جمعه، 11 آذر 1401 - 10:00

توهم آگاهی

توهم آگاهی نوشته استیو اسلومن و فیلیپ فرنباخ کتابی درباره خطاهای انسانی در درک موقعیت‌ها و عملکردها است. کتابی درباره فهم محدود بشر از طبیعت، جهان و مناسبات علمی. این که چرا انسان گاهی ههمه را مبهوت نبوغ خود می‌کند و گاهی با ناآگاهی خود چنان دنیایی را ناامید می‌کند که گویی جهان به انتها رسیده است؟

کتاب خوب- امیدبانوان؛ کتاب توهم آگاهی کوشیده است تا به سوال بالا و سوالات مشابه پاسخ دهد. تمرکز و تاکید این کتاب بر آگاهی جمعی است. این که بشر باید ماهیت جمعی اگاهی را درک کند و بفهمد که هیچ موفقیت و اتفاقی تنها به دست یک نفر و در خلاء رخ نمی دهند. ماری کوری خود به تنهایی رادیواکتیو را کشف نکرد، نیوتن قوانین حرکت را در خلاء کشف نکرد و... در این کتاب موضوع اگاهی جمعی و اهمیت آن بررسی شده است. این که انسان واقعا چقدر می‌داند، چرا توهم اگاهی دارد، چرا و چگونه می اندیشد، چرا به بعضی چیزها، باور دارد و فرایند اندیشیدنش با انسان‌های دیگر، و درباره موضوعات گوناگون علمی، سیاسی، انسانی چگونه است از موضوعات اصلی این کتاب‌اند.

به‌محض اینکه درک کنیم همهٔ آگاهی در سر ما قرار ندارد، بلکه در یک جامعه به اشتراک گذاشته شده، قهرمانان ما تغییر می‌کنند. به‌جای تمرکز بر افراد، تمرکز بر یک گروه بزرگ را آغاز می‌کنیم. کتاب توهم آگاهی می‌کوشد به ما درک غنی‌تری از ذهن بدهد، فهمی که در آن ارزیابی بهتری از اینکه چه میزان از آگاهی و فکرمان به اشیاء و افراد پیرامون وابسته است، داشته باشیم. و بدانیم آنچه در ذهن ما رخ می‌دهد بسیار فوق‌العاده است، اما کاملاً به چیزی وابسته است که در جای دیگری رخ می‌دهد.

 

خواندن کتاب توهم آگاهی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

پژوهشگران علوم اجتماعی و انسانی و علاقه مندان به مباحث جامعه شنای و انسان‌شناسی را به خواندن کتاب توهم آگاهی دعوت می‌کنیم. همچنین کتاب صوتی توهم آگاهی هم در طاقچه در دسترس است.

 

دربارهٔ نویسندگان

استیون اسلومن استاد علوم شناختی، روان‌شناسی و زبان‌شناسی در دانشگاه براون است. او همچنین سردبیر نشریهٔ کاگنیشن ست. او با همسرش در شهر پراویدنس، ایالت رودآیلند زندگی می‌کند. فرزندانش از پیش او رفته‌اند.

فیلیپ فرنباخ یک دانشمند علوم شناختی و استاد بازاریابی در دانشکدهٔ کسب‌وکار لیدز در دانشگاه کلرادو است. او در شهر بولدر ایالت کلرادو با همسر و دو فرزندش زندگی می‌کند.

 

بخشی از کتاب توهم آگاهی

اکثر چیزها پیچیده‌اند، حتی آنهایی که ساده به‌نظر می‌رسند. عجیب نیست اگر پی ببرید که اتومبیل‌های مدرن یا کامپیوتر یا سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی پیچیده‌اند، اما درمورد توالت چه فکری می‌کنید؟

(در دنیای اطراف ما) وسایل لوکس و تجملاتی، اشیای مفید و حتی چیزهای کاملاً ضروری وجود دارند که بدون آنها نمی‌توانید زندگی کنید. توالت قطعاً به دستهٔ آخر تعلق دارد، پس وقتی به توالت احتیاج دارید واقعاً نیاز به آن وجود دارد.‌ تقریباً تمامی خانه‌ها در دنیای توسعه‌یافتهٔ امروز دارای حداقل یک توالت هستند، رستوران‌ها قانوناً باید دارای توالت باشند و توالت معمولاً در پمپ بنزین‌ها و استارباکس‌ها نیز وجود دارد. قابلیت آنها بسیار شگفت‌انگیز و سادگی آنها بسیار معجزه‌آمیز است! هرکسی نحوهٔ کارکردن توالت را می‌فهمد. قطعاً بیشتر مردم فکر می‌کنند می‌دانند توالت چگونه کار می‌کند. این‌طور نیست؟

دقیقه‌ای فکر کنید و سعی کنید توضیح دهید که چه اتفاقی می‌افتد وقتی آب با فشار وارد توالت می‌شود. آیا حتی قواعد ساده‌ای که کارکرد آن را تحت کنترل دارد می‌دانید؟ به‌نظر می‌رسد بیشتر مردم نمی‌دانند.

 

 

 

کدخبر: 11402


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise