جمعه، 09 دی 1401 - 21:13

سازمان ملل خواستار لغو تصمیمات طالبان درباره ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی شد

آژانس‌های سازمان ملل متحد از مقامات دولت طالبان در افغانستان خواستند تا در تصمیم ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه تجدید نظر و آن را لغو کنند.

بین الملل- امید بانوان؛‌ ایرنا نوشت؛ آژانس‌های سازمان ملل متحد اعلام کردند که این دستور ضربه بزرگی به جوامع آسیب‌پذیر از جمله زنان، کودکان و کل کشور افغانستان وارد می کند.

کمیته دائمی بین سازمانی در مورد افغانستان هشدار داده است که برخی از برنامه های زمان دار آن به دلیل کمبود کارمندان زن متوقف شده اند، این در حالی است که بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان، از جمله میلیون ها زن و کودک، به کمک نیاز دارند تا بتوانند در مواجه با خطر قحطی، سقوط اقتصادی، فقر ریشه‌دار و زمستان بی‌رحمانه زنده بمانند.

فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز گفت که جلوگیری از فعالیت‌های بشردوستانه زنان، نقض جدی کرامت انسانی آنهاست و این اقدام تنها منجر به رنج و مشقت بیشتر برای همه افغان ها، به ویژه زنان و کودکان خواهد شد.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از ۵۰۰ کارمند زن با ۱۹ نهاد غیردولتی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در افغانستان همکاری می کنند و به نزدیک به یک میلیون زن و دختر خدمات ارائه می دهند.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد نیز اظهار داشت که محرومیت زنان و دختران از این حقوق اساسی، حرکت افغانستان را به سمت فقر شدید تسریع می کند.

وی تصریح کرد، این محرومیت افغانستان را در وضعیت سقوط اقتصادی و عدم تعادل اجتماعی قرار می دهد و تغییر این وضعیت چند دهه می تواند طول بکشد.

دولت طالبان به سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان دستور داده است که فوری کارمندان زن را تا اطلاع ثانوی ار آمدن له سر کار منع کنند.

به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی افغانستانی آمو، این اقدام چهار روز پس از ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها توسط طالبان انجام شد؛ اقدامی که اعتراض جهانی را برانگیخت.

وزارت مالیه طالبان در نامه‌ای رسمی هشدار داد که مجوزهای کاری سازمان‌هایی که این فرمان را اجرا نکنند، لغو خواهد شد.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، درهای مدارس در مقطع بالاتر از پایه ششم را نیز بر روی دختران بستند.

کدخبر: 12014


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise