آرشیو، 7 فروردینفروردین 1394 - 19:30

حذف زنان از مراکز تصمیم‌گیر خام‌نگری است

دبیر کارگروه مدیریت و مشارکت سیاسی - اجتماعی زنان معاونت امور زنان و خانواده با بیان اینکه حذف زنان از مراکز تصمیم‌گیر خام‌نگری است، تصریح کرد: اگر تنها از زنان توقع داشته باشیم که تابع تصمیم گیریهای انجام شده باشند و امکان مشارکت را برای آنان فراهم نکنیم، زنان از تصمیم گیریهای انجام شده پیروی نمی‌کنند.

کرج - امید بانوان؛ ایسنا نوشت؛ کبری روشنفکر افزود: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. بنابراین دست کم در زمینه برنامه‌ریزی برای مسائل مربوط به خود باید مشارکت داشته باشند علاوه بر آن در حوزه سرنوشت عمومی کشور نیز تصمیم گیری کنند؛ چراکه قانونگذاری و برنامه‌ریزی هم شامل زنان و هم مردان می‌شود.

وی تاکید کرد:. نگاه زنانه، نگاه متفاوتی است که ویژگی‌های خاص خود را دارد. حضور زنان در مراکز تصمیم‌گیر مانند مجلس شورای اسلامی موجب دقیق‌تر شدن برنامه‌ریزی‌ها می‌شود.

دبیر کارگروه مدیریت و مشارکت سیاسی - اجتماعی زنان معاونت امور زنان و خانواده اضافه کرد: فقدان برخورداری از سواد، اطلاعات و مهارت‌های لازم یا تعداد اندک زنان دلایل کمتر بودن مشارکت آنان در برخی از دوره‌های مجلس بوده است؛ اما در حال حاضر آنان در حوزه‌های مختلف علوم دینی و علوم محض واجد سواد و مهارت‌های لازم هستند و ضروری است به منظور جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه گذاری‌های انجام شده برای توانمندسازی علمی زنان از ظرفیت‌های آنان بهره ببریم.

روشنفکر تصریح کرد: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده است و بیشتر این آسیب‌ها بر زنان اثرات منفی می‌گذارد. بر اساس نظر جامعه شناسان بخشی از هر یک از آسیب‌های اجتماعی که در جامعه به وجود می‌آید مربوط به زنان است. بنابراین زنان برای کاهش آسیب‌ها باید در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مشارکت کنند.

وی با اشاره به حضور کمرنگ زنان در نهادهای تصمیم گیر ابرازعقیده کرد: «نتیجه این روند در 37 سال اخیر، حاد شدن وضعیت حجاب و افزایش نابسامانی‌های اجتماعی و آمار طلاق است؛ چراکه برای حضور زنان برنامه‌ریزی نشده یا سعی شده یک طرفه تصمیم‌گیری شود اما لازم است به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی از زنان برای انجام برنامه‌ریزی‌ها استفاده کنیم.»

دبیر کارگروه مدیریت و مشارکت سیاسی - اجتماعی زنان معاونت امور زنان و خانواده تصریح کرد: در طول تاریخ صداقت زنان ثابت شده و آنان کمتر دچار فساد اداری می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که حضور بیشتر زنان در مجلس چه تاثیری بر کل جامعه می‌گذارد، اظهار کرد: وقتی زنان و مردان به طور مساوی کنار هم باشند در زمینه مسایل کلان بهتر می‌توانند تصمیم گیری کنند.

بر اساس نتایج یک پژوهش در زمان وقوع جنگ تحمیلی نمایندگان مرد در نطق‌های پیش از دستور تنها بر مسایل دفاع مقدس تمرکز داشتند این در حالیست نمایندگان زن در نطق‌های پیش از دستور خود به موضوعات دیگری مانند ترافیک نیز می‌پرداختند. روشنفکر در پایان گفت: نگاه مادرانه زنان باعث می‌شود که با دلسوزی بیشتر به مسایل بپردازند و نفع عموم را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 242


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise