آرشیو، 23 فروردیناردیبهشت 1394 - 19:24

نقش چربی قهوه‌ای بدن در مقابله با دیابت

تیمی از محققان دریافته اند که نوع خاصی از چربی ممکن است در حفاظت از ما در مقابل دیابت موثر باشد.

کرج - امید بانوان؛ مهر نوشت؛ محققان موسسه تحقیقات پزشکی سیدنی با ارزیابی مداوم فعالیت چربی قهوه ای و گلوکز خون در افراد شرکت کننده دریافتند افرادی که دارای چربی قهوه ای بیشتری هستند دارای نوسانات کمتری در قند خون شان هستند.

این یافته جدید محققان می تواند راهگشای درمان های جدیدی برای افراد دیابتی باشد.

ابتلا به دیابت نوع ۲ که از طریق قند خون بالا مشخص می شود، به حد اپیدمی در سطح دنیا رسیده است. لازم است که علاوه بر راهکارهای درمانی موجود، به شیوه های جدید تحت کنترل گرفتن سطح قند خون دست یافت.

در حال حاضر محققان نشان داده اند که چربی قهوه ای می تواند در به حداقل رساندن نوسانات انباشت قند خون در افراد نقش داشته باشد.

«پال لی»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «به نظر می رسد هر چقدر میزان چربی قهوه ای بدن فرد بیشتر باشد، تاثیر بیشتری بر گلوکز خون وی خواهد داشت. بعلاوه یافته های ما نشان می دهد چربی قهوه ای همچون سپر گلوکز عمل می کند، تغییر در گلوکز خون را به حداقل می رساند و احتمالا فشارهای متابولیکی که می توانند موجب افزایش ریسک ابتلا به دیابت شوند را از بین می برند.»

تیم محققان گروهی متشکل از ۱۵ فرد بزرگسال را در مدت بالغ بر ۱۲ ساعت مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند سطح گلوکز خون و گرمای تولید شده از طریق چربی قهوه ای بدن بسیار مرتبط باهم هستند.

مهم تر آنکه، شرکت کنندگانی که دارای ذخایر بیشتر چربی قهوه ای بودند دارای نوسانات کمتری در گلوکز خون شان بودند. در مقابل فعالیت چربی قهوه ای فقط در واکنش به افزایش گلوکز خون در افرادی که دارای چربی قهوه ای کمتری بودند افزایش می یافت و در نتیجه نوسانات گلوکزشان بیشتر بود.

به گفته دکتر لی، «چربی قهوه ای دقیقا زیر پوست قرار دارد و به هنگام فعال شدن گرما تولید می کند. از اینرو اندازه گیری دمای پوست در قسمت ترقوه می تواند به اندازه گیری فعالیت چربی قهوه ای کمک کند.»

انتهای پیام/ 

کدخبر: 347


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise