سه‌شنبه، 27 دی 1401 - 15:28

۵ خبر از جشنواره فیلم فجر ۴۱؛ از آغاز بلیت‌فروشی مردمی تا یک حذف و چند اضافه

جشنواره فیلم فجر امسال، تفاوت‌هایی با ادوار اخیر خود دارد که نشانه‌های این تغییر، تدریجا، از چند ساعت دیگر تا روز برگزاری، برای دوستداران این رویداد نمایان خواهد شد.

فرهنگی- هنری- امیدبانوان؛ ایرنا نوشت: تا حدود ۲ هفته دیگر، بزرگ‌ترین اتفاق سینمایی کشور برگزار می‌شود؛ اکنون اما نشانه‌هایی وجود دارد که چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر که بر روی کاغذ، می‌بایست به‌واسطه تحریم منبعث از ناآرامی‌های اخیر، با چالش‌هایی در شکل برگزاری و استقبال مواجه می‌شد، با رونق خوبی همراه شده است.

البته که باتجربه‌ها، چندان نسبت به این موج تحریم جشنواره خوش‌بین نبودند چراکه این رویکرد، روالی است که از دهه ۶۰ تا به امروز وجود داشته و در برخی از این سال‌ها، به بهانه‌های مختلف، محدودیت‌هایی توسط برخی از اهالی سینما بر جشنواره فجر روا داشته می‌شد اما جشنواره فجر در تمامی دوره‌ها، با حرارت خاصی برگزار شده و میزان استقبال از این رویداد، چه در میان بدنه سینما و اصحاب رسانه و منتقدان و چه در میان مخاطبان، با گرمای خاصی بدرقه شده است.

اما برای امسال، نشانه‌هایی وجود دارد که سبب شده تا جشنواره امسال، برخلاف تصور برخی، پررونق‌تر از ادوار گذشته برگزار می‌شود که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

۱. تاخیر عامدانه اسامی فیلم‌ها

قرار بود اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، تا پانزدهم دی‌ماه معرفی شود. اکنون اما حدود ۲ هفته از این زمان گذشته و برخی تحریم‌کننده‌ها، شادمان از اینکه خللی در فرآیند طبیعی جشنواره رخ داده، اعلام کرده‌اند که جشنواره در همین نخستین‌گام به بن‌بست خورده است اما شنیده‌های موثق حکایت از آن دارد که این فوت‌وقت به دلیل اضافه شدن فیلم‌های بیشتر برای بازبینی بوده است چراکه آبان‌ماه امسال، شرایط خوبی بر کشور حاکم نبود و برخی تهیه‌کنندگان، از ثبت‌نام در جشنواره انصراف دادند اما اکنون و با نرمال شدن وضعیت، دفتر جشنواره با چندین تقاضا برای حضور مواجه شده که همین اتفاق سبب شده تا فرآیند ارسال فیلم‌ها به دفتر جشنواره و بازبینی آنها توسط هیات انتخاب، با تاخیر مواجه شود. بنابراین این تاخیر، عمدی بوده و برای بهتر شدن شرایط رقم خورده است.

۲. بلیت‌فروشی مردمی از هشتم بهمن‌ماه

امسال قرار است بلیت‌فروشی مردمی، احتمالا از هشتم بهمن‌ماه برگزار شود. قیمت بلیت‌ها به‌مانند فیلم‌های روی پرده، ۴۵ هزار تومان خواهد بود اما این بلیت‌فروشی، تفاوت‌هایی با بلیت‌فروشی مردمی سالیان گذشته دارد. امسال گویا قرار است سری بلیت‌ها، بدون عنوان آثار فروخته شود. یعنی مخاطب، تنها در جریان زیرگروه، نام سینما و ساعت نمایش فیلم‌ها قرار می‌گیرد که این اتفاق نیز می‌تواند در نوع خود، جالب‌توجه باشد. در سالیان گذشته، تمام تلاش‌ها بر این بود که فیلم‌های پرمخاطب، در هر دو سری بلیت‌فروشی وجود داشته باشد تا بلیت‌های تمامی آثار حاضر، فروش برود اما امسال این اتفاق قرار است به نحوی دیگر رقم بخورد.

۳. حذف قرعه‌کشی سالن رسانه‌ها

در سالیان اخیر، بدعتی وجود داشت مبنی بر اینکه روز و سانس فیلم‌های سالن رسانه، با قرعه‌کشی مشخص می‌شد. این رویکرد، موافقان و مخالفانی داشت. بر پایه این سیستم، برخی فیلم‌های مهم در روزهای و سانس‌های نامناسبی به روی پرده می‌رفت که سبب می‌شد برخی خبرنگاران و منتقدان شاغل، نتوانند به تماشای فیلم موردنظر خود بنشینند. برای امسال اما گویا وضعیت به شکل قبل خود بازگشته و منتقدان و اصحاب رسانه، با فهرستی مواجه هستند که دفتر جشنواره منتشر می‌کند و طبیعتا چینش فیلم‌ها، بر مبنای حرفه‌ای صورت خواهد گرفت و فیلم‌های مهم‌تر و پرمخاطب‌تر، در سانس‌های پایانی نمایش داده خواهد شد که البته میزان انتقادها را به حداقل کاهش خواهد داد.

۴. سینمای مردمی در پردیس‌ها

تا حدود یک هفته دیگر، اسامی سینماهای مردمی جشنواره منتشر می‌شود. طبق شنیده‌ها، سینماهای مردمی قرار است در پردیس‌ها متمرکز شود. حتی شنیده شده که پردیس باغ‌کتاب که پس از شیوع کرونا، هیچ فعالیتی نداشته، قرار است با جشنواره امسال بازگشایی شده و به‌عنوان یکی از سینماهای مردمی فعالیت داشته باشد. به این ترتیب، پردیس‌های سینمایی، طی ۱۱ روز، میزبان مخاطبان خواهند بود و سینماهای تک یا دوسالنه، به بدنه و صنوف سینمایی تعلق خواهند گرفت. همچنین اتخاذ تصمیم‌گیری برای سانس‌های فوق‌العاده نیز به این پردیس‌ها واگذار شده و به این ترتیب، انتظار می‌رود که میزان استقبال مخاطبان از آثار این دوره، با حرارت بیشتری همراه باشد.

۵. احیای بخش‌های فرعی در جشنواره امسال

جشنواره فجر سالیان اخیر، تنها با یک یا نهایتا دو بخش برگزار می‌شد که یکی سودای سیمرغ بود و دیگری نیز بخش فیلم‌های اول. امسال اما به ‌مانند سال گذشته، این ۲ بخش در یکدیگر تلفیق شده و یک بخش سودای سیمرغ با ۲۲ فیلم وجود خواهد داشت. طبق شنیده‌ها، جشنواره فجر امسال، حداقل یک بخش دیگر نیز خواهد داشت که احتمالا بخش خارج از مسابقه خواهد بود و طی آن، چند فیلمی که در بخش سودای سیمرغ حضور نخواهند داشت، با رضایت تهیه‌کننده، در این بخش نمایش داده می‌شوند. بر اساس شنیده‌ها، رایزنی‌ها برای تعبیه این بخش در جشنواره، از مدتی پیش آغاز شده و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، غافلگیری‌های خوبی در این بخش رونمایی خواهد شد که قابل رقابت با بخش اصلی جشنواره خواهد داشت.

 

 

 

 

کدخبر: 12210


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise