آرشیو، 9 آبان 1394 - 19:32

فقر آهن ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد

متخصص اطفال با اشاره به اینکه آهن نقش بسیار مهمی در رشد مغزی کودکان دارد، گفت: در نوزادان نارس مصرف قطره آهن را باید از زمانی آغاز ‌کنیم که وزن نوزاد دو برابر وزن هنگام تولدش شده باشد.

کرج - امید بانوان؛  فارس نوشت؛ بیژن کیخایی در مورد کمبود آهن در کودکان اظهارداشت: آهن نقش بسیار مهمی در رشد مغزی کودکان دارد و هر چه نوزاد نارس‌تر باشد وضعیت ذخیره آهن او کمتر است و باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر تصریح کرد: شیر مادر ذخیره آهن کمی دارد اما جذب بسیار بالایی دارد، بنابراین نوزادان معمولی که شیر مادر می‌خورند تا سن شش ماهگی نیازی به استفاده از قطره آهن ندارند.

این متخصص اطفال درباره سن استفاده از قطره‌آهن گفت: معمولاً در نوزادانی که هنگام تولد وزن خوبی دارند شروع استفاده از قطره آهن از سن شش ماهگی است اما در نوزادان نارس مصرف قطره آهن را از زمانی شروع می‌کنیم که وزن نوزاد به دو برابر وزن هنگام تولدش افزایش پیدا کرده باشد.

کیخایی قطره سولفات ‌آهن را قطره مناسبی برای تأمین آهن موردنیاز بدن کودک دانست و بیان کرد: مصرف قطره‌آهن باید روزانه بین 10 تا 15 قطره و تا پایان یک‌سالگی ادامه داشته باشد البته اگر تا دوسالگی هم استفاده شود موردی ندارد.

وی برای پیشگیری از سیاهی دندان کودک در حین استفاده از قطره آهن توصیه کرد: مادران سعی کنند قطره را در انتهای حلق کودک بریزند و پس از خوراندن قطره با یک دستمال آغشته به آب دندان‌های کودک را پاک کنند.

این متخصص در مورد مواد غذایی غنی از آهن گفت: گوشت و جگر، غذاهای دریایی و برخی از سبزیجات دارای آهن است و باید توسط والدین در رژیم غذایی کودکان قرار گیرد. البته مصرف جگر برای کودکان زیر یک‌سال توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

کدخبر: 183


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise