آرشیو، 5 مهر 1394 - 19:29

هشت مهارتی که بانوان در اشتغال به آن نیاز دارند

کارگاه یکروزه آموزشی «فرصت‌های طلایی در اشتغال بانوان» ویژه بانوان شاغل در مدیریت شهری به همت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی و اداره آموزش شهرداری کرج در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی میلاد برگزار شد.

کرج - امید بانوان؛ در این کارگاه یکروزه «سید احمد رحیمی» رئیس کانون سراسری مراکز مددکاری اجتماعی کشور و البرز و مدیر مسئول کلینیک مددکاری شهروند در استان البرز و همچنین «کامران صحت» مدرس و مشاور اکثر برندهای تخصصی داخلی به ارائه راهکارهای مفید در جهت افزایش توانمندی بانوان در حوزه اشتغال پرداختند.

 در انتهای این همایش گفتگوی کوتاهی با هر یک از این اساتید داشتیم که در دو بخش متفاوت ارائه خواهد شد. امروز گفتگو با دکتر کامران صحت را ارائه خواهیم کرد و در روزهای آینده از سخنان سید احمد رحیمی بهره‌مند خواهیم شد.

کامران صحت دارای لیسانس مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، مدرک MBA گرایش بازاریابی از لندن و  مدرک DBA گرایش بازاریابی از لندن است. وی مدرس و مشاور برترین برندهای داخلی و بین‌المللی است و دارای بیش از 20 عنوان تالیف و ترجمه در سازمان ملی جوانان است و به  تولید بیش از 30 عنوان پکیج آموزشی در قالب فیلم و صدا پرداخته است. با این مقدمه کوتاه گفتگو با ایشان را می‌خوانیم:

 مهمترین چالش پیش روی بانوان در حوزه اشتغال چیست؟

اگر بخواهیم در کسب و کار موفق شویم، اولین و مهمترین چالش، خود ما هستیم. چون در دو حوزه ما متاسفانه نتوانستیم پیشرفت کنیم: یکی مقوله‌های اطلاعاتی که آنقدر در زمینه‌های مختلف اطلاعات ما اندک است که حتی راجع به خودمان هم اطلاعات کافی نداریم. دومین مورد نیز مقوله‌های ارتباطی است که بانوان باید در این زمنیه بیشتر کار کنند و ارتباطات خود را حرفه‌ای‌تر کنند تا بتوانند موفق‌تر در جامعه حضور یابند.

- با توجه به تغییرات جهانی که شما نیز در مباحث خود بارها به آن اشاره کردید، بانوان برای همراه شدن با این تغییرات در جهت ارتقاء شغلی و افزایش رتبه اجتماعی خود در جامعه چه مراحل یا دوره‌هایی را باید طی کنند؟

اولین ویژگی را می‌توان خودشناسی عنوان کرد همان کاری که طبق فرمایش امیرالمومنین (ع) سخت‌ترین کار دنیا محسوب می‌شود. اگر خودمان و ویژگی‌های شخصیتی خود را خوب نشناسیم، ممکن است بعد از بیست سال کار در یک رشته یا سازمان خاص به این نتیجه برسیم که از اول هم من راه را اشتباه طی کرده‌ام. در حوزه خودشناسی مهم‌ترین کاری که بانوان حتما باید روی آن به صورت ویژه‌تر کار کنند، مدیریت احساسات است. بسیار دیده شده که عدم مدیریت صحیح روی احساسات سبب عدم موفقیت یک فرد در حوزه کسب و کار شده است. البته انتخاب صحیح شغل بسیار اهمیت دارد و این امر زمانی رخ می‌دهد که فرد نسبت به توانمندی خود اطلاعات صحیح و کاملی داشته باشد. همچنین نیازمندی‌های بازار را بشناسد و بفهمد اساسا وارد چه کاری بشود می‌تواند موفق شود. اگر این دو حوزه را طی کند، می‌توان گفت پله‌های اولیه کسب و کار را تقریبا درست طی کرده است. متاسفانه در این دو حوزه اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد، مثلا ممکن است فردی دست‌پخت خوبی داشته باشد و فکر ‌کند اگر مطبخ بزند یا در این حوزه سرمایه‌گذاری کند خیلی موفق خواهد شد. ولی کسب و کار به همین سادگی نیست.

پس به ترتیب آموزش این مهارتها را به بانوان توصیه می کنم: اول این که سعی کنند اطلاعات خود را افزایش دهند، امروزه به وسعت اقیانوس و به عمق یک بند انگشت به اطلاعات نیاز داریم. دومین مورد اقدامات روابط عمومی و افزایش مهارتهای خاص کلامی  و توسعه نگاه روابط عمومی در وجودشان است. سومین مورد تفکر مثبت و انرژتیک است. با لبخند و پرانرژی سعی کنند شخصیت کاریزماتیک را در خود تقویت کنند. چهارمین مورد تقویت مدیریت زمان است، چون تفاوت انسانهای موفق و ناموفق در کیفیت بهره‌گیری از زمان خلاصه می‌شود. پنجمین مورد تقویت مهارتهای مدیریتی به ویژه مدیریت مدرن است. ششمین مقوله نیز تقویت مهارتهای بازاریابی و فروش است که بسیار مهم است حتی اگر در سازمانهای دولتی بخواهند مشغول به کار شوند به این دو مهارت آخر نیاز شدید دارند.  مهارت سرمایه‌گذاری معقول هفتمین مهارتی است که باید یاد بگیرند. امروز در عصری به سر می‌بریم که تنها نمی‌توان به کسب و کار اکتفا کرد. در نهایت هم مهارت زبان انگلیسی و کامپیوتر است.

به نظر شما مشکل اساسی در اشتغال بانوان به چالشهای اجتماعی برمی گردد یا علت را باید در وجود زنان، شخصیت و عدم خودباوری آنان جستجو کرد؟

 با همه این مسائل اگر بررسی کنیم می‌بینیم افراد موفق دنیا کسانی نیستند که درگیر چالش‌های اقتصادی، سیاسی و امثالهم شده‌اند بلکه آنان چالش‌ها را مسبب موفقیت خود می‌دانند و در وضعیت کنونی چارچوبها و خطوط قرمز را پذیرفته‌اند ولی سعی کردند در همین شرایط موفق شوند. بزرگترین چالش پیش روی ما این است که متاسفانه دنیا عوض شد و ما عوض نشدیم. عقاب باشید!

با همه این تفاصیل بهترین دوره‌ای که خوب است این افراد بیاموزند، چیست؟

 به نظر من بهترین دوره، دور‌ه‌های MBA است که البته در ایران چندان طبق اهداف اصلی ارائه نشد و  بیشتر به صورت تئوری برگزار می‌شود. ما در مرکز آموزشی خود دوره «اقیانوس آبی» را  طراحی و ارائه کرده‌ایم تا در این دوره افراد بتوانند در دنیای ناجوانمردانه رقابت کنونی از اقیانوس قرمز به اقیانوس آبی برسند.

بانوان باید یاد بگیرند که به سمت کارآفرینی حرکت کنند. ولی در این دوره بسیاری از ما نمی‌دانیم که دیگر تبلیغات جواب نمی‌دهد. نمی‌دانیم در بحث کارآفرینی مهم‌ترین چالش ما مدیریت منابع انسانی است و نمی‌دانیم که برای مشتری امروزی بسته‌بندی مهم‌تر از محصول است و به جای خرید کالا، احساس می‌خرد. چون اینها را نمی‌دانیم مدام در کسب و کار و تجارت دچار آزمون و خطا می‌شویم. بنابراین لازم است که بانوان مطالعه کنند و اصول درست کسب و کار در عصر کنونی را یاد بگیرند.

ما در حال ورود به یک عرصه اقتصادی جدید در کشور هستیم. در دوره پسا تحریم اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد، مثلا آمد و شد برندهای مختلف بین‌المللی و حتی گسترش صنعت توریسم در ایران، می‌طلبد که بانوان از همین الان به فکر ارتقای دانش و مهارتهای زبان انگلیسی خود باشند.

انتهای پیام/

کدخبر: 111

خبرنگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise