آرشیو، 2 فروردیناردیبهشت 1394 - 19:30

جایگاه ویژه بانوان در وسایل نقلیه عمومی آلمان

مسئولان برخی از شهرهای کشور آلمان برنامه‌هایی را برای ایجاد جایگاه مناسب در وسایل نقلیه عمومی جهت آسایش و آرامش بانوان در نظر گرفته‌اند.

کرج - امید بانوان؛ مجله مهر به قلم  طناز معین نوشت؛ در دنیای امروز بسیاری از بانوان برای در امان ماندن از اذیت و آزار، امنیت و آرامش در مسیر حرکتی ترجیح می‌دهند که به قسمت خاص اتوبوس و یا واگن‌های مخصوص بانوان بروند.

برای رسیدگی بهتر به این مساله و راحتی و آرامش بیشتر بانوان، اعضای شورای شهر رگنسبورک آلمان تصمیم گرفتند قسمت جداگانه‌ای در اتوبوس را به آنها اختصاص دهند؛ موضوعی که بعد از درخواست یکی از مسئولان شهرداری مطرح و به رای گذاشته شد. این تصمیم بعد از حملاتی که در شب سال نو میلادی به برخی از بانوان در شهر کلن اتفاق افتاد، اتخاذ شد. قرار است بزودی این طرح به رای گذاشته شود تا اعضای شورای شهر به نتیجه واحدی برسند و دستور لازم برای اجرایی شدن آن را صادر کنند.

بسیاری از شهروندان درباره اتفاقات اخیری که در شب سال نو رخ داد، این پرسش‌ها را مطرح می‌کنند که آیا همسر من نباید امنیتی داشته باشد تا در شب راحت بتواند به منزل بیاید و چرا دختر من باید مورد این آزار و اذیت قرار بگیرد؟ به دلیل اینگونه ترس‌ها و پرسش‌ها، مسئولان تصمیم به اینکار گرفته‌اند.

بانوان تاکسی‌دار می‌شوند

با علامت‌گذاری روی زمین مشخص می‌شود زنان در کدام قسمت اتوبوس نشسته و یا تاکسی‌های مخصوص بانوان و کوکان در چه محلی توقف می‌کنند؛ خصوصا در شب این تاکسی‌ها تنها بانوان را سوار کرده و به منزل می‌رسانند. البته شاید کرایه تاکسی‌های شب کمی بیشتر و گران‌تر از صبح بوده اما از هر لحاظ به سود بانوان است.

پروژه حمایت از بانوان در شهر «هایدلبرگ» نیز ارائه شده است. حتی در فیسبوک صفحه‌ای باز شده که قسمت‌هایی از آن صورتی رنگ است. این بخش‌ها مخصوص زنان است و زیر این صفحات جمله «امنیت مهم است نه رنگ‌ها» دیده می‌شود.

شاید این حرکت یادآور رنگ مشکی است که سال‌های پیش در آمریکا برای جدا کردن سیاه‌پوستان از سفید پوستان در اتوبوس‌ها به کار می‌رفت اما در این طرح اصلا مباحث تبعیض نژادی و جنسیتی مدنظر نیست بلکه برای راحتی و احساس امنیت بانوان در اتوبوس‌ها و ترن‌های درون و برون شهری مصوب شده است.

انجمن حمل و نقل با ایده‌ای تازه

طبق برنامه‌های مصوب شده، قرار است در اتوبوس‌ها علامت‌های مخصوصی گذاشته شود تا خانم‌ها به‌راحتی بتوانند در محل‌های مشخص شده، بنشینند. شورای برنامه‌ریزی شهری در خصوص این طرح، ساعت‌ها به بحث و تبادل نظر پرداخته و معتقدند در این مورد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

حتی سخنگوی سازمان زنان آلمان می‌گوید: «فضاهایی که تنها خانم‌ها در آن هستند، مانند تاکسی، اتوبوس و ... باعث می‌شود آنها احساس امنیت بهتر و بیشتری در محیط داشته باشند زیرا بیشترین آزار در مورد زنان در چنین محل‌هایی صورت گرفته است.»

انتهای پیام/ 

کدخبر: 310


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise