آرشیو، 16 فروردینفروردین 1394 - 19:28

بزرگترین باور‌های غلط در مورد سرماخوردگی

دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه نیویورک با انتشار مقاله‌ای 5 مورد را به عنوان بزرگترین باورهای غلط در مورد سرماخوردگی برشمرده‌ است.

کرج - امید بانوان:  آنا نوشت؛ مرکز سیستم‌های ژنومیک و زیست شناسی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه نیویورک طی مقاله‌ای که در شماره اخیر ژورنال Nature Genetics منتشر شده، توضیح داده است که چرا واکسن سرماخوردگی مهم است و باید سالانه از آن استفاده کرد. در این مقاله به قلم الودی گدین استاد مرکز سیستم‌های ژنومیک و زیست شناسی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه نیویورک، افکار اشتباه رایج در میان مردم در مورد آنفلوآنزا فهرست شده است که در ذیل می‌توانید همراه با خلاصه‌ای از توضیح‌های وی بخوانید.

باور غلط 1: اگر من آبریزش بینی و تب دارم، لابد آنفلوآنزا گرفته‌ام بسیاری از ویروس‌ها همراه با علائم «شبه آنفلوآنزا» (درد، تب، آبریزش بینی، عطسه) هستند. تنها راه برای اطمینان صد درصدی، نمونه‌برداری در آزمایشگاه است.

باور غلط 2: واکسن آنفلوآنزا مرا بیمار می‌کند آنفلوانزایی که انسان را بیمار می‌کند، بر دو نوع اصلی است: نوع A و نوع B. نوع A سردرگم‌کننده است، چون انواع زیرشاخه متعددی دارد. از جمله مواردی که به نام آنفلوآنزای خوکی یا مرغی یا H1N1 شناخته می‌شوند. هنگامی که شما به یکی از زیرگروه‌های آنفلوآنزا مبتلا می‌شوید، پادتن‌هایی در بدن شما ایجاد می‌شود که شما را به تعدادی از زیرگروه‌های دیگر که در یک شاخه هستند، مصون می‌کند. به همین دلیل است که افراد در اکثر موارد آنفلوآنزای فصلی مریض می‌شوند، اما نمی‌میرند. مشکل بزرگ زیرگروه‌هایی هستند که وارد جمعیت انسانی می‌شوند اما چون سیستم ایمنی بدن انسان‌ها آن‌ها را نمی‌شناسد، کشنده می‌شوند، مانند کشتار آنفلوآنزای اسپانیایی سال 1918 و آنفلوآنزای خوکی سال 2009. به همین علت ممکن است واکسن زده باشید، اما نسبت به برخی انواع دیگر مصونیت نداشته باشید و بیمار شوید و باز همبه همین علت واکسن آنفلوآنزا لازم است.

باور غلط شماره 3: لازم نیست هر سال واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنیم هنوز خیلی چیزها در مورد آنفلوآنزا نمی‌دانیم و بسیاری از چیزها را با آزمایش بیشتر می‌توان دریافت و هنوز هم واکسنی که بتوان یک بار برای همیشه زد و مثل بیماری‌های دیگر انسان‌ها را نسبت به سرماخوردگی مصون کرد، وجود ندارد. بهترین راه این است که همه ساله خود را در مقابل انواع تازه آنفلوآنزا مصون کنیم.

باور غلط شماره 4: داروهای ضد ویروسی عوارض بیماری مرا برطرف می‌کنند زمانی که شما بیمار هستید، ضد ویروس‌ها احتمالاً هیچ کمکی به شما نمی‌کنند. تنها داروهای ضد ویروسی که این روزها نتیجه‌ای دارند، مهارکننده های نورآمینیداز هستند که از آنها هم وقتی علائم بروز پیدا کرد، کاری ساخته نیست.

باور غلط شماره 5: یک ماسک جراحی باعث می‌شود دیگران از من بیماری را نگیرند ویروس‌هایی که از طریق تنفس منتقل می‌شوند، مسری هستند و آنفلوآنزاهم از این قاعده مستثنی نیست. یک عطسه شما تا یک متر در اطراف را آلوده می‌کند اما ذرات ریز آن ممکن است آهسته به فواصل 10 یا 20 متر حرکت کنند و بدون اینکه مستقیماً به طرف کسی عطسه کرده باشید، تمام یک اتاق را آلوده کنند. ماسک می‌تواند جلوی پراکنده شدن قطره‌های بزرگ را بگیرد، نه ذرات کوچک.

کدخبر: 261


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise