آرشیو، 6 اردیبهشت 1395 - 19:19

وقتی سیاست به حجاب طعنه زد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به تهران نشان داد که تا چه اندازه با زوایای آشکار و پنهان فرهنگ، سنن، قانون و از همه مهم‌تر باور ایران و ایرانی در حفظ وقار و حجاب آشناست.

کرج- امید بانوان؛ هنرآنلاین به قلم عطیه پژم نوشت؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ بی‌شک او یکی از باهوش‌ترین زنان سیاستمدار جهان است.

این را باید از رنگ فیروزه‌ای لباس او در سفر اخیرش به تهران حدس زد. موگرینی سال گذشته هم به ایران آمده بود و گویی در همان سفر به خوبی خاستگاه هنر و فرهنگ ایران و ایرانی برایش به اثبات رسید.

پوشش او در سفر روزهای اخیرش به تهران نشان داد که تا چه اندازه با زوایای آشکار و پنهان فرهنگ، سنن، قانون و از همه مهم‌تر باور ایران و ایرانی در حفظ وقار و حجاب آشناست؛ شناختی که متأسفانه هنوز هم برای خیل عظیمی از هم‌وطنانمان گنگ و نامفهوم است.

از قانون نمی‌شود گریخت و در هیچ کجای دنیا ضد ارزش بر ارزش اولویت ندارد و این‌گونه است که اتفاقاً کاربرد لفظ حجاب حرفه‌ای در دنیای پرزرق‌وبرق مد و لباس خالی از لطف نیست.

سادگی و وقار لباس بسیاری از سیاستمداران خارجی در سفرهایشان به ایران تلنگری است به همه‌ آنچه در سفر هنرمندان ایرانی به دیگر کشورها به چشم می‌خورد. زمانی که عبور از خطوط قرمز می‌شود وجه بارز پوشش آن‌ها در خارج از کشور.

وقتی هنوز هم در کوچه و خیابان با تصاویری مواجه می‌شویم که همه آنچه تاکنون از مفهوم حجاب و عفاف می‌دانسته‌ای در آنی زیر سؤال می‌رود.


وقتی فرهنگ و هنر در پوشش زنان و مردان ایرانی رنگ می‌بازد و جای خود را به مد روز دنیا می‌دهد و خیابان‌های شهرمان می‌شود ویترینی از ناهنجاری و بی‌قانونی و ضد ارزش.

گلایه‌ای هم از وضعیت این روزهای ویترین پوشاک کشور! حال و روز مدل لباس‌های عرضه‌شده در بازار اصلاً خوب نیست؛ مدل‌هایی که کمی پیش‌تر اگر پوشیده می‌شدند مایه آبروریزی بودند و این روزها مایه سربلندی و فروش فخر.

و به راستی چه باید کرد؟ راهکارش گشت ارشاد است یا فرهنگ‌سازی. این روزها فرهنگ و قانونمندی و احترام به باورها و ارزش‌ها را از که بیاموزیم؟ از فدریکا موگرینی؟!

انتهای پیام/

کدخبر: 399


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise