آرشیو، 29 فروردین 1395 - 19:20

مردم روغن جامد را کنار بگذارند/ نان صنعتی جایگزین نان سنتی شود

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود اسید چرب ترانس در روغن‌های جامد تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم که مصرف روغن جامد را کنار بگذارند.

کرج - امید بانوان: مهر نوشت؛ دکتر رسول دیناروند بعدازظهر شنبه در نشست خبری به تشریح وضعیت سلامت فرآورده‌های غذایی پرداخت و گفت: امسال سال پایانی اجرای برنامه‌های وزارت بهداشت در چارچوب طرح تحول نظام سلامت است و باید هر آنچه را که تاکنون اجرا شده به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه سازمان غذا و دارو بر همین نهضت قرار دارد، تصریح کرد: تلاش های ۲.۵ سال گذشته در حوزه غذا و دارو می‌بایست در سال ۹۵ به صورت کامل اجرایی و تکمیل شود.

وی به سه برنامه مهم سازمان غذا و دارو در سالجاری اشاره کرد و گفت: چراغ راهنمای تغذیه که قول داده بودیم روی همه فرآورده های غذایی درج شود همچنین اجرای سیاست‌های سلامت محور در جهت کاهش نمک و شکر در فرآورده‌های غذایی و ایجاد پرتال سازمان غذا و دارو برای مبارزه با کالهای قاچاق و شفاف سازی فرایندها و دستیابی به اطلاعات در زمینه تولید و واردات مصرف غذایی به عنوان مهمترین برنامه های سال ۹۵ در سازمان غذای و دارو تلقی می شود.

دیناروند ادامه داد: در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه گفته می‌شود روغن مایع هم نمی‌بایست مصرف شود، اظهار داشت: آنچه که ما بیشتر بابت آن نگرانیم مصرف روغن جامد است که اسید چرب ترانس بالایی دارد.

وی با اعلام اینکه تنها نقطه مثبت روغن جامد پایدارای حرارتی این نوع روغن در مقابل گرمای سرخ کردن مواد غذایی است، گفت: نقطه ضعف روغن جامد که همان اسید چرب تراسن است به اندازه کافی مضر بوده که توصیه می‌کنیم از این روغن استفاده نشود.

رئیس سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که هنوز در برخی صنایع غذایی به صورت اجبار از روغن جامد استفاده می‌شود، تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که مصرف روغن جامد را کنار بگذارند و برای سرخ کردن از روغن‌های مخصوص استفاده کنند.

وی با بیان این مطلب که توصیه عام این است که روغن کم مصرف کنیم، اظهار داشت: ۳۰ درصد انرژی بدن از چربی‌ها تامین می شود بنابراین هیچ کس نمی‌تواند مصرف روغن را به صفر برساند حتی چربی‌های مفیدی وجود دارد که می‌بایست حتما در برنامه غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

دیناروند در خصوص شبهه ناک بودن روغن‌های مایع که در داخل تولید می‌شود گفت: ۹۰ درصد روغن‌های مایع که در داخل تولید می‌شوند وارداتی هستند که به صورت ماده اولیه وارد و مورد استفاده صنایع در تولید روغن مایع قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: هیچ شبهه‌ای در مورد روغن های مایع تولید داخل وجود ندارد و سلامت آنها مورد تایید ما هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به موضوع پخت نان سنتی و مضرات آن اشاره کرد و گفت: مسئولیت نظارت در حوزه تولید نان سنتی متوجه سازمان غذا و دارو نیست اما در سالهای گذشته همواره تلاش کرده‌ایم کشور و مردم را به سمتی سوق بدهیم که نان صنعتی را جایگزین نان سنتی کنند. ضعف نظارتی در پخت نان سنتی جدی است.

دیناروند با بیان اینکه نظارت بر هزاران واحد تولید نان سنتی کار سختی است، تصریح کرد: حرارت مستقیم آتش و افزودنی‌های غیرمجاز در نان سنتی از جمله مضراتی است که سلامت مصرف کنندگان این قبیل نانها را تهدید می‌کند. وی راه حل نهایی را ترویج مصرف نان صنعتی عنوان کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص ادغام سازمان غذا و دارو با سازمان ملی استاندارد که به عنوان یک طرح در مجلس مطرح است اظهار داشت: آنچه مسلم است وزارت بهداشت متولی سلامت است و بقیه دستگاهها باید از این وزارتخانه تبعیت کنند. به نفع کشور است که سازمان غذا و دارو تقویت شود. اینکه موازی کاری پیش بیاید به نفع سلامت مردم نیست.

دیناروند در ادامه به برخی موج‌های رسانه‌ای که گفته می‌شود در حوزه غذا به راه افتاده اما  به نتیجه نرسیده است اظهار داشت: اما در موضوع روغن پالم و آب معدنی، این وزارت بهداشت بود که موج راه انداخت زیرا وظایف نظارتی ما گاهی اوقات نتیجه‌اش این می‌شود که با واحدهای متخلف برخورد شود.

وی در عین حال مجازات‌ها و جریمه‌ها در برخورد با تخلفات در حوزه فرآورده‌های غذایی را ناکافی دانست و گفت: در موضوع پالم اکثر جریمه‌ها در حد بسیار پائین و حتی زیر یک میلیون تومان بود بطوری که بالاترین جریمه در مورد پالم ۱۸ میلیون تومان بود.

انتهای پیام/ 

کدخبر: 387


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise