سه‌شنبه، 15 آذر 1401 - 12:10

تـکثر قتل‌های ناموسی در سـکوت لایحه زنان!

الهام آمرکاشی- پایگاه خبری امیدبانوان؛ قتل رومینای 14 ساله با داس توسط پدرش را هنوز قریب به اکثریتِ اذهان فراموش نکرده، که روز یکشنبه- سیزدهم آذرماه جاری، خبری مبنی بر قتل ناموسیِ دختر 17 سالۀ اهوازی به دست پدرش؛ در شماری از رسانه‌های کشور بارگذاری شد؛ موضوعی که در صورت نادیده‌انگاریِ مسئولان و عدم ضرب‌الاجل برای تصویب «لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» می‌تواند به افزایش تکرار قتل‌های ناموسی در کشور بینجامد!

زیر ذره‌بین- امیدبانوان؛ الهام آمرکاشی- خبرِ «دختر ۱۷ساله اهوازی که به دلیل موارد ناموسی توسط پدرش با چاقو به قتل رسید و جنازه‌اش مقابلِ خانه شیخ طایفه پیدا شد»؛ برای اکثریت افرادی که این موضوع را شنیدند، تداعی‌گر قتل رومینا اشرفی، دختر 14 سالۀ تالشی است که پدرش با داس سر او را بُرید!

وقایع اینچنینی اگرچه آمار حداکثری را در جامعه کنونی به خود اختصاص نمی‌دهند، اما با درنظرگرفتنِ این موضوع که بسیاری از قتل‌های ناموسی در کشور، رسانه‌ای نمی‌شوند و نمی‌توان به تعداد مشخص در این زمینه دست یافت؛ تکثر این موارد که در سال‌های گذشته تا کنون نیز آمار قابل توجهی را از آنِ خود کرده، مؤلفۀ قابل پرداخت برای پیگیری در این زمینه است تا بتوان با درنظرگرفتنِ زمان عاجل برای تأیید لایحه زنان، به یک حکم قاطع در این مجرا دست یافت.

و اگرچه روز جاری، رئیس فراکسیون زنان مجلس به قتل ناموسی دختر ۱۷ ساله اهوازی به دست پدرش واکنش نشان داد که به گفتۀ وی؛ قتل‌های ناموسی اگرچه مسئله فراگیر جامعه ایرانی نیست، اما ازجمله مسائلی است که حتی یک مورد آن هم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

فاطمه قاسم‌پور با اشاره به نقش قانون در پیشگیری از چنین وقایعی خاطرنشان کرد: مسلماً رویکرد و نحوه مواجهه قانون با این وقایع، می‌تواند در تکرار یا پیشگیری از آن مؤثر باشد. از همین منظر در بررسی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت در کمیسیون اجتماعی، اصلاح و تشدید مجازات ماده ۶۱۲ قانون مجازات مورد توجه قرار گرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: تشدید مجازات می‌تواند تا اندازه‌ای، بازدارندگی ایجاد کند. البته باید به اقدامات فرهنگی در کنار قوانین بازدارنده نیز توجه کنیم.

و این موارد اگرچه همچنان به کرات بازگو می‌شود که نبود لایحۀ مذکور، به افزایش خشونت‌های مرگ‌بار می‌انجامد و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که این مهم، از نادیده‌انگاریِ متوالی به ضرب‌الاجلِ تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت ختم شود.

 

در این زمینه بخوانید:

رومیناها چـشم‌انتظار قـانون ...

تعصب مردان و مرگ زنان!

نسل‌کُشی! لایحه‌هایی که دیر می‌رسند، فرزندانی که می‌میرند ...

 

 

کدخبر: 11487


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise