جمعه، 23 دی 1401 - 14:28

معاون فناوری رئیس جمهور:

صندوق اختصاصی بانوان کارآفرین ایجاد می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در آستانه روز زن و گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در «نشست هم‌اندیشی و هم افزایی بانوان کارآفرین شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور» حاضر شد و با آنها به گفت‌وگو نشست.

علم و فناوری – امید بانوان؛ روح الله دهقانی روز پنجشنبه در آستانه روز زن و گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در «نشست هم‌اندیشی و هم افزایی بانوان کارآفرین شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور» حاضر شد و با آنها به گفت‌وگو نشست.

در این نشست سه ساعته که ۲۰ نفر از بانوان فعال در زیست‌بوم فناوری و نوآوری در عرصه مختلفی چون هوش مصنوعی، زیست‌فناوری، صنایع خلاق، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات پزشکی، انفورماتیک و کشاورزی در آن حضور داشتند، دغدغه‌ها، چالش‌ها و مشکلات پیش روی فعالیت بانوان و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور مطرح شد.

دهقانی در این نشست با بیان اینکه بانوان در قبال مردان ماموریت‌ها و مسئولیت‌های بیشتری را در جامعه بر عهده دارند، در عین حال افزود: البته یک زن برای فعالیت در جامعه با مشکلات و موانع بیشتری مواجه است.

وی اظهارداشت: اگر به زنان توجه ویژه‌تری داریم به دلیل ضعیف بودن آنها نیست بلکه معتقدیم که بانوان ارزشمندترند و در زمینه کارآفرینی موفق تر و بهتر عمل می کنند زیرا بانوان ذاتا آفریننده و زاینده‌اند به همین دلیل بهتر می‌توانند کارآفرینی و از آن مراقبت کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، با تاکید بر اینکه زنان در عرصه کارآفرینی سرآمدتر از مردان هستند، ارتباطات اجتماعی موثرتر، دلسوزی و تیم‌سازی بهتر بانوان را از جمله ویژگی های بانوان دانست که نباید از آن غفلت کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون حدود ۶۰ درصد جمعیت دانشگاه‌های برتر کشور بانوان هستند افزود: این در حالی است که تنها ۱۰ درصد آنها به کار گرفته می شوند و این یک ضعف است و باید بر روی این قشر ارزشمند سرمایه گذاری ویژه‌تری شکل گیرد.

تا زمانی که نیازی در کشور با توان بخش خصوصی قابل رفع است؛ بخش دولتی ورود نکند

دهقانی با اشاره به مساله رقابت بخش دولتی کشور با بخش خصوصی که به عنوان یکی از دغدغه‌ها از سوی بانوان حاضر در این نشست مطرح شد گفت: در دومین جلسه شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش‌بنیان این موضوع به تصویب رسید که تا جایی که نیاز کشور با حضور و توان بخش خصوصی رفع می شود، بخش دولتی نباید ورود کند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه تامین نیازهای کشور به زیست بوم نوآوری و کارآفرینی سپرده شده است.

ماون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور اضافه کرد: البته در این جلسه قانون منع رقابت بخش خصوصی و دولتی مورد تاکید و تصویب قرار گرفت و این ابزار مهم و ارزشمندی در توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فناوری است. وی در ادامه به بانوان فعال حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور توصیه کرد برای بهره گیری صحیح از این قانون به منظور حفط استانداردها و کیفیت محصولات نوآورانه خود توجه کنند.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان به اقتصاد منجر می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، قانون جهش تولید دانش بنیان را قانونی بسیار مترقی برای حمایت از فعالان حوزه دانش بنیان عنوان کرد و افزود: نمونه این قانون در کشورهای بسیار کمی وجود دارد و به همه فعالان عرصه نوآوری توصیه می کنم این قانون را یک بار مطالعه کنند.

وی تاکید کرد: اگر قانون جهش تولید دانش بنیان به شکل کامل و صحیحی در کشور اجرایی شود به یک مدل اقتصادی مناسب برای کشور دست خواهیم یافت.

دهقانی افزود: قانون جهش تولید دانش‌بنیان در حوزه اعتبار مالیاتی و سرمایه گذاری مالیاتی ظرفیت های بالایی دارد و بر اساس آن شرکت های دانش بنیان می توانند هزینه مالیاتی خود را صرف تحقیق و توسعه کنند و این یک فرصت ویژه برای فعالان دانش بنیان و عرصه کسب و کارهای نو است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی از سه هزار میلیارد تومان به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، این مصوبه را برای اکوسیستم نوآوری کشور نویدبخش دانست و افزود: البته همه این اتفاقات ناشی از نگاه و توجه خاص و توام با حساسیت رهبر معظم انقلاب به حوزه علم و فناوری است.

دهقانی افزود: اکنون همه تلاش ها به سمت و سوی رفع موانع و تسهیل توسعه علمی کشور سوق یافته است؛ بنابراین ۲ ماموریت برای فعالان حوزه زیست بوم فناوری و نوآوری تعریف می شود؛ یکی اینکه برای توسعه فعالیت‌های خود تلاش کنند و دوم اینکه چون پیشقراول حوزه علمی و فناوری هستند، فضا را برای فعالیت نسل آینده در این عرصه فراهم کنند و این کار بسیار ارزشمندی است.

وی با اشاره به عدم یکپارچگی نهادهای ارائه دهنده خدمات به شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از انتقادات مطرح شده در نشست امروز تاکید کرد: معاونت علمی در تلاش است تا یک سامانه یکپارچه، شفاف و هدفمند از خدمات را با هدف رفع سردرگمی مخاطبان حوزه طراحی کند.

صندوق اختصاصی بانوان کارآفرین ایجاد می‌شود

دهقانی گفت: ما نیاز داریم که دنیای جدیدی بسازیم. وقتی می‌دانیم و به این باور رسیده‌ایم که دنیای معمولی حرف ما را متوجه نمی‌شود باید به دنبال ساخت دنیای جدیدتری باشیم. این کار در معاونت علمی دنبال می‌شود اما برای انجام بهتر آن به کمک شما نیاز داریم.

وی با اشاره به دو مفهوم دانش‌بنیان و خلاق گفت: نمی‌توان چندان تفاوتی میان آنها قائل شد؛ من معتقدم تا محصولی دانش‌بنیان نباشد نمی‌تواند در بازار بماند پس محصول خلاق هم به نوعی دانش‌بنیان است، مگر می‌شود اقتصاد خلاق، دانش‌بنیان نباشد؟ امروز در دنیا بزرگ‌ترین بازارها در اختیار خلاق‌ها است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: باید کاری کنیم که دانش‌بنیانی یک افتخار باشد نه یک مجوز برای فعالیت؛ بنابراین نیاز داریم که لوکوموتیوهایی که معمولا ابر شرکت‌ها هستند را در نظر بگیریم تا واگن‌های ایجاد شده در زیست بوم فناوری و نوآوری که همان شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها هستند را راهبری کنند. باید تلاش کنیم شرکت‌های مهارت محور در کشور ایجاد شوند.

وی اعلام کرد: یکی دیگر از تلاش‌های معاونت علمی ایجاد صندوقی اختصاصی بانوان کارآفرین است که از شرکت‌های دانش‌بنیانی که عناصر کلیدی یا درصد بالایی از کارمندان آن را بانوان تشکیل می‌دهند، حمایت کند.

کدخبر: 12165


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise