سه‌شنبه، 08 آذر 1401 - 17:27

انگ‌زدایی از HIV ، ضرورتی مغفول در عصر حاضر!

رها سلامی- پایگاه خبری امیدبانوان؛ درحالی آمار ایدز در ایران در مدار صعودی در حال حرکت است که بر پایه آخرین اطلاعات موجود در این خصوص، زنان نیز سهم قابل توجهی در ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده‌اند اما اغلب بانوان، به دلایل اجتماعیِ موجود و برچسب‌های عوامانه، برای تشخیص، آموزش و درمان، به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند!

زیر ذره‌بین- امیدبانوان؛ سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین آمار و اطلاعات بروز بیماری HIV در کشور، به افزایش مبتلایان خانم اشاره کرد و گفت: «اگرچه ۸۱ درصد کل موارد مبتلا را همچنان مردان تشکیل می‌دهند؛ اما، الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده؛ به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی شده در شش ماهه اول امسال، ۳۱ درصد موارد را زنان و ۶۹ درصد را مردان تشکیل داده‌اند».

شهنام عرشی درخصوص علل افزایش روند ابتلای زنان بهHIV  بر اساس مقایسه آمار تجمیعی و سالیانه، تصریح کرد: البته هنوز هم نسبت آقایان مبتلا چند برابر خانم‌ها است؛ زیرا در گروه‌های اول بیمارانی که در معتادان تزریقی شناسایی شدند، تعداد آقایان بیشتر بود و از طرفی در طول زمان هم برخی از این آقایان جان خود را از دست می‌دهند که متناظر با آن طبیعتاً آمار خانم‌های مبتلا به HIV افزایش می‌یابد. اصولاً روند آمار به این سمت می‌رود که آمار هر دو گروه به یکدیگر نزدیک و تقریبا برابر شوند.

وی درحالی به اصول و برنامه‌های وزارت بهداشت در خصوص این بیماری پرداخت که به گفتۀ وی؛ «یک اصل مهم، انگ‌زدایی از بیماری HIV است که مبتلایان با خیال آسوده برای تشخیص، آموزش و درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند».

با توجه به شرایط موجود و عدم فرهنگ‌سازی در خصوصِ این بیماری و الزامِ تابوشکنی از مقولۀ ایدز در کشور، ورودِ نهاد یا سازمان ذی‌ربط در این راستا و تحکیم فرهنگ‌سازی در این امر، از جمله موارد حائز اشاره در مقولات اجتماعیِ حاضر است که به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که اولین برنامه و اقدام عملی در این زمینه اجرایی شود.

 

 

 

کدخبر: 11358


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise