آرشیو، 13 اردیبهشت 1395 - 19:19

صبر و محبت کلیدهای طلایی موفقیت در زندگی مشترک

همایش و کارگاه پیوندهای آسمانی طلاب استان البرز با حضور آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، حجج‌اسلام جباری مدیرکل خدمات فرهنگی مرکز خدمات سراسر کشور، ستوده مدیر مرکز خدمات استان البرز، مظاهری مدیر مرکز خدمات استان همدان، نامنی سرپرست اداره خدمات فرهنگی مرکز خدمات سراسر کشور و کریمی از روحانیون برجسته استان در اردوگاه امام علی علیه‌السلام محمد شهر برگزار شد.

کرج - امید بانوان:  نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در این همایش، ضمن تقدیر از اقدامات و فعالیت‌های موثر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان البرز و با تبریک بعثت نبی مکرم اسلام و آرزوی موفقیت و عاقبت‌ به‌ خیری برای این خانواده‌ها، بیان داشتند: اسلام برای همه‌ی جزییات زندگی بشر برنامه دارد و ازدواج نیز که یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی است، از این قاعده مستثنا نیست.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، ازدواج را جزو برترین و مهم‌ترین پیوندهای اجتماعی دانسته و بیان داشتند: ازدواج علاوه بر تأمین نیازهای عاطفی و خانوادگی افراد، برطرف‌کننده‌ی بسیاری از نیازهای اجتماعی اشخاص نیز هست.

ایشان با تأکید بر کوتاه کردن زمان نامزدی و عقد در ازدواج، خاطرنشان ساختند: اگر این زمان طولانی شود، فرصتی برای شیطنت شیطان فراهم خواهد شد.

امام‌جمعه کرج، تقویت مسئولیت‌پذیری و سالم‌سازی فضای اجتماع را از مزایای بسیار ازدواج دانسته و بیان داشتند: ازدواج موجب سکون و آرامش همسران است که این مسئله جزو مهم‌ترین اثرات آن است.

ایشان محبت و مودت را یکی از مهم‌ترین وظایف همسران دانسته و بیان داشتند: در بیان امام صادق، هرچه مودت بین همسران بیشتر باشد، فضیلت ایمان آن‌ها بالاتر است و ازدیاد محبت بین همسران باعث افزایش ایمان آن‌هاست.

آیت‌الله حسینی همدانی تحمیل سلیقه‌ها به همدیگر را جزو بزرگ‌ترین اشتباهات همسران دانسته و گفتند: عقاید و اصول را نباید با سلیقه‌ها اشتباه گرفت؛ در عقاید باید سخت و محکم ایستاد ولی در مسائل سلیقه‌ای باید با اغماض و چشم‌پوشی عمل کرد.

ایشان خاطرنشان ساختند: از روایات و اصول اسلامی درمی‌یابیم که باید در زمان قبل از ازدواج و حین خواستگاری با دقت و ریزبینی به رصد کردن مسائل پرداخت؛ ولی پس از ازدواج، باید این دقت را با محبت و مودت جایگزین کرد.

استاد اخلاق حوزه‌ی علمیه‌ی استان البرز، با اشتباه خواندن اقتدارگرایی همسران در کانون خانواده، بیان داشتند: زن و مرد باید فضای خانواده را از مهر و محبت آکنده نمایند تا زمینه‌های مفاسد و اختلافات را بخشکانند.

ایشان اظهار داشتند: گاهی یک جواب نامناسب در یک زمان، چنان اثر سویی در خانواده می‌گذارد که دوران طولانی برای التیام این زخم نیاز خواهد بود.

ایشان مطالعه و کسب اطلاعات درزمینه‌ی مهارت‌های زناشویی را مفید دانسته و تأکید کردند: زن مانند گلی است که محور عاطفی خانواده است و مدیریت و امور اجرایی با روحیه‌ی لطیف او سازگار نیست و کار کردن و فعالیت او در خانه نیز از همین روحیه‌ی عاطفی او سرچشمه می‌گیرد و هدیه دادن و کمک شوهر در کارهای خانه، یکی از بهترین روشهای قدردانی از همسر در این زمینه خواهد بود که در روایات نیز بر این مساله بسیار تاکید شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، اظهار داشتند: یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌های استکبار به زنان، اشاعه‌ی شعار “برابری زن و مرد” و سوء استفاده از زنان در مشاغل سخت، با توسل به این بهانه بود.

آیت‌الله حسینی همدانی “حلم و صبر” را از دیگر ملزومات زندگی مشترک دانسته و بیان داشتند: زندگی زناشویی فراز و فرودهای بسیاری دارد که ناشی از دوره‌های مختلف زندگی مانند ابتدای ازدواج و فرزند داری و میان‌سالی و حتی پیری است.

ایشان تأکید کردند: نکته اصلی در تمام این مراحل این است که انسان از کوره در نرود تا به پختگی و کمال برسد.

استاد خارج فقه حوزه‌ی علمیه‌ی استان البرز، نقش همسران طلاب را بیش از دیگر زنان دانسته و افزودند: همسران طلاب خواه‌ ناخواه مورد ارزیابی دیگر بانوان قرار می‌گیرند و نشانه‌ای از سبک زندگی اسلامی در زمان کنونی را ارائه می‌دهند؛ این مسئله وظیفه‌ی سنگینی را بر دوش این بانوان قرار می‌دهد و البته اجر و پاداش آن‌ها نیز بالاتر خواهد بود.

ایشان افزودند: درعین‌حال فراهم کردن فضا برای رشد معنوی و علمی طلاب، طبیعتاً بر دوش همسران آن‌ها قرار دارد که نیازمند روحیه‌ای جهادی و صبر بالا در برابر ناملایمات و سختی‌هاست. لازم به ذکر است زوجینی که دارای مهریه پایین بودند هدیه‌ای را از دستان نماینده ولی‌فقیه در استان البرز دریافت نمودند.

کدخبر: 400


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise