آرشیو، 5 مرداد 1396 - 18:05

پذیرش دانشجو در رشته‌های جدید دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی البرز

به مناسبت آغاز ثبت نام دانشگاه‌های علمی کاربردی و به ویژه تصویب کدرشته‌های جدید، گفتگوی تلفنی کوتاهی با دکتر سید صاحب سادات حسینی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز داشتیم که اینک پیش روی شماست.

کرج - امید بانوان؛ به مناسبت آغاز ثبت نام دانشگاه‌های علمی کاربردی و به ویژه تصویب کدرشته‌های جدید، گفتگوی تلفنی کوتاهی با دکتر سید صاحب سادات حسینی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز داشتیم که اینک پیش روی شماست:

 با توجه به آغار پذیرش دانشجو در مهر ماه سال 96 که در 32 مرکز علمی کاربردی استان البرز برگزار خواهد شد، لطفا اشاره کوتاهی به رشته‌های این دانشگاه داشته باشید.

امسال 193 کد رشته در البرز پذیرش  می‌شود که 110رشته آن کاردانی است که 52 رشته  از این تعداد، «کاردانی حرفه‌ای» و 58 رشته «کاردانی فنی» است. همچنین 83 کد رشته کارشناسی داریم که 36 کد رشته آن «مهندسی فناوری» و 47 رشته آن «کارشناسی حرفه‌ای» است.

در مورد کدرشته‌های محلی این آمار به چه صورت است؟

از لحاظ کد رشته محل ما 374 رشته محلی داریم که 222  کد رشته مربوط به کاردانی و 152 کد رشته مربوط به کارشناسی است.

با توجه به یکی از مزایای دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاهها که تصویب رشته‌های جدید در حوزه‌های مختلف می‌باشد، امسال چه کد رشته‌هایی به این مراکز اضافه شده است؟

امسال 61 رشته جدید داریم که کارشناسی آن 30 تا و کاردانی آن 31 کد رشته است. من به اجمال به تعدادی از آنها اشاره می‌کنم ولی علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت ما از تعداد کامل آنها باخبر شوند. به عنوان نمونه می‌توانم از رشته‌های زیر نام ببرم:

کاردانی حرفه‌ای آرایش زنانه، کاردانی حرفه‌ای آشپزی، کاردانی حرفه‌ای بازرگانی و امور گمرکی، کاردانی حرفه‌ای پیرایش زنانه، کاردانی حرفه‌ای حقوق ـ گرایش خادمین قضایی، کاردانی هتل‌داری، کاردانی اندازه شناسی کمیت‌های فیزیکی و مکانیکی، کاردانی حرفه‌ای بازی سازی رایانه‌ای، کارشناسی حرفه‌ای تغذیه‌ای، کارشناسی حرفه‌ای حقوق ـ گرایش ارشاد در امور کیفی، کارشناسی حقوق در امور مدنی، کارشناسی طراحی و تکنولوژی دوخت، کاردانی دوخت‌های سنتی، کارشناسی حرفه‌ای مدیریت کسب و کار و ...

لازم به ذکر است که دو رشته «کاردانی حرفه‌ای دوخت‌های سنتی» و «کارشناسی حرفه‌ای طراحی و تکنولوژی دوخت» برای اولین بار در البرز مصوب شده است و از آنجایی که هنرمندانی از کرمان، سیستان، خراسان جنوبی و سایر استانهای هنرپرور  داریم که در زمینه خامه‌دوزی، ابریشم دوزی و... مهارت بالایی دارند، برای اولین بار این دو رشته را در البرز مصوب کردیم و از امسال هم دانشجو می‌پذیریم که طی 4 سال آینده به امید خدا این هنرها در البرز کاملا شناخته شود. همچنین امسال در صدد هستیم که برای 5 مرکز جدید نیز دانشجو بگیریم: «فرماندهی استان البرز»، مرکز «اداره کل ورزش و جوانان»، همان طور که مستحضر هستید نزدیک به 50 رشته ورزشی وجود دارد که اگر روی آن سرمایه‌گذاری بهتری شود مطمئنا البرز از استانهای قهرمان خیز خواهد شد. مرکز «صنعت آب و برق البرز»، «باشگاه سوارکاری  اسواران»  و مرکز «نظام مهندسی ساختمان البرز»

اگر امکان دارد اشاره  کوتاهی نیز به تعداد کل رشته‌های علمی کاربردی در کشور داشته باشید و هر یک را به تفکیک بیان کنید.

734 رشته در کل کشور مصوب شده که  فقط 424 رشته در کل کشور دایر است که از این تعداد 193 رشته فعال است که 284  کدرشته در مقطع کاردانی و 140 رشته در مقطع کارشناسی است. 27 هزار و 183 دانشجو در مراکز علمی کاربردی کشور مشغول به تحصیل هستند که 9437 دانشجو در بخش صنعت، 5185 دانشجو در بخش فرهنگ و هنر، 1017 دانشجو در بخش کشاورزی، 10664 دانشجو در بخش مدیریت و خدمات اجتماعی، 880 دانشجو در رشته مدیریت خانواه  مشغول به تحصیل هستند که جمعا 27 هزار و 183 دانشجو می‌شود. از این تعداد 16555دانشجوی کاردانی، 10589 دانشجوی کارشناسی و 38 نفر نیز کارشناسی ارشد هستند.

در پایان اگر گزارش کوتاهی از عملکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز در عرصه تحقیق و پژوهش ارائه بدهید، سپاسگزار خواهیم بود:

در 3 سال اخیر 1400 دستاورد پژوهشی داشتیم که تعدادی از آن به صنعت رسیده است. 18 طرح در هفته پژوهش ازائه دادیم و تا کنون 4  استارت آپ  برگزار کردیم که استارت آپ ضنایع غذایی که در مرکز علمی – کاربردی قند کرج صورت گرفت با افتتاح «آب‌نمای البرز همراه با آتش»  بود که در این استارت آپ 150 و اندی طرح ارائه  شد که 135 ایده قبول شد و بعد از اولین ارائه بیش از 40 نفر به مرحله بعد رسیدند و در رقابتی سه روزه نهایتا 20 ایده به مرکز رشد رسید.  

 

کدخبر: 440

خبرنگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise