آرشیو، 24 فروردینفروردین 1394 - 19:32

فاضل نظری: شعر توانسته بیانیه انقلاب اسلامی در همه دوران باشد

فاضل نظری می‌گوید شاید برای انقلاب اسلامی هنوز بیانیه دقیقی نداشته باشیم اما شعر انقلاب توانسته بیانیه انقلاب اسلامی از گذشته تا به امروزی باشد که شاعران می‌گویند نه ستمگریم و نه ستم‌پذیر.

کرج - امید بانوان؛ مهر نوشت، نشست خبری پنجمین دوره جشنواره شعر انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری و علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست فاضل نظری در سخنانی اظهار کرد: آنچه جشنواره شعر انقلاب اسلامی را از سایر جشنواره‌ها متمایز می‌کند هدف و عنوان اصلی آن است. شاید این سوال مطرح باشد که شعر انقلاب از اساس چه هست و آیا به درجه‌ای از رشد رسیده است که بتوان برای آن جشنواره برگزار کرد؟ پاسخ من به این سوال این است که شعر انقلاب یک مفهوم نُضج یافته و واقعیت گرفته در جامعه امروز ماست و نمونه‌های واقعی آن را می‌شود جست.شعر انقلاب شعری است که از ابتدای انقلاب اسلامی در بستر آن روییده و با ارزش‌های محوری انقلاب اسلامی بالیده است.

نظری افزود: ارزش‌های محوری انقلاب اسلامی که از آن یاد کردم را به طور مسلم از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی دریافت می‌کنیم. ایشان در فرمایش‌های خود عنوان داشته‌اند که شعر انقلاب شعری است که در خدمت اهداف انقلاب از جمله عدالت، انسانیت، دین، وحدت، پیشرفت همه جانبه کشور و انسان سازی به معنای واقعی کلمه باشد. به باور من شعر انقلاب تنها در بیان اتفاقات تاریخی و یا در جغرافیای انقلاب اسلامی رخ نمی‌دهد بلکه دربرگیرنده یک حوزه محتوایی گسترده است که این مفاهیم در همه جا را شامل می‌شود. شعر انقلاب را باید در واقع بیانیه این اتفاقات در تمام دنیا دانست.

معاون هنری حوزه هنری همچنین گفت: شاید برای انقلاب اسلامی هنوز بیانیه دقیقی نداشته باشیم و نتوانیم به درستی تبیین کنیم که انقلاب اسلامی چه فریاد و پیامی را در عالم بلند کرده است اما در شعر انقلاب اسلامی این اتفاقات رخ داده. شعر انقلاب توانسته بیانیه انقلاب اسلامی از گذشته تا به امروزی باشد که شاعران می‌گویند نه ستمگریم و نه ستم‌پذیر.

نظری جشنوراه شعر انقلاب را از نظر کارکرد و مفهوم متفاوت با سایر جشنواره‌های مشابه دانست و گفت: در جشنواره‌ای مثل جشنواره شعر و داستان جوان سوره ما به دنبال این هستیم که بعد رفاقت و هم افزایی ادبی را مد نظر داشته باشیم اما در جشنواره‌ای مانند شعر انقلاب هدف ما معرفی دستاوردهای شعر انقلاب اسلامی است. این جشنواره بر این اساس یک هدف معین و مدون دارد و مسیرش نیز مشخص است و همین هدف است که آن را متفاوت از سایر جشنواره‌ها کرده است. بسیاری از جشنواره‌هایی را می‌بینیم که با چنین هدفی ایجاد شدند اما رفته رفته دچار استحاله شده و تا سطحی رفتند که فراموش کردند هدف اصلی آنها چیست اما جشنواره شعر انقلاب با توجه به مفهوم شعر انقلاب اسلامی و نامی که برای خود انتخاب کرده است همچنان خود را در هدفش فعال می‌داند و امیدوارست که مفهوم و پیام و آرمان مردمش را دوباره بیان کند.

وی تاکید کرد: شعر زبان آرمان‌های مردم جامعه است و آرمانشهر جامعه مورد نظر آنها در شعر بارها رخ داده است. این اتفاقی است که سایر کشورها و مردمان نیز به سمتش جذب می‌شوند. تجربه انقلاب اسلامی از اساس یک تجربه قابل توسعه بوده است و می شود امروز نیز آن را موسع کرد. شعر انقلاب نیز امروز زبان آرمان‌های ماست؛ آرمانی که شاید بشود آن را در زبان دیگر شاعرانی در سرزمین‌ها دیگر نیز دید. من به همین دلیل امیدوارم که این جشنواره از سال آینده بتواند به صورت بین‌المللی برگزار شود تا چهره‌های انقلابی شعر ایران بتوانند در دیگر کشورها معرفی شوند.

معاون هنری حوزه هنری در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه حوزه هنری خاستگاه بسیاری از شاعران نام‌آشنای امروز ایران بوده و هست گفت: امروزه بسیاری از جوانان موفق در حوزه ادبیات در حوزه هنری بالیده‌اند و جشنواره شعر انقلاب نیز یکی از راه‌های تعالی این هنرمندان جوان است. در حال حاضر این جشنواره‌و سایر جشنواره‌های ادبی حوزه هنری جزو پراستقبال‌ترین رویدادهایی است که دوستان جوان هنرمند برایش اثر ارسال می‌کنند و سعی دارند با حضور در آن مسیر طبیعی رشد و تعالی خود را بپیمایند. ما در طول سال نیز جلسات منظمی در سراسر کشور داریم که شاعران جوان می‌توانند در آن شرکت کنند و نیاز کارشناسی خود را برآورده کنند. البته نمی‌شود گفت که یک نویسنده یا شاعر محصول این دست جشنواره‌هاست اما وزن شاعران و نویسندگان حاضر در این جشنواره‌ها و مقایسه آن با برنامه‌های مشابه است که نشان می‌دهد ما در چه مرتبه‌ای قرار داریم.

وی تصریح کرد: وضعیت شعر در کشور ما رو به بهبود است و خبرها از فرداهای روشنتری پیغام می‌دهند. اما نیاز داریم که دانشگاه‌ها بیشتر از الان به شعر انقلاب توجه نشان دهند. شعر انقلاب نه فقط در دانشکده‌های ادبیات بلکه به عنوان یک پدیده اجتماعی باید در سایر دانشکده‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد. حجم اشعاری که در سال‌های پس از انقلاب اسلامی سروده شده است در قرن‌ها قبل برای ایجاد شدن نیاز به چندین سده داشته است . امروزه اما سرودن و در اختیار گرفتن اشعار راحت‌تر شده است. ما امروز تنها وظیفه جهت دهی و هدایت این جریان را بر عهده داریم . کار همه متولیان فرهنگی در جامعه هم باید هدایت و جهت دهی به جریان‌هایی باشد که در بطن جامعه شکل می‌گیرند.

کدخبر: 292


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise