آرشیو، 25 فروردین 1395 - 19:21

نخستین کتاب ملی مد و لباس تدوین می‌شود

نخستین کتاب ملی مد و لباس که با توجه به تاریخچه مد و قواعد شیک‌پوشی ایرانی منتشر می‌شود، به گردآوری اطلاعات مربوط به ۲۰ هزار فعال این حوزه خواهد پرداخت.

کرج - امید بانوان؛ مهر نوشت؛ ناصر اصفهانی مدیر اجرایی نخستین کتاب ملی مد و لباس گفت: موسسه ققنوس، از یک سال پیش تاکنون به تحقیق درباره مد و لباس و فعالان این حوزه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که مخاطب امروز نیاز دارد که بداند بهترین برندهای ایرانی را چگونه و از کجا می‌تواند تهیه کند و اصلا دست‌اندرکاران تولید و طراحی پوشاک و مد ایرانی چه کسانی هستند؟

به گفته او همه برندهای خارجی در فضای مجازی معرفی شده‌اند و اطلاعات و محصولات آن‌ها به راحتی در دسترس است، اما در ایران چنین امکانی برای طراحان و تولیدکنندگان لباس فراهم نشده و نه دست‌اندرکاران مد و لباس در بخش‌های مختلف با یکدیگر ارتباط دارند و نه مردم آنها را می‌شناسند. این دو مساله موجب شد تا به فکر گردآوری و انتشار کتابی بیافتیم که همه اطلاعات لازم را در خود گنجانده و نیاز مخاطبان مختلف را برآورده می‌کند.

اصفهانی در مورد محتویات این مجموعه دوجلدی گفت: کتاب ملی مد و لباس در دو جلد منتشر و با تاریخ لباس در ایران و فرهنگ مد و لباس ایرانی آغاز می‌شود و بعد به جزییات این صنعت از نساجی و تولید پارچه گرفته تا اطلاعات مربوط به طراح لباس، تولیدکننده، فروشنده و... می‌پردازد. همچنین بخش‌های جانبی مد مانند زیورآلات، عینک و لوازم آرایشی- بهداشتی نیز این کتاب معرفی می‌شوند.

مدیر اجرایی نخستین کتاب ملی مد و لباس با اشاره به این‌که این اثر شبیه به «کتاب اول» است گفت: ما در این کتاب اطلاعات مربوط به ۱۰۰ هزار نفر را گردآوری کردیم که از این میان، ۲۰ هزار نفر در حال فعالیت در بخش‌های مختلف صنعت مد و لباس هستند. نشانی و شماره تلفن این افراد در کتاب آمده و وقتی مخاطب، این کتاب را در دست بگیرید به صورت تفکیک‌شده می‌تواند با فعالان این حوزه حتی در استان‌های مختلف کشور و چگونگی همکاری با انها آشنا شود.

اصفهانی برقراری ارتباط میان بخش‌های مختلف مد و لباس را دلیل گردآوری این کتاب دانست و افزود: بسیاری از فعالان این حوزه یکدیگر را نمی‌شناختند و ارتباطی میان طراح و تولیدکننده یا واحدهای تولیدی با فروشگاه‌ها نبود در حالی که ما نیاز داریم طراح و تولیدکننده با هم در ارتباط باشند تا بتوانند صنعت پوشاک را رونق دهند. کتاب ملی مد و لباس باعث می‌شود این افراد بتوانند یکدیگر را پیدا کنند و کار را جلو ببرند.

او به قسمت‌های مختلف کتاب اشاره و بیان کرد: کتاب مد و لباس در ۱۰ بخش آماده شده و در آن به موضوعاتی مانند «مد از نظر بزرگان، تاریخچه مد، نظر اسلام در مورد مد، جایگاه مد در سبد اقتصادی خانواده ایرانی، بررسی هفته‌های مد دنیا، جشنواره‌های مد و لباس دنیا، قواعد شیک‌پوشی ایرانی، مد و تولید، مد و فن‌آوری‌های نوین، نمایندگان پوشاک خارجی، تولیدکنندگان ایرانی، عینک و ساعت، تبلیغات و بازاریابی و...» پرداخته شده است. همچنین در این کتاب به بررسی و تحلیل پوشاک اقوام و ادوار تاریخ لباس ایران و کاربردی و به روز کردن آن و همچنین در بخش بین‌الملل به جایگاه اقتصادی لباس پرداخته شده و ۵ کشور ترکیه، فرانسه، آلمان، ایتالیا و چین مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

اصفهانی با بیان اینکه کتاب ملی مد و لباس نیمه اول سال ۹۵ در ۸۰۰ صفحه منتشر می‌شود، در مورد مخاطبان این کتاب گفت: استادان، جامعه دانشگاهی و پژوهشگران، مدیران، مشاوران، شرکت‌های پوشاک، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی حوزه مد و پوشاک، فروشندگان عمده و خرد پوشاک، طراحان مد و لباس، دانشجویان رشته‌های مرتبط، سازمان صداوسیما و سازمان سینمایی کشور مخاطب این کتاب هستند. در واقع این کتاب هم برای مخاطب خاص است تا فعالان حوزه را بشناسد هم برای مخاطب عام تا بداند کجا به دنبال برندهای ایرانی خوب باشد.

وی در پاسخ به این‌که این‌گونه کتاب‌ها نیاز به ویرایش و بازبینی دائم و به روز شدن اطلاعات دارند گفت: قرار است با همکاری کارگروه مد و لباس، اطلاعات مندرج در این کتاب، هر سال یک‌بار به‌روز و ویرایش شود.

کدخبر: 377


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise