آرشیو، 24 شهریور 1394 - 19:30

دفتر سخنگو با من از مهر وطن بگو

این روزها بوی پاییز عطر لحظه‌هایی را در ذهن ما زنده می‌کند که اغلب از آن خاطرات خوبی داریم. روزهایی که برای خرید لوازم مدرسه، کیف و کفش نو و البته یافتن دوستان جدید ذوق داشتیم و مدام در انتظار شیرینی به سر می‌بردیم که دقیقا تا روز اول مدرسه ادامه داشت. روزی که بالاخره می‌توانستیم سال تحصیلی را با کفش و کیف نو، جدیدترین مداد و خوش‌رنگ‌ترین پاک‌کن آغاز کنیم.

کرج - امید بانوان؛ این روزها بوی پاییز عطر لحظه‌هایی را در ذهن ما زنده می‌کند که اغلب از آن خاطرات خوبی داریم. روزهایی که برای خرید لوازم مدرسه، کیف و کفش نو و البته یافتن دوستان جدید ذوق داشتیم و مدام در انتظار شیرینی به سر می‌بردیم که دقیقا تا روز اول مدرسه ادامه داشت. روزی که بالاخره می‌توانستیم سال تحصیلی را با کفش و کیف نو، جدیدترین مداد و خوش‌رنگ‌ترین پاک‌کن آغاز کنیم.

این روزها تب خرید نوشت‌افزار به شدت بالاست. تقریبا سر هر گذر شلوغی انبوهی از انواع مختلف لوازم‌التحریر در معرض فروش قرار گرفته است و این در حالی است که شاید بسیاری از دفاتر هنوز همان برندها و عکس‌هایی از فرهنگ غرب را به نمایش گذاشته که تقریبا چند سالی است جبهه فرهنگی در حال مبارزه با گسترش آن است.

اگر بازار لوازم‌التحریر را رصد کرده‌ باشید و اگر در این زمینه مطالعاتی ولو اندک داشته باشید، مستحضر هستید که بیش از 5 سالی است که از آغاز حرکتی فرهنگی در جهت تعالی فرهنگ ایرانی و اسلامی بین دانش آموزان می‌گذرد. در این جهش فرهنگی سعی شد از نشر و ترویج عکس و شخصیت سوپر استارهای کارتونهای غربی خودداری شود و به جای آن از قهرمانان و اسطوره‌های فرهنگی و ملی کشور ایران استفاده شود. این که چقدر در شناساندن این اسطوره‌ها و بلندآوازه کردن نام و یاد شهدا موفق بوده‌ایم موضوعی جداگانه است که به تحقیق میدانی و نظر کارشناسان فن نیاز دارد؛ ولی این که چقدر والدین و مربیان در این طرح اشتراک داشتند و به نقش مهم خود در انتخاب هوشمندانه کودکان و نوجوانان اهمیت دادند، موضوع این یادداشت است.

کودکان بیشتر از این که به حرف‌های ما توجه کنند به رفتار ما نگاه می‌کنند و از همان به عنوان الگو استفاده می‌کنند. وقتی پا به مهد و مدرسه می‌گذارند گویی وارد معبدی شده‌اند که تنها حرف مربی یا معلم وحی منزل است و آنقدر به رفتار و گفتار وی مقدس‌مآبانه و معصومانه دقت و توجه می‌کنند و آنها را تقلید می‌کنند که گاه سوژه بهترین خاطرات طنزی می‌شوند که والدین در هنگام بزرگسالی آنها برایشان تعریف می‌کنند. کودکان دقیقا مثل لوح و صفحه کاغذی سفید و معصوم هستند و این والدین و مربیان هستند که هر روز نقشی بر لوح ضمیر آنها می‌زنند و آنها را پرورش می‌دهند.

وقتی پدری بهترین مارک خودکار خارجی را به دست می‌گیرد تا پای دیکته فرزندش امضایی درج کند، وقتی معلمی در شیک‌ترین دفترچه یادداشت خارجی مطلبی را می‌نگارد و وقتی مادری دفتری با زرق و برق مارکهای خارجی را برای نوشتن یادداشت‌های روزانه یا نکات آشپزی و خانه‌داری که از رسانه‌ها می‌شنود و می‌بیند انتخاب می‌کند؛ کودک جذب رنگ و طرح آنها می‌شود و از همان دوران ابتدایی در سر خیال داشتن آنها را می‌پرورد.

حال اگر از دفتری استفاده کنیم که نقش شهیدی پشت جلد آن خودنمایی می‌کند به طور ضمنی این آموزش فرهنگی را به کودک خود خواهیم داد که  اگر اکنون در آرامش به مدرسه می‌رود، این آرامش را مدیون خون شهدایی است که بسیاری از آنان دانش‌آموزانی بودند که مظلومانه زیر بمباران در حال‌ درس خواندن به شهادت رسیدند.

اگر امروز به جای نماد دخترکی که با آن لباس فانتزی در حال رقص بر پشت جلد دفتر دخترم است، نمادی از دخترک معصومی را به تصویر بکشیم که با فرهنگ و عرف ملی ما سازگاری داشته باشد به مراتب راه درست‌تری را طی کرده‌ایم. ولی اشکال کار در این است که اولا بعضی از طراحان ایرانی با کج سلیقگی خاصی تصاویری را طراحی کرده‌اند که شاید نه ذوق کودکانه آن را بپسندد و نه سلیقه سخت‌پسند والدین. ثانیا فرهنگ استفاده از کالای ایرانی به طور کلی هنوز جا نیفتاده است، حتی در استفاده از لوازم‌التحریر که البته باید کمی حق را به مصرف کننده‌ای داد که هنوز آن رضایت را از مصرف کالاهای تولیدی ایران بدست نیاورده است.

درواقع فکر و طرح تغییر الگوها بسیار خوب و به جاست ولی این که از چه افراد نخبه‌ای و از چه نمادهایی در طراحی این دفاتر استفاده شود، مهمترین موضوعی است که باید به طور جدی به آن پرداخت. چرا که محال است ذوق هنردوست ایرانی اثر خلاقانه و زیبایی را ببیند و از آن استقبال نکند.

خوشبختانه این اواخر یکی از برندهای معروف نوشت‌افزار «قاصدک» که اتفاقا در البرز نیز مشغول به کار است، اقدام به ابتکار جالبی زده است که علاوه بر استفاده از بهترین طراحان و تولید دفاتر در بهترین کیفیت، با بهره‌گیری از تکنولوژی نوین دفاتر را طوری طراحی کرده است که اگر کودکی دوربین تبلت یا گوشی موبایل خود را مقابل شخصیت‌های «دفتر قاصدک»  یعنی ثنا، ثمین و سینا قرار دهد، آن شخصیت‌ها علاوه بر انجام یک سری حرکات قادرند سخن بگویند که به این تکنولوژی «واقعیت افزوده» می‌گویند.

کافیست به سایت http://ghasedakk.ir مراجعه کرده و  نرم‌افزار مورد نظر را بر روی تلفن همراه نصب کنید. زمانی که  کودکان دوربین تلفن همراه را به سمت شخصیت‌های روی جلد دفاتر برند قاصدک بگیرند، شخصیت‌های روی جلد دفاتر همراه با آهنگ با کودک صحبت می‌کند.

شاید لازم باشد این یادداشت را با این حسن ختام به پایان ببریم که حوزه هنری استان البرز در تأمین کلیه دفاتر و نوشت افزارهای ایرانی – اسلامی پیشگام بوده و در تهیه و  توزیع انواع این نوشت‌افزارها اقدامات گسترده‌ای نیز انجام داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید سری به «کافه کتاب سما» بزنید.  این مرکز که بین چهار راه مصباح و مصلی قرار گرفته است از ساعت 9 صبح الی 9 شب آماده ارائه خدمت به دانش‌آموزان البرزی است.

کدخبر: 88


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise