعودی انجام می‌دهند که با تدابیر اندیشیده شده و خرید ناوگان جدید هواپیمایی، عربستان حق پرواز خود را به شرکت ماهان سپرد و 50 درصد سهم پرواز ایران نیز توسط شرکت ایران ایر صورت می‌گیرد.

سید مرتضی حسینی بخش پایانی این نشست خبری را به بیان جزئیات حج عمره و سفر به عتبات عالیات اختصاص داد و گفت: از یکسو  با توجه به کمبود امکاناتی که در سفر حج عمره وجود داشته و رضایت متقاضیان را فراهم نکرده است و از سوی دیگر اتفاقات  اخیری که در اعزام حج عمره مفرده رخ داد،  تعداد زائران از 800 هزار نفر به 400 هزار تقلیل یافت و ما امیدواریم با رایزنی‌هایی که در سطح وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد، خواسته دولت ایران به گونه‌ای تأمین شود که وعده‌ها تحقق یافته و مجازاتها به کونه‌ای اعمال شود که بتوانیم بعد از محرم و صفر برنامه زیارت حج عمره را مجددا آغاز کنیم.

وی با اعلام این که سپرده‌گذاران حج تمتع سال  1386 هنوز در صف انتظار هستند، گفت: شاید تا ده سال دیگر هم نتوان برای حج تمتع ثبت نام انجام داد ولی برای ثبت نام و سپرده‌گزاری حج عمره از سال 96- 97 این امکان فراهم خواهد شد.

حسینی در خصوص اعزام زائران به عتبات عالیات نیز گفت: تا کنون وقفه‌ای در اعزام به عتبات عالیات نداشته‌ایم و حتی زمانی که به دلیل حضور داعش به طور مقطعی با مشکل امنیتی در عراق روبرو بودیم، پروازها به خوبی و در کمال امنیت صورت گرفت و شرکتهایی که وظیفه حفظ امنیت مسافران  و زائران را به عهده دارند طبق روال قانونی خود این کار را ادامه می‌دهند. لذا هیچ مشکل امنیتی در این مورد وجود ندارد. وی در مورد اعزام ویژه عتبات عالیات در ایام عرفات و اربعین گفت: هنوز دستورات لازم در این مورد ابلاغ نشده و به محض ابلاغ ثبت نام آغاز خواهد شد.

کدخبر: 80

روزنامه‌نگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise